تاکسی های اینترنتی در سقز؛ برنده رقابت بین سنتی و مدرن کیست؟

معمولا دقت، سرعت و نحوه سرویس دهی به مشتری از اولویت بالایی برخوردار است و همین می تواند فضای رقابتیِ سالمی را  در بین ارائه دهندگان یک نوع خدمت ایجاد کند که اگر هزینه کمتری را نیز شامل شود می توان گفت در این احوال اقتصادی جای خود را در دل مشتریان پیدا خواهد کرد.

حمل و نقل یکی از عرصه هایی است که اخیرا با ورود تاکسی های آنلاین در صدر چنین مباحثی قرار گرفته است. البته در این میان رانندگان تاکسی و آژانس‌های کرایه از ورود تاکسی اینترنتی به سیستم حمل و نقل شهری راضی نیستند چون به گفته خودشان بازارشان “کساد” شده است. هرچند مدیران تاکسی های اینترنتی برخلاف این فکر می کنند و حتی از رانندگان تاکسی و آژانس دعوت به همکاری کرده اند، اما بازار است و رقابت و ورود به این بازار در این اوضاع اقتصادی بدون چالش نخواهد بود.

سرویس‌های نوپای هوشمند به تازگی جای خود را در شهرهای بزرگ و کوچک باز کرده‌اند و سقز نیز با “ماکسیم آغاز کرده است. سرویسی که ظاهرا به صرفه تر از تاکسی بوده و شهروندان سقزی می توانند با نصب اپلیکیشن “ماکسیم” از آن استفاده کنند. مسعود نورمحمدی نماینده ماکسیم در سقز در گفتگو با واکاوی ضمن تأیید فعالیت این سرویس در سقز گفت: از مهرماه این سرویس در این شهرستان آغاز به کار کرده و با اینکه ثبت نام حضوری انجام نمی شود اما تمامی الزامات در فرایند ثبت نام داوطلبان به صورت اینترنتی رعایت می شود.

نورمحمدی می گوید انحصار در ثبت نام وجود ندارد و هر راننده ای با ماشین مورد نظر اعم از تاکسی خطی و ویژه، آژانس، شخصی و… به شرط رعایت الزامات اولیه می تواند با ماکسیم همکاری داشته باشد. وی همچنین افزود: دفتر ماکسیم در سقز فعلا امورات اپلیکیشن رانندگان را بر عهده دارد و ممکن است در سال آینده اختیارات بیشتری به دفتر سقز داده شود، اما با این وجود استقبال قابل توجهی از سوی رانندگان نشان داده شده است.

مدیر ماکسیم در سقز می گوید: پیشنهاد همکاری به بسیاری از نهادها ارایه شده اما همکاری مورد انتظار صورت نگرفته، حال آنکه نهادهای نظارتی همکاری و همراهی لازم را بخرج داده کما اینکه بدون هماهنگی با آنها امکان پیشرفت کار وجود نداشت.

نورمحمدی افزود: زمان فعالیت رانندگان ماکسیم تایم و وقت مشخصی لازم ندارد و هر راننده هر وقت اینترنت موبایلش روشن باشد می تواند به ارائه خدمت بپردازد. نحوه طراحی اپلیکیشن نیز به گونه ای است که زمان و مکان و موقعیت راننده کاملا مشخص است و کنترل و نظارت لازم بر راننده صورت می گیرد و علاوه بر آن آپشن هایی جهت رفاه حال مسافر در این اپلیکیشن پیشبینی دارد.

وی در مورد امنیت این سرویس گفت: شماره تماس راننده و مسافر به هیچ وجه برای طرفین قابل دسترسی نیست و تمامی ارتباطات از طریق اپلیکیشن و در بستر اینترنتی رخ می دهد. همچنین تعرفه ای که استفاده می شود کارشناسی شده است و از همان ابتدا به طرفین راننده و مسافر اعلام می شود و نگرانی از بابت پرداخت هزینه اضافی وجود ندارد چراکه نزدیک ترین راننده در جریان تماس مسافر قرار می گیرد.

اما مهمترین چالش تاکسی های اینترنتی، کنار آمدن با رانندگان دارای مجوز تاکسی است؛ کسانی که با ورود تاکسی اینترنتی احساس می کنند که درآمدشان کاهش یافته، حال آنکه می توانند با ماکسیم همکاری داشته باشند.

اختلاف راننده و مسافر بر سر قیمت در پایان مسیر موضوعی است که ممکن است هر شهروندی با آن مواجه شده باشد، اما این چالش با استفاده از سرویس های آنلاین دیگر وجود ندارد چرا که مبلغ از همان ابتدا و توسط اپراتورهای مرکزی تعیین می شود و نزدیک ترین راننده را به نزدیک‌ترین مسافر متصل می کند و راننده برای یافتن مسافر نیاز به چرخیدن بیهوده ندارد. اما باید دید در این رقابت چه کسی برنده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

بستن
بستن