آیا ادعای نماینده مجلس مبنی بر صرف هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای کنارگذر منطقی است؟

سردار دوغی|عضور سابق شورای شهر سقز

چند روز قبل از کانال اطلاع رسانی مهندس بیگلری خبری با این عنوان که “به‌زودی شاهد بازگشایی کنارگذر سقز بعنوان تنها کنارگذر غرب کشور خواهید بود” انتشار عمومی یافت. در این خبر ایشان مدعی شده بود که برای ساخت این پروژه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده است!!!

از آنجایی که بنظرم صرف ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث ۹ کیلومتر جاده رقمی غیر منطقی و بسیار مبالغه آمیز آمد، بازدیدی از آنجا داشتم، ضمن مشاهده‌ی پروژه‌ی باستانی فرودگاه سقز از بلندیهای مشرف به دشت کهریزه و منهای نواقص موجود که در انتهای این مطلب برخی از آنها ذکر شده است، پُر واضح بود کاری غیر از آنچه در یک پروژه ی راهسازی معمول باید انجام بشود اتفاق نیقتاده است. لذا ذکر رقم ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث این کنارگذر به هیچ وجه صحیح نمی باشد. ضروری است موارد ذیل قبل از افتتاح و بازگشایی مجدد ذکر گردد، باشد که مسئولین امر و متولیان مربوطه ضمن احترام به افکار عمومی، امکانها و ابزارهای در اختیار را وسیله ای برای آسایش، امنیت و رفاه مردم بکار برند و جان و مال و شعور آنها را محترم بشمرند.

الف) صرف بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث کنارگذر ۹ کیلومتری سقز با کدام منطق فنی و مدیریتی عمرانی سازگار است؟!

با لحاظ جمیع جهات موثر در اجرای یک پروژه‌ی راهسازی با همین حجم، میزان سختی کار و طول متراژ مشابه، کل هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری ۹ کیلومتر مسیر آنهم بصورت دست بالا و بسیار محافظه کارانه؛ اعم از هزینه ی تملک و رفع معارضین، ۳۰ میلیاد تومان مبلغ قرارداد و احتساب ۲۵ درصد مازاد و تعدیل متعلقه، هزینه‌های تابلو و علایم و ایمن سازی، طراحی و مشاوره و نظارت و…،  نباید بالغ بر  ۷۰ الی ۸۰ میلیارد تومان شده باشد! حال جناب نماینده با استناد به اسناد و مدارک بفرمایند چرا هزینه‌ی کنارگذر سقز باید ۲۰۰ میلیارد تومان باشد؟! و باز بفرمایند بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان مازاد صرف چه چیزهایی در این کنار گذر شده است؟!

ب) ذکر موضوع مبالغه آمیز هزینه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای ۹ کیلومتر کنارگذر در سقز از زبان نماینده شاید به این قصد و غرض باشد که وی بخواهد از تلاش ها و مجاهدت های وافر خود برای تأمین و تخصیص این رقم سرسام آور بگوید و آن را به فرض صحت مبلغ،  در سبد عملکرد خود بگذارد که باید گفت به هیچ وجه چنین نیست. اولاً: کنار گذر سقز جزئی بسیار کوچک از کلی بزرگ بطول ۱۵۰۰ کیلومتر بنام کریدور بازرگان به بندر امام است. دوماً: جناب نماینده با این حجم از تلاش در جذب اعتبار و بودجه  چرا نصف مبلغ ۲۰۰  میلیارد تومان را برای تکمیل و اتمام فرودگاه سقز جذب نکرده اند؟! آیا اهمیت فرودگاه سقز از هر لحاظ بیشتر از ۹ کیلومتر کنارگذر نیست؟! همین امسال فرودگاه ماکو که به مراتب بزرگتر از فرودگاه سقز است با صرف هزینه ای ۱۲۰ میلیاردی آنهم تنها در ظرف چهار سال از شروع کار به بهره برداری رسید. مگر غیر از این است که ۱۱ سال از خاک خوردن پروژه‌ی احداث فرودگاه سقز می‌گذرد و هنوز قواره اش معلوم نیست؟!

ج) مردم هنوز افتتاح همین کنارگذر ناقص با دستان مبارک جناب وزیر سابق و نماینده‌ی محترم در مهرماه ۹۵ را بخاطر دارند. در حال حاضر اگرچه دو باند آسفالته ی  آن به انجام رسیده است اما هنوز دارای نواقصی است که عدم رفع آنها مخاطرات و معظلات جدی ترافیکی را بهمراه دارد و جان و مال مردم و مسافرین را در صورت عدم رفع آنها به خطر میندازد که از جمله‌ی نواقص میتوان موارد زیر را برشمرد:

۱- عدم اجرای رمپ و لوپ کنارگذر به سمت دیواندره در مجاورت راه دسترسی کهریزه بصورت تقاطع غیر همسطح. آثار اجرای یکی از کوله ها موجود است و گویا از انجام بقیه‌ی کار به هر دلیلی منصرف شده اند.

۲) قوس افقی بسیار نامناسب و خطرناک ورودی کنارگذر از طرف دیواندره که به ناچار و بخاطر عدم اجرای روگذر ایجاد شده است خطر واژگونی و انحراف به چپ ناخواسته‌ی خودروهای عبوری را ناشی از نقص فنی جاده بسیار جدی می نماید.

۳) عدم اجرای روگذر فوق الاشاره خودروهای خروجی به سمت دیواندره را ناچار به دور زدن از مقابل پلیس راه می کند که معظلات ترافیکی و خطر تصادفات را در این نقطه بهمراه خواهد داشت.

۴) عدم اجرای ریفوژ میانی با تعبیه‌ی نیوجرسی مطابق با ضوابط فنی احداث بزرگراهها در طول تقریبی سه کیلومتر از مسیر مشهود است. عدم جداسازی و ایمن سازی مسیرهای رفت و برگشت و ممانعت از قطع عرضی احتمالی بزرگراه توسط خودرهای عبوری در طول این ۳ کیلومتر، خطر تصادفات را در این محدوده جدی می نماید.

۵) عدم ایمن سازی کناره‌های بزرگراه از خطر سقوط با تعبیه‌ی گارد یا نیوجرسی، عدم تعبیه‌ی پهلوگیر یا تعبیه‌ی دسترسی مناسب برای ورود خودروهایی که از مسیرهای فرعی روستاهای اطراف یا مزارع و خانه باغها وارد کنارگذر می شوند. عدم تأمین روشنایی و…

یک نظر

  1. در مورد پایانە مسافربری هم بنویسید.کە در مناسبتهای حکومتی با کلی پڕۆپاگاندا افتتاح میشن ولی غیر قابل استفادە برای شهروندان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن