“عارفی” گام اول را محکم برداشت

تغییر در آموزش و پرورش در شهری مانند سقز به دلیل متغیرهای تأثیرگذار در آن به راحتی صورت نمی‌گیرد و معمولا با حاشیه‌هایی همراه خواهد شد که ممکن است در ادامه عملکرد مدیر را تحت تأثیر قرار دهد.

دو ماه از آمدن فیروز عارفی به آموزش و پرورش سقز می‌گذرد، فرصتی اندک که نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد، اما می‌توان شواهدی یافت که در صورت ادامه چنین رویه‌ای عارفی بتواند متفاوت از مدیران قبلی خود عمل کند.

سرپرست آموزش و پرورش سقز در اولین اقدام خود نشستی با انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویە) داشته که مدیران قبل از وی به عنوان یک تابو با آن برخورد می‌کردند. عارفی در این نشست ضمن شنیدن سخنان اعضای انجمن به بیان دیدگاه‌های خود نیز پرداخته و آنطور که افراد حاضر در آن نشست می‌گویند سخنان عارفی بر محوریت “جذب حداکثری توان علمی و شایستگی‌های همکاران سقزی برای مشارکت دادن در مدیریت دستگاە آموزش و پرورش بوده است”.

هرچند بخش عمده‌ای از مطالبات فرهنگیان کشوری است و از عهده یک مدیر شهرستانی خارج است اما همین مدیران نسبت به برآورده کردن آن بخش از مطالباتی که فرهنگیان سقز در این سالها فریاد زده‌اند کمتر توفیق یافته‌ و حتی حاضر به شنیدن صدای آنها نبوده‌اند، اما عارفی این سنت مثبت را بنیاد نهاد تا بلکه در راستای توان علمی و استفاده از شایستگی‌های این بخش از فرهنگیان کارگر افتد.

فارغ از ایراداتی که به اصل موضوع کنکور وارد است، یکی از فاکتورهای عملکرد مثبت مدیریت آموزش و پرورش تعداد رتبه‌های برتر در کنکور است، عارفی در این نشست با اشاره به تجربه‌ای که در مدارس تیزهوشان مریوان داشته و تعداد بالای قبولی خصوصا در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که توسط دانش‌آموزان این مدارس کسب شده، خواستار استفاده از ظرفیت مدارس خاص و تبدیل آنها به یک فرصت در زمینه کسب رتبه‎های برتر شده است.

همانطور که بیان شد چون متغیرهای تأثیرگذار در عملکرد مدیریت آموزش و پرورش بسیارند ممکن است مدیر فعلی نتواند تمام برنامه‌های خود را پیش ببرد اما داشتن تحلیل واقع‌بینانه از شرایط موجود در آموزش و پرورش سقز، بیان صریح واقعیت‌ها در جهت تشخیص نارسایی‌ها، تأکید بر تغییر رویه‌های بعضا ناصحیح، تبدیل چالش‌ها به فرصت و … از مواردی است که در این دو ماه از سوی عارفی مطرح و امیدها را جهت بهتر کردن شرایط تا حدودی افزایش داده است.

درحال حاضر استقلال عمل در مدیریت، محور قرار دادن توانایی‌های علمی و تخصصی خصوصا در انتخاب مدیران، تلاش برای جذب نیروهای جوان و آموزش دیده، تلاش برای بازسازی و نوسازی مدارس تخریبی، اهمیت دادن بە واحدهای کارشناسی، فعال کردن شوراهای مختلف آموزش و پرورش و از همه مهمتر توجه به سلامت دانش‌آموزان و معلمان در ایام شیوع بیماری کرونا عمده مطالباتی است که فرهنگیان سقز از مدیریت این نهاد دارند.

اما لازمه‌ی هر تغییری تلاش برای تحقق آن است، فلذا قضاوت درباره‌ی عملکرد عارفی تابعی از میزان پایبندی وی به گفته‌ها و عملگرایی وی است که قطعا افکار عمومی چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت ناظر بر آن خواهند بود و در این‌باره قضاوت خواهند کرد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

بستن
بستن