‌ضرورت بازسازی تونل گردنه خان بانه
تونل گردنه خان در اوج بحران

عملیات احداث تونل بین شهری گردنه خان بانه در سال ٥٦ آغاز شده و در دهه ٦٠ به بهره برداری رسیده احداث این تونل در گردنه خان که حدود یک کیلومتر است فاصله بانه تا سقز را حدود ٥ کیلو متر کاهش داده و همچنین در فصل زمستان با توجه به برفگیر بودن منطقه تردد و توقف خودروهای عبوری را کمتر کرده است.
تونل گردنه خان در دهه ٦٠ با توجه به ضرورت و اهمیت آن برای تردد نیروهای دفاعی با وجود نواقص زیاد به بهره برداری رسیده اما بسیاری از استانداردهای ساخت در آن رعایت نشده است.
تونل بین شهری گردنه خان بانه در چند دهه اخیر با وجود ضرورت بازسازی و بهسازی تاکنون به طو کامل بازسازی نشده و تنها در مواردی بسیار ضروری بخش های از آن بازسازی شده است اکنون این تونل قدیمی با شرایط بحرانی مواجه است.
یکی از مشکلات تونل گردنه خان ریزش آب های فصلی از دیوارها و سقف تونل است که این آب ها باعث از بین رفتن آسفالت داخل تویل و ایجاد چاله های بزرگ می شود که معضل بزرگی را برای خوردوهای عبوری ایجاد می کند و خطر تصادف در تونل را بیشتر میکند.
یکی دیگر از مشکلات این تونل عرض بسیار کم پیاده رو تونل است که باوجود عرض کم، پیاده رو ‌فاقد محافظ است و پیاده رو تونل پایین تر از آسفالت است که به جوی آب تبدیل شده عملا پیاده رو از بین رفته است و بخش زیادی از کانال های احداث شده هم تخریب شده است و خطر سقوط خودرو به درون این جوی و ایجاد تصادف را به شدت افزایش داده است.

نبود سیستم تهویه در تونل یکی دیگر از معضلات آن است هوای داخل تونل پالایش نم یشود و احتمال خفگی در داخل تونل زیاد است و روشنایی نامناسب هم از دیگر معضلات تونل گردنه خان است برای تامین روشنایی داخل تونل ٢ ترانس برق در طرف تونل وجود دارد که با توجه به ضعیف بودن ترانسهای برق و استفاده از لامپ های قدیمی و پر مصرف روشنایی تونل به طور کامل تامین نمی شود و روشنایی تونل هم در طول روز چندین با قطع می شود.
رئیس راهداری و حمل نقل جاده ای بانه با اشاره به ضرورت بازسازی تونل گردنه خان می گوید:‌ اعتبارات این تونل در سطح ملی تامین می شود و سال گذشته به درخواست شهرستان اکیپی از تهران از تونل بازید کرد.
انورطاهایی می افزاید:‌ با توجه به وجود گسلی در بالای تونل احتمال ریزش تونل زیاد است و نیاز به استاندارد سازی و بازسازی دارد.
وی اظهار داشت:‌ درصورت ریزش تونل نیاز به جاده جایگزین داریم برای طرح مطالعاتی تونل١٢٠میلیون تومان و برای مقاوم سازی تونل و تعمیر و بازسازی جاده کنار گذر هم ٣ میلیارد و٥٠٠ میلیون تومان درخواست کردیم.
وی می گوید:‌ از هرطرف تونل حداقل باید ٢ متر پیاده رو داشته باشد و پیاده رو تونل گردنه خان کمتر از نیم متر است.
طاهایی می افزاید:‌ درحال حاضر شرایط تونل بحرانی نیست اما با ادامه این روند شرایط بحرانی می شود چراکه با ریزش آب بین تونل و کوه فاصله ایجاد شده و احتمال ریز تونل زیاد است.
وی اظهار می کند:‌ ورقه های سقف تونل فرسوده شده و سقف و دیوارهای تونل آب ریزش دارند که خطر ریزش تونل را افزایش می دهد.
وی می گوید:‌اعتبارات تونل در سطح ملی تعریف شد و نیازی به شهرستان و استان ندارد و علاوه بر این اعتباراتی ویژه هم برای تونل های کشور تعریف شده است.
رئیس اهداری و حمل و حمل نقل جاده ای بانه با اشاره به ضرورت احداث این تونل عنوان می کند:‌ با وجود این تونل مسیر بانه تا سقز حدود ٥ کیلومتر کاهش یافته در بسیاری از مواقع با تونل دید ندارد و جود این تو نل ارتفاع را کم کرده و شرایط بسیار خوبی را برای تردد خودروهای عبوری فراهم کرده است.

منبع: کُردپرس

telegram

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *