خط کشی شهر برای چندرغاز

طرح جای پارک الکترونیک به عنوان یکی از راهکارهای شهرداری سقز برای نظم بخشی به تردد پس از فراز و نشیب‌های بسیار و ابهاماتی که در عملکرد آن وجود داشت متوقف شد و اکنون شهرداری خبر از طرح جدیدی به نام “پارکبانی هوشمند” داده، طرحی که در قالب آن تعدادی از خیابان ها که اکثرا به مرکز شهر با با بار ترافیکی زیاد جهت پارک ماشین از طریق مزایده به یک شرکت خصوصی واگذار شده است. خیابان هایی که در این طرح گنجانده شده اند خط کشی شده و فعالیت آن به صورت آزمایشی در چند مسیر آغاز شده است.

 

اما این طرح نیز همچون سایر طرح ها مورد انتقاد کارشناسان واقع شده و ایراداتی به آن گرفته شده است. در طرح مذکور، مشخص نبودن مبلغ قرارداد (مبلغ اولیه ماهانه ۸میلیون تومان ذکر شده است)، نگرش درآمدزایی به طرح و اولویت آن بر رفع ترافیک، نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از آن که بایستی صرف پارکینگ و توقفگاه شود، بی توجهی به شورای ترافیک استان و شورای عالی ترافیک کشور، ترغیب شهروندان به حضور در خیابان های شلوغ و احتمال درگیری آنها بر سر پیدا کردن محل پارک مناسب تر، ورود خودروها به کوچه پس کوچه ها به خاطر پرداخت نکردن حق پارک، و… ایراداتی است که به این طرح وارد شده است.

همچنین نحوه انتخاب مسیرها نیز مورد ایراد جدی واقع شده است. به عنوان مثال خیابان شریعتی با عرض کم در دو طرف جهت پارک خودرو خط کشی شده است. بلوار کرفتو  هم که یک مسیر پر تردد بوده و معمولا محل حضور روستاییان جهت خرید مایحتاج روزانه است در این طرح قرار داده شده است، در حالیکه در این مسیر معمولا دو ردیف خودرو پارک می شوند و همچنین نحوه کار با نرم افزار ممکن است برای برخی از آنها سخت باشد. خیابان ملت که یک طرفه است در این طرح قرار گرفته است. همچنین بلوار شهید بهشتی خصوصا در قسمتهای منتهی به دو پارک مولوی و گولان که شهروندان می توانستند خودروهای خود را در کنار خیابان متوقف و وارد پارک شوند شامل پارکبانی هوشمند شده اند.

این ابهامات و ایرادها باعث شده تا تعدادی از کارشناسان طرح مذکور را شکست خورده و صرفا موقتی بدانند و اینکه مدیریت شهرداری بر خیابان ها و میادین صرفا حفاظت و نگهداری از آنهاست نه مالکیت.

در طرح پارکبانی هوشمند، خیابان هایی که در این طرح قرار گرفته اند توسط یک نرم افزار کنترل می شوند، پارکیار یا پارکبان حق اخذ وجه نقد ندارد بلکه به ماشین هایی که در جایگاه خط کشی شده قرار می گیرند برای اولین بار یک برچسب تحویل می دهند که قیمت مشخصی داشته (۳ هزار تومان برای برچسب و ۷ هزار تومان شارژ) که شهروندان می توانند با نرم افزاری که در اختیارشان قرار دارد مدیریت شارژ خود را کنترل کنند و حتی برای خود در زمان و مکان مشخص جا رزرو کنند که پارکیار باید مکان رزرو شده را با یک استند نشانه گذاری کند. برای دفعات بعد پارکبان با نرم افزاری که در اختیار دارد توقف ماشن را چک و به ازای هر ساعت ۵۰۰ تومان از شارژ موجود کم می کند. همچنین افراد می توانند توسط نرم افزار دیگری که قرار است بعدا در اختیار شهروندان قرار گیرد پارک ماشین خود را مدیریت کنند میزان فروش روزانه، ترافیک موجود و … همگی توسط امکاناتی که در نرم افزار وجود دارد توسط شهرداری و حتی راهور کنترل می شود.

حدود ۲۰ الی ۲۵ نفر پارکبان و نیروی اداری در این طرح مشغول به کار شده یا خواهند شد که همگی طی یک فراخوان بکارگیری شدند و حقوق آنها برابر با قانون کار و پورسانت مشخص پرداخت خواهد شد. همچنین اگر شهروندان نسبت به برخورد آنها انتقادی داشته باشند می توانند از طریق سامانه اطلاع رسانی کنند.

اما دست اندرکاران این امر نیز استفاده عادلانه از فضای خیابان و کاهش ترافیک، اشتغال آفرینی، کسب درآمد برای شهرداری و… را از توجیهات این طرح عنوان می کنند. همچنین شهرداری بر این عقیده است که برای اجرایی شدن این طرح مصوبه شورای ترافیک شهرستان کافی است و شورای عالی ترافیک صرفا در کلان شهرها به چنین طرح هایی ورود می کند.

 

 

 

 

 

 

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن