دوئل نفت و آتش مقابل نیمکت ها

پشت نیمکت ها نشسته اند خیره بر تخته سیاه و نیم نگاهی نگران به بخاری های نفتی دارند که قرار بود گرما بخش کلاس باشد اما دوئل بین نفت و آتش مقابل نیمکت های کلاس درس، ترس بر چهره شان نشانده است.

زمستان از راه رسیده و سرمای هوا امسال بیشتر از هر زمان دیگری حکمرانی می کند اما هنوز هم دود از دودکش خانه ها و مدارس روستایی بلند است، چون که وسایل گرمایشی نفت سوز دارند.
دستانش را چند مرتبه با بخار دهانش گرم می کند، صدای پارس سگ ها از دور بلند است، همیشه در صفحه تلویزیون می دید که بچه های شهر با سرویس به مدرسه می روند اما او و همکلاسی هایش هیچ وقت رنگ سرویس را هم به خود ندیده اند، تنها وقتی می تواند سوار ماشین شود، که می خواهد با پدر و مادرش برای خرید و یا ویزیت پزشک به شهر بروند.
صبح زود است و سرما بر تن دانش آموزان روستایی تازیانه می زند، به مدرسه که می رسند به سمت بخاری کلاس هجوم می برند تا گرم شوند، در این هجوم همدیگر را هول می دهند تا سهم بیشتری از گرما داشته باشند، گاهی دستشان به آهن گداخته بخاری می خورد و می سوزد، اما عطای گرمای بخاری را به لقای او نمی بخشند، بچه های کوهستان همیشه دنبال گرما هستند.
در برخی مدارس دور بخاری را حصاری کشیده اند تا خطری برای دانش آموزان نداشته باشد اما نفت که چکه کند یا بخاری که نقص فنی داشته باشد، همین حصار هم مانعی برای رسیدن به موقع به منبع نفت می شود و شاید باز هم حادثه ای از جنس آتش تکرار شود.
شاید مسئولین مدارسی هم که در آتش سوختند فکرش را نمی کردند روزی مدرسه شان به خاطر یک فاجعه مشهور شود و بر سر زبان ها بیفتد، شاید هم فکر می کردند از دل حادثه به دور هستند غافل از اینکه حادثه خبر نمی کند.

پیگیری سرما از فصل گرما
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی می گوید: تیر ماه امسال از آموزش و پرورش استان خواسته بود تا لیست مدارسی را که سیستم گرمایشی مناسب ندارند به او اعلام کنند که این لیست تهیه شد.
سید مهدی فرشادان اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی بخاری های هوشمند به جای بخاری های سنتی، درخواستی برای وزیر نفت تهیه و ارسال شد تا شهرستان های محروم کردستان از این مصوبه برخوردار شوند.
وی افزود: جواب این درخواست از وزارت نفت به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال و تاکید شد در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
فرشادان در زمینه لیست نیازمندی سیستم های گرمایشی مدارس گفت: در این لیست تعداد مدارس نیازمند به استاندارد سازی سیستم گرمایشی، ۱۸۷ باب، تعداد مدارس نیازمند به اصلاح و تقویت سیستم های گرمایشی فرسوده ۲۲۱ باب، تعداد مدارس نیازمند به گازکشی ۱۲۵ باب، تعداد کلاس های نیازمند به بخاری استاندارد و هوشمند ۱۴۳ باب و تعداد مدارس نیازمند به آبگرم سرویس بهداشتی ۲۴۰ باب عنوان شده که در مجموع چیزی بیش از ۹۱۷ مدرسه را شامل می شود.
این آمارها حاکی از این است که دانش آموزان ۱۴۳ کلاس درس در استان کردستان سیستم گرمایشی استاندارد و هوشمند ندارند و مابقی نیز اگر چه دارای سیستم گرمایشی استاندارد دارند اما باز هم مطمئن نیستند.

** جان دانش آموزان در اولویت
استاندار کردستان هم می گوید: امینت جانی و روانی دانش آموزان باید در اولویت قرار گیرد و مدارس ناایمن تعطیل شوند.
بهمن مرادنیا درباره راه حل جایگزینی مدارس خطرآفرین پیشنهاد داد که دانش آموزان روستایی در مساجد و یا اماکن امن دیگر به فعالیت آموزشی ادامه دهند و در شهرها از مدارس امن به صورت دو شیفت استفاده شود.

 ۵۲۸ بخاری آتش زا در مدارس
کردستان سه هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی دارد که ۲ هزار و ۸۷۰ واحد آن را مدارس تشکیل می دهند که از این تعداد ۵۲۸ باب مدرسه هنوز کلاس هایشان با بخاری های نفتی گرم می شوند، این مدارس سیستم گرمایشی از جنس گازسوز ندارند و مدیر کل آموزش و پرورش کردستان می گوید البته سیستم های فعلی استاندارد هستند.
رشید قربانی با بیان اینکه این مدارس بیشتر در مناطق روستایی دور افتاده قرار دارند که فاقد لوله کشی گاز هستند، اضافه می کند: برای بهبود وضعیت سیستم گرمایشی این مدارس، نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.
این تنها بخشی از فاجعه آموزشی در کردستان است و مسئولین بعد از واقعه دردناک آتش سوزی پیش دبستانی در زاهدان، آن را رسانه ای کرده اند، شاید به این فکر افتاده اند که نکند…
قربانی می گوید: این وظیفه سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس است تا سیستم گرمایشی مدارس را بهسازی کند و انتظار داریم در سریعترین زمان ممکن نسبت به این مساله اقدام کنند.
اینجاست که باید گفت: …. بود – فکر زمستونت نبود؟

 اعتبار می خواهیم
مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کردستان هم از آمار ۳۰ درصدی غیر استاندارد بودن مدارس کردستان خبر داد و می گوید: ۵۰۵ مدرسه در کردستان با بخاری نفتی گرم می شود که استاندارد هستند.
ماجد احمدی با اشاره به برآورد ۱۰۰ میلیارد ریالی برای تبدیل سیستم گرمایشی این مدارس گفت: برنامه ریزی لازم برای اجرای این مهم انجام شده است.
اما سوال اینجاست که این برنامه ریزی چه زمانی اجرا می شود؟
ورق های تقویم می گوید که داریم به نیمه نخست اولین ماه زمستان نزدیک می شویم.

لزوم تامین امنیت روانی والدین
بعد از حوادثی که در مدارس برای دانش آموزان بی گناه پیش آمد، حالا والدین بویژه آنهایی که در روستاهای دور افتاده ساکن هستند یا نه در شهر اما فرزندانشان در مدارس ناایمن تحصیل می کنند، این دغدغه و نگرانی همیشگی را دارند که آیا خطری در مدرسه جان فرزندشان را تهدید نمی کند؟
در کردستان امسال ۲۹۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی درس می خوانند، اینکه چه تعداد در مدارس ایمن و چه تعداد در مدارس ناایمن هستند، را نمی دانیم اما باید در تبدیل سیستم های گرمایشی غیر استاندارد به استاندارد تسریع شود تا آینده ساز کشور با ترس و لرز در کلاس درس حاضر نشود.
از طرفی خانواده ها هم با اطمینان خاطر و اعتماد دلبندشان را به مدرسه بفرستند و به گونه ای نشود که خانواده روستایی، فرزند بی سوادش را به فرزندی که شاید بر اثر حادثه ای در مدرسه از بین برود، ترجیح دهد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن