جوابیه اتوبوسرانی سقز به واکاوی

با توجه به انتشار مطالبی در کانال خبری واکاوی در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهرداری سقز، موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رسد؛

۱. فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری یک معضل فراگیر کشوری بوده و در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار اتوبوس خط شهری در سطح شهرهای کشور علیرغم فرسودگی و سن بالای ۱۵ همچنان مشغول ارائه سرویس می باشند. پس از توقف کامل بازسازی و نوسازی اتوبوس های خط شهری از سال ۱۳۸۹ و عدم تخصیص اعتبارات لازم در این رابطه خوشبختانه روند نوسازی اتوبوسرانی های کشور از سال قبل از طریق اختصاص قطعات و لوازم یارانه ای شروع شده و ظاهرا برابر تصمیمات سازمان شهرداری های کشور این روال ادامه خواهد یافت. بدیهی است بازسازی و نوسازی اتوبوس های خط شهری با توجه به هزینه های بسیار بالای آن بدون اعتبارات ملی از توان شهرداری های کشور خارج می باشد.

۲_ کلیه اتوبوس‌های خط شهری شهرداری سقز برابر دستور العمل واگذاری در قبال اخذ ۱۷ و نیم درصد قیمت تمام شده سال ساخت به بخش خصوصی تحویل داده شده و طبق قراردادهای مربوطه تمامی هزینه های تعمیر و نگهداری اتوبوس ها بر عهده بهره برداران بخش خصوصی می باشد، یارانه های بلیط شهروندان نیز از طریق بخشودگی دو سوم هزینه سوخت مصرفی اتوبوس ها و خدمات تعمیرگاهی و پارکینگ مربوطه توسط شهرداری سقز فراتر از تعهدات قراردادهای فیمابین با بخش خصوصی اختصاص یافته و شهرداری سقز هیچگونه انتفاعی از اتوبوس های خط شهری نبرده است. با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و کاهش استفاده شهروندان از اتوبوس های خط شهری، درآمد بهره برداران بخش خصوصی به شدت نزول پیدا کرده که موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای آنان با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های تعمیر و نگهداری اتوبوس ها شده است. در همین راستا و به منظور جبران برخی از هزینه های بخش خصوصی مساعدت هایی همچون بخشودگی کلیه هزینه های سوخت مصرفی و تامین هزینه اخذ معاینه فنی و قسمتی از هزینه بیمه شخص ثالث برابر مصوبه شورای محترم اسلامی شهر توسط شهرداری سقز انجام گرفته و این کمک ها در حد وسع و توان مالی شهرداری استمرار خواهد داشت.

۳. از آغاز فعالیت اتوبوس های خط شهری تاکنون که تعداد ۳۴ دستگاه اتوبوس در ۱۱ مسیر شهری و ۲ مسیر حومه صاحب و سرا و سرچشمه مشغول خدمات می باشند، بخش عمده ای از جابجائی مسافر محلات و مناطق حاشیه ای شهر در غیاب سایر خودروهای عمومی را بر عهده گرفته و فرآیند فرسودگی در طول سالیان متمادی خدمات رسانی پدید آمده و به یک باره و دفعتاً همچون دیگر مشکلات شهرداری سقز بوجود نیامده است تا به راحتی بتوان برای آن مقصری یافت.

۴. فقدان دانش و آگاهی نسبت به موضوعاتی همچون فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور که همانند دیگر مقوله های شهری، مشخصات و معضلات آن به وفور در شبکه‌های اطلاع‌رسانی متعدد موجود می‌باشد و از طرفی دیگر اصرار بر یکسو نگری و تخریب کلی در گزارش واکاوی بدون شک قبل از هر چیز نشانگر ًجای خالی رسالت گزارشگری و تعهدات اخلاقی مترتب بر آن خواهد بود. گزارشی که از ابتدا بنا به درخواست بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوس‌های خط شهری قرار بود جهت بیان و شرح مشکلات فراروی فعالیت آنان تدارک دیده شود، ولی متاسفانه در ادامه با عصبانیتی زاید الوصف به متنی به شدت غیر سازنده که در آن هیچ ذکری از گرفتاری‌های بهره برداران بخش خصوص به میان نیامده و شائبه تدوین این پایان بندی حتی قبل از شروع گزارش را به ذهن متبادر کرده است.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. خداوکیلی گذاشتن اتوبوس داخل شهری برای شهرهای زیر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت مانند سقز فقط دلخوری شهروندان و رانندگان تاکسی را بدنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

دکمه بازگشت به بالا