بررسی آخرین وضعیت تونل ماموخ در مسیر سقز-سنندج

سالهاست که از سمت شهرهای شمالی استان از جمله بانه، سقز و دیواندره به سمت سنندج می‌رویم شاهد دو تونل هستیم که از دور فقط خودنمایی می‌کنند و هربار که آنها را می‌بینیم با خود می‌گوییم آیا ممکن است این تونل‌ها گذر از مسیرهای پر پیچ و خم و صعب العبور زاگرس را برای ما قدری راحت‌تر کنند؟


اما گویا برای تونل‌هایی که در قالب کریدور شمال‌غرب به جنوب‌غرب تعریف شده‌اند پیچ و خم بودجه نیز به کمک آمده و کماکان بهره برداری از آنها به تاریخی نامعلوم موکول شده است. آغاز اجرای این کریدور به سال ۸۴ برمی‌گردد و ۳۲۰ کیلومتر از آن در استان کردستان قرار گرفته اما تاکنون تنها ۱۴۸ کیلومتر (۴۶ درصد) از آن با اعتباری حدود ۲۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

محدوده تونل ماموخ

همزمان، عملیات ساخت تونل دوقلوی مسیر سقز سنندج که به تونل ماموخ مشهور هستند به کندی پیش می‌رفت و تا سال ۹۴ به خاک‌برداری جزئی از دهانه تونل اکتفا شده بود، از این تاریخ به بعد کار مستقیم اما همچنان کند بر روی تونل ادامه داشته، طوریکه یکی از این تونل‌ها قرار است در آبانماه به بهره‌برداری برسد، اما حفاری و ساخت دیگری همچنان ادامه دارد.

طول این تونل‌ها ۳۰۰ متر است و شاید نقش چندانی در کوتاه کردن مسیر نداشته باشد (تنها ۸۰۰ متر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند) اما در ایمن شدن مسیر مذکور تا رسیدن به گردنه ماموخل قصاب‌خان دارای اهمیت است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

بستن
بستن