با آغاز سال تحصیلی و در گفتگو با مدیر آموزش و پرورش سقز مطرح شد
اوضاع آموزش و پرورش سقز چگونه است؟

آموزش و پرورش به عنوان رکن رکین در جامعه ما و نهادی با گستره ای نامحدود است. از آن‌جا که این نهاد متولی تربیت افراد جامعه برای بر عهده گرفتن نقش های اجتماعی است، نمی توان نقش آن را در جامعه امروزی انکار کرد. نهادی که این روزها حال خوشی ندارد و به واسطه مشکلاتی که دارد هر روز اخبار و حواشی آن تیتر اول رسانه هاست، از تأثیرپذیری شدید آموزش و پرورش از نظام سیاسی گرفته تا عدم برنامه ریزی و آینده نگری، از کمبود و فرسوده بودن فضاهای آموزشی تا فوت دانش آموزان بر اثر بی توجهی به این فضاها، از کمبود نیرو جهت آموزش تا ترک تحصیل و از تحصیل جا ماندن دانش آموزان، همه و همه مشکلاتی است که آموزش و پرورش با آن سر و کار دارد.

به تبع، آموزش و پرورش سقز نیز از این مشکلات مبرا نبوده، کما اینکه بنا به شرایط زمانی و مکانی مشکلات بیشتری نیز دامن گیر باشد، واکاوی در روزهایی که شهر و شهروندان درگیر مسایل اقتصادی بوده و بازار دلار عده زیادی را به خود سرگرم کرده است سراغ مدیر آموزش و پرورش سقز رفته و با رحمان سیدیان در باره این مشکلات به گفتگو نشسته است.

سیدیان، کسی که به شدت علاقمند به آموزش بوده و در سخنانش مرتب از مدیران آموزشی می گوید؛ انتصاب وی به این سمت شاید سیاسی باشد اما خود را یک مدیر سیاسی نمی داند. از آنجا که به اذعان طیف گسترده ای از شهروندان فضای مدیریت شهری در دست و یا حداقل به دست نزدیکان نماینده اداره می شود و این مدیران کمتر خود را پاسخگو به افکار عمومی می دانند و از این جهت انتقادات زیادی به این رویه وارد است، ولی از آنجا که مدیر آموزش و پرورش سقز بدون لکنت زبان به چالشی ترین سوالات پاسخ می دهد، می توان گفت که وی تفاوتی حداکثری با سایر مدیران دارد. اما همانطور که اشاره شد به علت تأثیرپذیری شدید آموزش و پرورش از فضای سیاسی و اجتماعی حاکم، لاجرم هر حرکتی در این نهاد زیر ذره بین قرار گرفته و ممکن است واکنش هایی در پی داشته باشد…

در ادامه مصاحبه واکاوی با مدیر آموزش و پرورش سقز را می خوانید:

واکاوی: به طور خلاصه بفرمایید که مشکلات برجای ماندە از مدیریت های قبلی چه بودند و راهکار و برنامە های شما برای برون رفت از آن و میزان موفقیت شما در راه اصلاح این مشکلات به چه میزان بوده است؟ به عنوان مثال انتقاد معلمین بە نوع مدیریت آمرانە در زمان آقای رستمی منجر بە واکنش اعتراضی آنها شد، شما برای بازگشت اعتماد عمومی همکاران در این خصوص چە کار عملی داشتید؟

سیدیان: منکر وجود مشکلات در دوره های قبلی مدیریتی نیستم، اما براین باورم که مدیران قبلی عامل ایجاد مشکلات و چالش های موجود که امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنیم نبوده، چرا که بسیاری از آن مشکلات کشوری اند، البته پیش بینی فضای آموزشی مبتنی بر نیاز شهرستان و همچنین تلاش و رایزنی برای جذب و به کار گیری نیروی آموزشی در هر دوره ی مدیریتی براساس تعداد دانش آموزان یک امر اجتناب ناپذیر است، هرچند خود این دو موضوع نیازمند برنامه ریزی در سطح کلان مدیریتی وزارت متبوع است .

ضرورت های اساسی در آموزش و پرورش سقز را می توان در سه بحث اصلی عنوان کرد:

اولین ضرورت تلاش برای ایجاد فضای آموزشی استاندارد از طریق جذب اعتبارات ملی و منطقه ای، جذب مشارکتهای مردمی و خیرین مدرسه ساز در سطح شهر و روستاها است تا با برنامه ریزی، پیش یینی  و نیاز سنجی بستر لازم برای فرایند آموزش فراهم شود.

بحث کمبود نیرو دومین چالش اساسی است؛ سازماندهی و ساماندهی مدارس در شهرستان های سقز و بانه به دلیل کمبود نیرو به نسبت استان با مشکلاتی روبروست که البته با همکاری و هماهنگی اداره کل استان در حال پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با این موضوع هستیم ولی هماهنگی و مشارکت مسئولین منطقه ای، استانی و کشوری برای فراهم نمودن مسیر رفع کمبود نیرو از الزامات است، به عنوان مثال ارتقای هنرستان ها از دو پایه به سه پایه، استقرار نظام ۳- ۳-۶ و پایه ی دوازدهم و همچنین اضافه شدن برخی دروس  از جمله مدیریت خانواده، بهداشت و محیط زیست، تفکر و سبک زندگی، سواد رسانه ای و… نیارمند تربیت و آموزش نیروی تخصصی است.

چالش سوم ترک تحصیل برخی ازدختران روستایی خصوصا در دوره متوسطه اول است که موضوعی بسیار حساس و حیاتی است.  اگرچه خوشبختانه در مقطع ابتدایی هیچ روستایی بدون معلم نیست اما عدم وجود مدرسه ی شبانه روزی دخترانه در مقطع متوسطه ی اول روستاهای تابعه و حتی سطح شهر زمینه را برای ترک تحصیل تعدادی از دختران خانواده هایی که تمکن مالی مناسبی ندارند فراهم نموده است که با برنامه ریزی و رایزنی ها و مساعدت اداره کل در تلاشیم که این مشکل را در سال آینده، حل کنیم.

برای پاسخ قسمت آخر سوال شما باید عرض کنم با حضور و ظهور همه جانبه ی فضای مجازی و آگاهی خانواده ها، دانش آموزان و فرهنگیان فرهیخته سطح مطالبات به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی مدیریت تعاملی تاثیر گزارتر و منتج به نتایج مؤثرتر خواهد شد احترام به شان و جایگاه معلمین و فرهنگیان که از وجود خود برای ارتقای سطح علمی، اخلاقی و پرورشی مایه می گذارند از اهم برنامه های حال حاضر آموزش و پرورش است، اگرچه رعایت قوانین، آئین نامه ها و دستور العمل ها مستلزم قانونمندی و قانون پذیریست و آمرانه بودن آن یک موضوع طبیعی است. قضاوت آمرانه بودن رفتار مدیران قبلی و اینجانب را به همکاران گرانقدر واگذار می کنم.

 

واکاوی: شما با حضور در آموزش و پرورش تغییراتی انجام دادید، آیا تغییرات صورت گرفتە منجر به بهبود عملکرد شده است؟ نشانه های این بهبود را در کجا می توان دید؟

سیدیان: تغییرات بنیادی و اساسی در آمورش و پرورش تابع تغییرات در سطح ملی است، آنچه که در شهرستان منجر به تغییرات میشود به کار گیری نیروهای متعهد ، متخصص، دلسوز و توانمند در سطح مدیریت مدارس است، در این زمینه تلاش های زیادی شد اما بطور کامل تغییرات اساسی به ویژه در سطح مدیریت مدارس، تیم مدیریتی آموزشگاهی و عوامل ستادی به دلیل پاره ای از مشکلات از جمله عدم استقبال نیروهای دارای شرایط فوق الذکر انجام نشده است، امیدواریم با یک جهش اساسی همکاران بزرگوار با مشارکت همدلی و همفکری زمینه ی رشد و ارتقای سطح آموزش همه جانبه را فراهم نمایند.

اساسی ترین نیاز حال حاضر آموزش و پرورش معلم است، یعنی نباید هیچ کلاسی بدون معلم باشد، در این راستا علی رغم تمایل تیم ستادی با کاهش تعداد معاونین اجرایی و فناوری نیروی مورد نیاز تدریس در کلاسها تامین شده است اگرچه این موضوع وزارتی بوده اما تا حدودی موجبات نا رضایتی برخی از این معاونین را فراهم نموده است. اینکه تغییرات اعمال شده به چه میزان در فرآیند آموزش موثر است نیاز به گذر زمان و قضاوت همکاران دارد.تغییرات در آموزش و وپررش باید بنیادی و براسا متدهای آموزشی روز صورت گیرد .علی القاعده برای حصول نتیجه درسال های بعد می توان تاثیرات تغییرات را لمس کرد.

واکاوی: سال آخر تحصیل دانش آموزان (مقطع متوسطه دوم) سال های بسیار حساسی است و دانش آموز با چالشی به نام کنکور مواجه می شود، در مورد مدیران مدارس، جابه جایی برخی از آنها از جمله امام خمینی، فارابی، سعدی و انبیا چه فوایدی برای آموزش و پرورش دارد؟ حال آنکه می توانست اطمینان دانش آموزان را جهت آماده شدن برای روبرو شدن با چالش کنکور تامین کند؟ اما در عوض، مدرسه ی حضرت زینب مدرسه ای است که معمولا دانش آموزان دختر متوسط به بالا در آن به تحصیل مشغول اند، اما قبولی این مدرسه با مدارس معمولی چندان تفاوتی ندارد. چرا برای جابه جایی یا تعویض مدیر این دبیرستان اقدام نکردید؟ ملاک شما برای انتخاب مدیران چیست؟ آیا می توان گفت نزدیک بودن به نماینده در صدر ملاک هاست؟ انتخاب آنان از سوی معلمان مدارس به کجا رسید؟

سیدیان: جابجایی مدیران یک استراتژِی موثر براساس آمایش منطقه ای و نیاز های مدارس انجام شده است. ضمن احترام به شان و جایگاه مدیران، به نظر میرسد تغییر درمدیران مدارس و یا حداقل تغییر در نگرش و بازآموزی آنان براساس نیاز های جدید آمورشی یک ضرورت انکارناپذیر است و می طلبد همکاران علاقه مند و با انگیزه در این مسند، نواقص ، چالش ها و ناکامی های آموزشی را مرتفع نمایند ،هرجایی مدیر آموزشی درست عمل کرده باشد نتیجه آن را در زمان مناسب دیده ایم. درمتوسطه ی دوم که ما هم به حساسیت آن ایمان داریم  آقای عبدالله نعلی را که مورد وثوق دانش آموزان و همکاران بود جهت مدیریت دبیرستان انبیا که از اهمیت ویژه ای برخورداراست انتخاب شد.

ثبات در مدیریت بسیار مهم است اما اگر مدیری سه یا چهار سال در یک مدرسه باشد پس هرآنچه در چنته داشته باشد رو خواهد کرد و بیش از آن تکرار مکررات خواهد بود، من خودم نیز بعد از چهار سال در اینجا کارایی چندانی نخواهم داشت چون هر آنچه قابل عرضه باشد در چهار سال ارایه خواهد شد و بیش از آن عملا منجر به افزایش قدرت خواهد شد.

اگر مدیران متوسطه ی دوم برنامه داشته باشند قطعا جایگاه سقز به لحاظ افزایش پذیرش در دانشگاه های دولتی بالاتر و بالاتر خواهد رفت که در صدد اجرا وتدوین این برنامه هستیم و انشاءالله به این مدیران ابلاغ خواهد شد.

در مورد دبیرستان حضرت زینب به لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر سقز دارای اهمیت بسیار ویژه ای است به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان و تعداد کلاس ها و کمبود فضا به طور جد دراین مدرسه، علی رغم تلاش های زیاد امکان جابجایی با دیگر مدارس درمحله ی بهارستان مقدورنشد و مجبور شدیم با رایزنی با اداره کل، مجوز دوشیفته بودن آن (تنها مدرسه ی متوسطه ی دوم دوشیفته) را گرفتیم که البته خود این اقدام عاری از نقص وعیب نیست. اما با درنظر گرفتن همه ی شرایط بهترین تصمیم بود زیرا چند کلاس از کلاس های موجود هنرستانی هستند که حذف این کلاس ها قطعا باعث ترک تحصیل برخی از دانش آموزان می شد. همچنین از آنجا که نزدیکترین هنرستان دخترانه به محله ی بهارستان، هنرستان ازادی و عصمت است، امکان تردد دانش آموزان با مشکل جدی مواجه میشد.

لازم به ذکر است که  بنا به دلایل خاصی خانم ها تمایل چندانی به مدیریت مدارس ندارند و این یک معضل اساسی است. گرچه از هم اکنون پیگیر نیرو سازی به ویژه خانم های جوان جهت تصدی پست مدیریت مدارس هستیم تا بتوانند در سال های آینده مدیریت تعدادی از مدارس را عهده دار شوند. البته ما معتقدیم مدیر به تنهایی نمی تواند موجبات موفقیت آموزشی و تربیتی را فراهم نماید مگر آن که یک تیم مدیریتی درکنار او مجدانه تلاش کنند.

انتخاب مدیران توسط معلمان در کنار یک سری آیتم دیگر از جمله امتحان، مصاحبه و… به صورت پایلوت در مرکز استان انجام شد که پس از رفع معایب قرار بر این است که سال آینده این شیوه در کل کشور و یا شهرهای بزرگ انجام پذیرد. اما هم اکنون بر اساس ساز و کارهای موجود از جمله اعلام خود فرد در مدرسه و مقطع مورد علاقه و در صورت دارا بودن ملاک های لازم و سایر امورات گزینشی و حراستی مدیر انتخاب خواهد شد. لازم به ذکر است که درنظر داریم درآبان ماه سال جاری آزمونی مدون از منابع ( سند تحول بنیادین، آئین نامه های آموزشی و مالی و اداری ، برنامه درس ملی، برنامه تدبیر و تعالی و…) از مدیران محترم مدارس بعمل آید تا با بررسی کارشناسانه نقاط ضعف و قوت مدیران شناسائی شود.

انتصاب و جابجایی مدیران براساس توانمندی همکاران و شایستگی های شغلی آنان انجام می شود بدون شک ارتباط با شخص خاصی از جمله نماینده ی محترم ملاک نبوده و نخواهد بود. فارغ از دسته بندی های مرسوم قطعا شایسته سالاری و بکارگیری نیروهای متعهد و تواتمند از اهداف اصلی بوده و خواهد بود

 

واکاوی: همانطور که اشاره کردید بزرگترین چالش دستگاە آموزش و پرورش سقز کمبود نیروی انسانی است، شما بە عنوان مدیر این دستگاە منشا مشکل فوق را چە می دانید و راهکار شما برای حل این مهم چیست؟ استفاده از نیروهای بازنشسته تا چه حد امکان پذیر است؟ از سوی دیگر بنا به اطلاعات موجود، به ازای هر یازده نفر دانش آموز در استان کردستان یک نیروی فرهنگی وجود دارد، پس چرا کلاس ۳۸ نفری داریم؟ همچنین انتقال فرهنگیان (از جمله آقایان فرجیان، حکیمی، زارعی و…) به سایر ارگان ها آیا تاثیری بر کمبود نیرو در آموزش و پرورش داشته است؟ 

سیدیان: کمبود نیرو در آموزش وپرورش در کل کشور تا حدودی وجود دارد، همچنانکه قبلا عرض کردم  توزیع نیرو دراستان نیز تا حدودی متوازن نیست و نیروها از شهرهای دیگر حاضر نیستند جابجا شوند چون تسهیلات لازم در اختیار آنان قرار داده نمی شود. با این وجود به همت نماینده ی محترم و مدیر کل محترم اقداماتی جهت رفع این مشکل از طرق مختلف انجام شد و مشکل کمبود نیرو با این اقدامات به حداقل ممکن کاهش یافته است.

اما این که چرا کلاس ۳۸ نفره داریم؟ اولا این نرم درتمام مدارس موضوعیت ندارد وکلی نیست فقط در برخی مناطق شهری که به نسبت توسعه ی شهر، مدارس توسعه ی فیزیکی نداشته اند در چند کلاسی این نرم مشهود است، اما نمی توان گفت میانگین کلی کلاس ها در شهرستان ۳۸ نفراست.

وزرات هرسال با استان و استان با شهرستان ها تفاهم نامه ی نرم دانش آموزی امضا می کند دراین راستا نرم کلی استان و شهرستان مد نظر است. اگر چه نرم کلی شهرستان خوشبختانه تاحدودی نسبت به شهرستان های مشابه، قابل قبول است اما با برنامه ریزی و پیگیری می شود با تامین نیرو درچهارچوب مقررات و توسعه ی فضاهای آموزشی این مشکل را در سال های بعد به حداقل ممکن رساند.

امسال حدود ۱۵۰ نفر فرهنگی بازنشسته داشتیم که موافقت ۵۰ نفر از آنان برای استمرار خدمت جلب شد، عده ای معتقدند که نباید استمرار خدمت وجود داشته باشد تا فرصت برای جوانان فراهم شود، ما نیز موافقیم اما  سازو کار جذب نیرو در حدود اختیارات شهرستان ومنطقه و استان نیست. برای جبران کمبود نیرو علاوه بر استمرار خدمت این تعداد ازهمکاران، با کاهش تعداد معاونین مدرسه، جذب حق التدریس مطابق با مقررات و قوانین مربوطه، اضافه کاری همکاران، جذب تعدادی سرباز معلم، استفاده از بسته ی حمایتی و…اقدامات لازم صورت گرفته است.

حضور نیروهای آموزش و پرورش در سایر ادارات نیز به تعامل این اداره برمی گردد، کما اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس ممکن است فرهنگی باشند، در مورد افرادی که نام بردید؛ آقای حکیمی بعد از اتمام  ماموریت ۵ ساله از اداره بهزیستی بازگشته اند، آقایان فرجیان و زارعی و…هم، زمانی که آموزشکده های فنی از وزارت آموزش وپرورش منفک و به وزارت علوم ملحق شد مطابق با مقررات موجود انتقال دائم گرفته اند. هم اکنون آقای دکتر جمال مرادپوراز سقز در دانشگاه فرهنگیان، آقای مهندس باقی رحمانپور دراداره راه مامور هستند .

 

واکاوی: ورود دانش آموزان به مدارس شاهد و هوشمند بر چه اساسی است؟ آیا اینکه برخی بدون هیچ امتحان ورودی و تنها بر اساس روابط به این مدارس وارد شده اند صحت دارد؟ (دختران آقای جلال شجیعی، اقبال معروفی و آقای زارعی برادرزاده ی احمد زارعی) حال آنکه ممکن است دانش آموزان محق تری برای ورود به این مدارس وجود داشته باشند.

سیدیان: مدارس خاص ( شاهد، نمونه و تیزهوشان) هر کدام ساز و کار خاص خود را دارند. پنج مدرسه شاهد داریم؛ دو ابتدایی دختران و پسران، دو مدرسه متوسطه اول برای دختران و پسران و یک متوسطه دوم برای دختران. این مدارس آزمون ندارند و در زمان مقتضی دانش آموزانی  که به ادامه ی تحصیل دراین مدارس علاقمند هستند با ثبت نام در سامانه ی سجا و داشتن شرایطی که از وزارت متبوع به ما ابلاغ شده است نسبت به ثبت نام آنان اقدامات لازم صورت می گیرد. در این مدارس اولویت با فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر است، در متوسطه اول دانش آموز با داشتن نمرات خیلی خوب می تواند وارد شود و حتی با داشتن یک درس خوب هم امتیاز را از دست می دهد، در ورود به متوسطه دوم نیز معدل اولین شرط است. اما در این میان کسی که خیر مدرسه ساز باشد امتیاز قابل توجهی کسب می کند و این اعم از اهدای زمین، ساخت و یا تعمیر مدرسه است که باز هم مدارک و مستندات لازم دال بر کمک باید موجود باشد، اما امکان اینکه در این میان تبانی هایی صورت گیرد و کمک هایی به مدارس با مستند سازی های دروغین صورت گرفته باشد وجود دارد که کارگروه ستاد اجرایی شاهد با بررسی های لازم مانع از این کار می شود و در صورت مشاهده چنین مواردی برخورد خواهد شد.

در مورد مدارس نمونه ،گرچه امسال وزیر محترم  تلاش زیادی جهت حذف آزمون ورودی بعمل آوردند و این اقدام موجبات خوشحالی دانش آموزان و والدین را فراهم نمود ، اما برای پذیرش دبیرستان نمونه ی متوسطه ی اول مناطق محروم که شهرستان سقز را هم شامل می شود آیتم هایی (۱۷ آیتم) از وزارتخانه  برای ورود به آن در نظر گرفته شد، از جمله کسب نمره خیلی خوب در تمامی دروس، حکم قهرمانی ورزشی با رتبه ی یک الی سه نیز در امتیازها مؤثر است، در این مرحله شاید کسی توانسته باشد حکم قهرمانی دست و پا کند اما ما کارگروهی برای اعمال ۱۷ آیتم تشکیل دادیم و تا حد ممکن موضوع توسط این کارگروه مدیریت شده است. سهم روستائیان عزیر دراین مدارس  ۲۵ درصد است.

اما دراین میان افرادی هستند بعد از پایان سال تحصیلی شرایط حضور در مدارس نمونه را از دست می دهند، برای جایگزینی و تکمیل ظرفیت این مدارس، بخشنامه ی تکمیل ظرفیت به تمام مدارس فرستاده می شود، دانش آموزانی که تمایل به حضور دراین مدارس داشته باشند از دو طریق جایگزین می شوند. اگر تعداد متقاضیان از تعداد لازم کمتر بود بدون هیچ آزمونی با داشتن دیگر شرایط که از اداره کل به ما ابلاغ می شود جایگزین می شوند، اما اگر تعداد متقاضی بیشتر از ظرفیت لازم بود یا آزمون علمی  بعمل می آید و یا به ترتیب معدل منظورخواهند شد.

اما موضوع آن سه نفر که پارسال به دبیرستان نمونه ی الزهرا هدایت شدند به این دلیل که تعداد شرکت کنندگان کمتر از تعداد دانش آموزان مورد نیاز بود (مستندات و مجوز اداره کل آموزش وپرروش کردستان دراداره موجود است) بدون آزمون پذیرش شدند. شک نکنید حق کسی ضایع نشده است. البته ممکن است مدیران برخی مدارس کوتاهی کرده و بخشنامه ها را صرفا به دلیل عدم تمایل به مهاجرت دانش موزان دارای معدل خوب به آنان اعلام نکرده باشند اما امسال با جدیت تمام این موضوع مدیریت شده و خوشبختانه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

واکاوی: نظر بە اینکە تعداد زیادی از فضاهای آموزشی قدیمی و تخریبی هستند و نیازمند بودجە خاص برای نوسازی می باشند و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و کسری شدید بودجە در آموزش و پرورش تعامل عملی دیگر مسئولین شهر خصوصا نمایندە شهرستان برای تامین بودجە چگونە بودە است؟ آیا اقدامی برای مقاوم سازی آنها انجام شده؟ چه تعداد مدارس خیرساز در سال گذشته به اتمام رسیده و یا عملیات آنها شروع شده است؟ و اینکه زمینهای آموزشی در سطح شهر بخصوص در شهرکها ی جدید الاحداث در چه وضعیتی هستند؟

سیدیان: همچنانکه قبلا عرض کردم مهمترین بستر لازم برای فرآیند آموزش استفاده از فضاهای استاندارد آموزشی است و تا این بستر فراهم نشود آموزش معنا پیدا نخواهد کرد، به همین دلیل  درسال گذشته با رایزنی و تعامل با نماینده ی محترم، تلاش برای جذب اعتبارات ملی ومنطقه ای با دعوت از مسئولین، تعامل بسیار جدی با اداره کل نوسازی مدارس استان و جذب خیرین مدرسه ساز و احداث مدرسه های جدید به جد در دستور کار قرارگرفت، طبق مصوبه و قول مساعد پیمانکاران نوسازی مدارس می بایست سه پروژه که سال ها پیش ساخت آن ها شروع شده است در شهریور امسال تحویل و مورد بهره برداری قرار می گرفتند اما متاسفانه نوسانات ارزی اخیرو بحث تورم در مصالح ساختمانی مشکلاتی را برای این پروژه ها  که در شرف اتمام هستند بوجود آورده است، اما با این حال، با تلاش و پیگیری های مجدانه امید واریم در فصل پائیز امسال، مدرسه ی الزهرا روبروی سالن شهید کاوه ، مدرسه ی ۶  کلاسه در ۱۱ گولان که بانک صادرات با مشارکت آموزش و پرورش احداث کرده است، هنرستان فناوران در نزدیکی صالح آباد به بهره برداری برسند. در روستاهای تابعه هم خوشبختانه موفقیت های نسبی صورت گرفته است، از جمله  ساخت مدرسه روستای ترجان تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. مدارس خیرساز در خیدر آماده است، مدرسه میتو، بیگ اویسی، مدرسه قره گویز و … که همگی خیر ساز هستند آماده تحویل هستند. در این زمینه علاوه بر خیرین، همکاران نیز در این امر پسندیده وارد شده اند و ماهیانه مبلغی به این امر اختصاص می دهند. در زمینه ی تعمیرات هم ضمن تشکر از خیرین بزرگوار، اداره کل نوسازی و همچنین مدیران محترم اقدامات قابل توجهی انجام شده است که در آینده ای نزدیک مجموعه ای این اقدامات به اطلاع همشهریان محترم خواهد رسید.

ما در شورای آموزش و پرورش به ریاست فرماندارمحترم در نشست های ماهانه تمام این موارد را بررسی کرده ایم و مصوبات این شورا در چارچوب قانون قابلیت اجرایی دارند. در این شورا بحث فضاهای آموزشی از جمله لکه های آموزشی (دولتی و یا شخصی) شناسایی شده اند. اگر لکه های آموزشی از آن شهرداری و یا مسکن و شهرسازی باشند آموزش و پرورش آنها را تملک خواهد کرد، اما اگر از آن مردم باشد پس از ۱۸ ماه قاعدتا باید تملک شوند ولی به دلیل کم بضاعتی مالی معمولا این  تملک ها با مشکلاتی مواجه می شوند، با این وجود رایزنی های لازم صورت می گیرد تا تملک و یا توسط خیرین احداث شوند. همکاری وتعامل نماینده، فرمانداری، شهردای، اداره کل، اداره نوسازی و… به نحو مناسبی بوده است و جای تقدیر دارد.

برای تعریف پروژه های جدید و توسعه ی فضاهای آموزشی، محله هایی که به لحاظ جمعیتی دارای تراکم بیشتر هستند در اولویت قرار خواهند گرفت .(ازجمله مسکن مهر جاقل وکوهدشت –صالح و…)

واکاوی: آیا در روستاهای سقز احتمال اینکه به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان مدرسه ای تعطیل شود وجود دارد؟ برای مقابله با این معظل چه تدابیری اندیشیده اید؟

سیدیان: خیر، چنین مدارسی در حوزه سقز نداریم دربرخی از روستاها حتی برای دو دانش آموزمعلم اعزام شده است و به نسبت وضعیت نیروهای موجود که قبلا عرض کردم وضعیت روستاها در حالت نرمال و مناسبی قرار دارد به عنوان مثال مدرسه شبانه روزی میرده که در محدوده سد چراغ ویس قرارداشت ومجبور به تعطیلی مکان فعلی آن شدیم  به مناسب ترین شیوه در روستای تموغه مستقر و به شکل خوبی آماده ارائه ی خدمات آموزشی و خوابگاهی است.

 

واکاوی: یکی از بدترین قانونها قانون بومی گزینی در کنکور است، برای مقابله با این قانون آیا امکان اعتراض وجود دارد؟ و اگر بله چه اقدامی تابحال صورت گرفته است؟ رتبه سقز در قبولی کنکور در سال ۹۷ چقدر بوده است؟ برنامه مدونی که در این ارتباط داشتید به کجا رسیده؟

سیدیان: استان کردستان درسال گذشته، به لحاظ علمی در کنکور رتبه ۱۱ کشوری را دارد، اما به لحاظ پذیرش رتبه ۲۹، این ممکن است ناشی از دو عامل باشد، تعداد دانشگاهای دولتی در استان کردستان به نسبت برخی استان ها کمتر است، همچنین شهرهای مانند بوکان، مهاباد و امثال آن که قبلا منطقه دو بودند الان جزو منطقه سه هستند و این شهرها که به لحاظ آموزشی از سقز بالاتر هستند. البته عوامل محلی و شهرستانی دیگری دراین امر دخیل هستند که درحال بررسی و تحقیق دراین زمینه هستیم و با تشکیل یک تیم علاقمند و توانمند آسیب شناسی لازم صورت خواهد گرفت.

خوشبختانه تعداد پذیرش شدگان امسال کنکور قابل توجه است هرچند باز پتانسیل بیشتری دراین زمینه در سقز قابل دسترسی است. تعداد ۳۲ نفر درشته های پزشکی و دندان و دارو، تعداد قابل توجهی در رشته های پیراپزشکی و رشته های مهندسی وعلوم انسانی امسال به دانشگاههای دولتی راه یافتند که انشاالله در فرصت مقتضی به طور شایسته درمراسمی بزرگ از آنان تقدیر بعمل خواهد آمد. این موفقیت مرهون  زحمات معلمان فرهیخته، مدیران دلسوز مدارس و عوامل ستادی و اولیای محترم  از اول ابتدایی تا پیش دانشگاهی است.

برنامه ما برای امسال این است که با ساماندهی کلاس های کنکور و متمرکز کردن آن در مدارس و همچنین بهره گیری از مشاوران توانمند و دیگر برنامه های آموزشی بتوانیم از پتانسیل های موجود استفاده و شرایط را برای پذیرش بیشتر دانش آموزان عزیز فراهم نماییم .

 

واکاوی: شما در مصاحبەی قبلی اعلام فرمودید با هر تشکلی کە از وزارت کشور مجوز دریافت کردە تعامل و نشست خواهید داشت، برابر اطلاع موثق ما انجمن صنفی معمان کردستان بەشمارە نامە۴٦/۴۲۱-۱۳۸۱/۰۳/۱۲ از کمسیون مادە دە احزاب مجوز مجمع و فعالیت دریافت کردە و در بهمن همان سال در سقز مجمع عمومی برگزار کردە، از دید شما انجمن صنفی معلمان کردستان مجوز دار محسوب می شود؟ همچنین در دیدار روز چهارشنبە  ۷ شهریور کانون و انجمن های صنفی مستقل معلمان در چهارچوب شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سرار کشور با وزیر آموزش و پرورش نمایندگان انجمن صنفی معلمان کردستان شاخە سقز و زیویە نقش فعال داشتند،آیا شما با نمایندگان این انجمن نشست داشتید و خواستەهای آنها در خصوص مسائل و مشکلات آموزش و پرورش سقز را شنیدید؟

سیدیان: هر تشکل ازفرهنگیان که درخواست  نشست داشته اند تا حد ممکن و با کمال میل پاسخگوی درخواست شان بوده ام و چون همه این عزیزان همکاران من هستند خود را ملزم به پاسخگوئی می دانم و اگر مطالبات توسط مجموعه و یا به صورت رایزنی و تعامل با سایر سازمان و ارگانهای دولتی، قابل حل باشد مایل هستم سخنان این عزیزان را بشنوم، اما انجمن مذکورتا به حال درخواست نشست نداشته اند، در مورد مجوز نیز من آن را ندیده ام و به اینجانب ارائه نشده است، اما بسیار مایل هستم که آن را ببینم.

 

واکاوی: حواشی پیرامون معاینه فنی در هنرستان بیدهندی از چه قرار بود؟ آیا واقعا تخلفی توسط مدیر آنجا (آقای رضایی) صورت گرفت؟ اگر صورت گرفت چرا ابقا شد؟ دلیل شکایت شهرداری از آ.پ چه بود و به کجا رسید؟ متخلفان چه کسانی بودند و زیان وارده به آموزش و پرورش و هنرستان بید هندی را چه کسی باید جبران کند؟ وسایل و دستگاههای موجود در ساختمان معاینه فنی شهید بید هندی به کجا منتقل شده است؟

سیدیان: هیأت تخلفات استان طی نامه ای ابقای آقای رضایی در مدیریت را بلامانع اعلام کرده است. اما در مورد پرونده؛ بعد از افتتاح و بهره برداری توسط استاندار وقت، طی نامه ای از وزارتخانه ادامه فعالیت این مرکز غیرقانونی اعلام می شود و مطابق این ابلاغ حق راه اندازی این مرکز از آموزش وپرورش سقز گرفته شد و مشکل از همین جا شروع شد. هم مدیران محترم قبلی آموزش وپرورش و هم آقای رضایی مدیر محترم هنرستان شهید بیدهندی برای راه اندازی وادامه ی کار این مرکز با هدف درآمدزایی برای آموزش وپرورش متحمل زحمات زیادی شدند. اختلافاتی بین آموزش وپرورش، شهرداری و آقای رضایی برای ادامه ی کار این مرکز وجود دارد به طوری که  مطابق قرارداد، سی درصد از درآمد این مرکز از آنِ شهرداری است و چون در این مدت سهم شهرداری پرداخت نشده است، شهرداری اقدام به شکایت علیه آموزش و پرورش کرده است و اکنون مسیر قانونی پرونده در حال طی شدن است.

واکاوی: آقای  مهندس مصطفی  کریم زاده  معاونت  آموزش متوسطه  متعاقب ورود شما به آموزش و پرورش استعفا داد و شما آقای وفا حسنی معاون آموزشی آقای مظفر رستمی را به معاونت برگزیدید، وی هم پس از کمتر از یک سال استعفا داد، دلیل این امر چه بود؟

سیدیان: قبل از ورود من به مجموعه زمزمه ی استعفای آقای کریم زاده وجود داشت، ایشان به دلیل مشکلات شخصی خویش استعفا دادند. علت  استعفای آقای حسنی را نیز باید از خود ایشان پرسید. هرچند تا این لحظه من با استعفای ایشان بنا به دلیل کارآمد بودنشان موافقت نکرده ام، اما از آنجا که ایشان علاقمند به تدریس هستند در صورت اصرار بر استعفا، علی رغم میل باطنی ام استعفایشان را قبول می کنم.

 

واکاوی: ماجرای گم شدن حدود صد میلیون تومان از پول فرهنگیان در صندوق تعاون معلمان چیست؟ چنین چیزی واقعیت دارد؟ اگر بله، آیا این پولها پیدا شده؟ دست اندرکاران و بازرسان این صندوق چه کسانی هستند؟

سیدیان: در آموزش و پرورش دو صندوق “اعتبار فرهنگیان” و صندوق “تعاون و رفاه فرهنگیان” و جود دارد که دومی در اداره مستقر است، صندوق اول بدون مشکل است، اما در صندوق دوم همکاران می توانند با یک سپرده گذاری که اختیاری نیزهست از این صندوق وام دریافت کنند که میزان آن سه برابر موجودی با سقف ۱۵ میلیون تومان است. اما ماجرای صد میلیون تومان چیست؟ روزی که آقای مهندس برومند از آموزش و پرورش تودیع شدند به استناد حسابرسی انجام شده، طی نامه ای به مدارس اعلام می کنند که در حسابرسی های این صندوق مبلغ ۱۰۴ میلیون تومان اختلاف وجود دارد که مربوط به سال ۹۳ و قبل آن است. من بلافاصله وارد موضوع شدم، بازرسان با بررسی موضوع و با هماهنگی اداره کل بعد از ۵ ماه کار بر روی موضوع متوجه شدند که این امر و ناهمخوانی تراز مالی ناشی از شلختگی حسابداری بوده وکارشناسان وقت در زمینه ی امور حسابداری بی توجهی یا کم توجهی نموده اند. در جریان این بررسی  متوجه ۱۷ مورد اختلافات محاسباتی شدند، تا کنون ۱۳ مورد بررسی و حل شده است و در این ۱۳ مورد یک ریال به نفع کسی جابجا نشده است و همانطور که گفتم ناشی از شلختگی کار حسابداران بوده است و شهادت می دهم که یک ریال از این صندوق به جیب کسی نرفته است. چهار مورد باقی مانده نیز مربوط به قبل از ۹۳ است که هم اکنون در حال بررسی است به محض حصول نتیجه به طور کامل و مکتوب گزارش آن به حضور همکاران عضو صندوق اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

 

واکاوی: عدم همکاری آموزش و پرورش با موسسه خیریه مهر باران و دانش (حمایت دانش آموزی) برای جمع آوری کمک مالی همکاران فرهنگی چه بوده است؟ و خود چه اقدامی برای این دسته از دانش آموزان انجام داده اید؟

سیدیان: آموزش و پرورش خود دارای صندوق رفاه دانش آموزی است که در آمد ماهیانه آن توسط همکاران فرهنگی که تمابل دارند تامین می شود (گزارش کامل درآمدها و کمک ها به اطلاع همکاران عضو خواهد رسید). مادامی که این صندوق پابرجاست کمک به سایر موسسات در دستور کار قرار ندارد، علاوه بر این، اگر گله ای شده باشد نوعی بی انصافی صورت گرفته است چرا که ما در حد توان کمک کرده ایم، از جمله یک باب مغازه روبروی مسجد جامع شهر در اختیار موسسه است و هیچ هزینه ای در این زمینه از مدیر عامل محترم اخذ نمی شود . نکته ی قابل تامل این است که صندوق رفاه دانش آموزی هیئت مدیره دارد و رئیس هیئت مدیره هم همان مدیر عامل محترم صندوق خیریه ی مهر بارن و دانش است و هم ایشان تعامل بسیار خوبی با این صندوق دارد و هم ما، چون هدف یکی است و آن هم کمک به دانش آموزان بی بضاعت و جلوگیری از ترک تحصیل آنان به دلیل عدم استطاعت مالی…

 

واکاوی: آقای علی سلطانی از اعضای دفتر نماینده، با ابلاغ شما به عنوان سرپرست کارگاه منصوب شد! اگر این ادعا نادرست است لطفا مدعیان را با انتشار فیش حقوق_ نه حکم _ ایشان قانع کنید.

سیدیان: آقای سلطانی در دفتر نماینده مامور هستند، شرایط ماموریت به دیگر ارگان ها و سازمان ها و… به گونه ای است که تمام تسهیلات موجود درحکم آنان حذف میشود و هیچ نوع حق مدیریتی مطابق قانون درحکم آنان منظور نخواهد شد. حکم ایشان هنر آموز است و سرپرست کارگاه نیستند. برای اثبات این ادعا فیش حقوقی ماهانه و احکام کارگزینی ایشان را در اختیار شما قرار می دهیم. (اسناد شامل فیش حقوقی و حکم کارگزینی نامبرده نزد واکاوی محفوظ می باشد).

telegram

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *