کارها در سقز راحت‌تر پیش می‌رفت

واکاوی: شما اولین تجربه فرماندار بودن را در سقز گذراندید، پس از آن به بیجار آمدید. اساسا کار در این دو شهرستان چه سختی‌ها و آسانی‌هایی داشته و دارد؟ و آیا نگاه‌ها از مرکز (سنندج  و تهران) به هر دو شهرستان را یکسان می‌بینید؟

ورمقانی: شهرستان‌های بیجار و سقز دو تا از شهرستان‌های باستانی و قدیمی ایران هستند و من بارها گفتم این دو شهرستان از حیث تاریخ و تمدن نماد هویت و فرهنگ ایرانی هستند و ایران و کردستان باید به این دو شهرستان ببالند.

اما به لحاظ کار کردن، با این که شخصا در هر دو شهرستان با همان انگیره و روحیه کار می‌کنم، اما کار در سقز به مراتب ساده تر از بیجار و پیشرفت کارها در سقز خیلی روانتر و آسانتر بود؛ در چهار سال سقز موفق به جذب حداقل سه سرمایه گزار خارجی در بخش خصوصی شدیم اما در بیجار هنوز یک مورد هم نتوانسته‌ایم جذب کنیم. در ایجاد پروژه‌های شهری در سقز خوب عمل کردیم، اما در بیجار خیر.

همچنین همراهی و تعامل ادارات دولتی در سقز بسیار بهتر از بیجار بود؛ هیچگاه وقت فرماندار صرف حل اختلافات ادارات دولتی نمی‌شد، اما در بیجار تعامل و همراهی ادارات کمتر از سقز است.

به لحاظ نوع نگاه هم، نگاه مدیران استانی به توسعه شهرستان سقز بیشتر از شهرستان بیجار است، اگرچه هردو شهرستان شاید به لحاظ توسعه تفاوت داشته باشند که این تفاوت در همه جای کشور دیده می‌شود.

واکاوی: شما می‌فرمایید “میانگین نگاه مدیران کل استان به توسعه شهرستان سقز بیشتر از شهرستان بیجار است”، این نگاه شما ممکن است با نگاه عموم مردم تاحدودی متفاوت باشد، مردم احساس می‌کنند توجهات مرکز و استان به بیجار بیشتر از سقز است، این نگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ورمقانی: اگر منظورتان نگاه حاکمیت به دو شهرستان هست خیر تفاوتی وجود ندارد. نگاه حاکمیت در کل به کردستان و همه شهرستان‌ها مثبت و یکسان بوده و این ادعا براحتی قابل اثبات هست، اعتبارات استانی که از بودجه کل کشور به کردستان اختصاص پیدا میکند به تناسب شاخص‌ها بین شهرستان‌ها توزیع می‌شود و اگر تفاوتی باشد در اختصاص اعتبارات ملی هست.

مثلا در شاخص حمل و نقل بحث پروژه راه آهن همیشه برای سنندج و سقز و بیجار مطرح بوده اما در شهرستانهای سقز و بیجار هیچگاه به نتیجه نرسیده ولی در سنندج بدلیل اینکه مرکز استان هست نگاه استانی و ملی متوجه آن است و دولت مصمم است تا پایان دولت دوازدهم این پروژه را به بهره‌برداری برساند. در عین حال طبیعی است در اجرای این پروژه شهرستان‌هایی که در مسیر سنندج هستند –همچون قروه و دهگلان_ از نعمت حمل و نقل ریلی بهره‌مند شوند.

مردم نیز در کنار کاستی‌ها، قطعا نیمه پُر لیوان را هم می‌بینند، اما باید در کنار مسئولین مطالبه‌گری خود را برای نیمه خالی لیوان را ادامه دهند که این همت جمعی دولتمردان استان و نمایندگان مجلس را می‌طلبد.

بدون تعارف می‌گویم در چهل سال گذشته هیچگاه ۶ نماینده کردستان در همه دوره‌ها صدای واحدی برای پیگیری مطالبات کردستان نبوده‌اند و بیشتر تک صدا و برای حوزه انتخابیه خود تلاش کرده‌اند. از طرفی، هم و غم اصلی و اساسی نمایندگان ادوار مختلف صرفا عزل و نصب رؤسای ادارات شهرستان‌ها بوده که اساسا جزو وظایف نمایندگی نیست، اگر چه موارد استثنایی هم داشتیم که نماینده بودند اما در عزل و نصب ادارات دخالت نکردند از جمله جناب مهندس “مرادنیا” زمانی که نماینده شهرستان بیجار بودند.

زمان آقای زاهدی قرار بود فرماندار یکی از شهرهای حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره شوم، یکی از نمایندگان محترم آن حوزه را ملاقات کردم، خواسته اصلی‌اش از فرماندار آینده این بود که باید صد درصد رؤسای ادارات شهرستان را عوض کنم و ۵۰ به ۵۰ بین دو نماینده تقسیم کنم. در آن لحظه به مظلومیت کردستان پی بردم و مردم محرومش که با چه امید و آرزوهایی به منتخبان خود رأی می‌دهند و سقف مطالبات منتخبانشان از فرماندارانشان چیست! این خیلی آزار دهنده بود و سرانجام قید آن فرمانداری را زدم چون اجرای چنین خواسته‌ای در روحیات من نبود.

اما اگر منظورتان نگاه استانی باشد ضمن اینکه نگاه جناب استاندار و برخی از مدیران کل هم نگاه یکسانی دارند، اما در یک برآیند کلی، میانگین نگاه مدیران کل و روسای سازمانها نسبت به توسعه سقز نسبت به بیجار قابل توجه‌تر می‌باشد و علت را باید از خودشان  پرسید، من نمیخواهم همین نیمچه نگاه عزیزان به توسعه بیجار را خدشه‌دار کنم.

متأسفانه فرماندار شدن ما همزمان شد با تحریم‌های ظالمانه و دولت از نظر منابع مالی و فروش نفت در مضیقه قرار دارد، حوادث غیر مترقبه هم نظیر سیل و زلزله و کرونا مزید بر علت شده، در چنین وضعیتی فکر نکنم نوع نگاه مطرح باشد.

واکاوی: مدتی پیش شما به عنوان فرماندار نمونه استان به لحاظ عملکرد اقتصادی انتخاب شدید، از نحوه این انتخاب بگویید!

ورمقانی: انتخاب یک فرماندار در بین ۱۰ فرماندار به عنوان نمونه یک مقایسه نسبی است، انتخاب اینجانب به عنوان فرماندار نمونه دلیل بر این نیست که فرمانداران دیگر تلاشی برای حل مشکلات اقتصادی حوزه خود نکرده باشند. به هر حال در ارزیابی‌ها معمولا شاخصهای متعدد و متنوعی وجود دارد، هر فرمانداری که بالاترین امتیاز را کسب کند اول می‌شود و اختلاف امتیازها هم بسیار کم هست و این نشان می‌دهد همه فرمانداران با تمام توان تلاش می‌کنند.

از طرفی، فرمانداری شهرستان بیجار اگر در سال ۹۸ نمونه اقتصادی شده فقط به شخص فرماندار مربوط نیست و قطعا در این موفقیت کل شهرستان در حوزه‌های مختلف سهیم بوده است. همین شهرستان در سال ۱۳۹۷ شهرستان آخر شد و شهرستان قروه اول شد. در سال ۱۳۹۶که من سقز بودم شهرستان بیجار باز هم اول شد.

ما در سال ۹۸ حداقل ۲۰ واحد تولیدی غیر فعال را در کل شهرستان فعال کردیم. بیشترین جلسات رفع موانع تولید را در بین شهرستان‌ها داشتیم، علاوه بر جذب سهم تسهیلات اشتغالزای توسعه روستایی و سایر تسهیلات از سهم بقیه شهرستان‌ها هم در بیجار جذب کردیم. بعضی پروژه‌های با ۱۰ سال رکود را به چرخه فعالیت برگرداندیم. برنامه‌ریزی و شروع عملیات اجرایی و مطالعاتی برای دو واحد کارخانه گندله زنجیره فولاد و دو واحد کنسانتره و یک واحد آهن اسفنجی و پیگیری پروژه پتروشیمی کردستان در شهرستان بیجار و سایر پروژه‌های زیرساختی شهرستان و تولید کننده اول گندم شهرستانی در استان و کشور و ده‌ها کار کوچک و بزرگ دیگر شاید در این ارزیابی تاثیر گذار بوده است.

واکاوی: تلاش شما در سقز برای انتخاب یکی از معاونین‌تان به عنوان فرماندار بعد از شما با واکنش مثبت و قابل توجهی روبرو شد، مسلما اخبار سقز را دنبال می‌کنید، آیا از انتخاب و اقدامی که انجام دادید همچنان حمایت می‌کنید؟ و آیا حاضرید این تجربه را در بیجار هم تکرار کنید؟

ورمقانی: هر مدیری در زیر مجموعه خود باید فضایی فراهم کند تا پرسنل توانمند رشد کنند و آمادگی پذیرش مسئولیت داشته باشند. در سقز در طول چهار سال  ۵ معاون داشتم و در بیجار هم الان دو معاون دارم، انصافا همه این افراد توان و ظرفیت فرماندار شدن را دارند، اما طبیعی است که توانمندی‌هایشان یکی نباشد و من همیشه در طول ۳۰ سال خدمتم که ۲۵ سال آن دارای مسئولیت بوده‌ام تلاش کردم جایگزین خودم از مجموعه تحت مدیریتم باشد و اکثرا هم موفق شدم و دلیلش هم اعتماد مافوق‌هایم به من بوده است.

در بحث فرمانداری سقز هم طبیعی بود همان رویه را ادامه دهم و از بین سه معاون با مجموعه دلایلی که خودم داشتم آقای کریمیان را به استاندار محترم پیشنهاد دادم، اگر چه حتما آقای استاندار گزینه‌های متعددی را بررسی کرده بودند، اما نهایتا با همراهی نماینده وقت به این انتخاب رسیدند و ایشان فرماندار سقز شدند. اما اینکه ایشان موفق بوده‌اند یا خیر بایستی استاندار محترم و مردم شریف سقز قضاوت کنند، طبیعی است اگر در زمان انتخاب فرماندار بعدی بیجار پیشنهاد حقیر مقبول بیفتد یا اساسا فضایی برای پیشنهاد وجود داشته باشد حتما از معاونین پیشنهاد خواهم داد.

واکاوی: ارزیابی شما از مدیریت استان چگونه است؟

ورمقانی: من در جایگاهی نیستم در خصوص عملکرد مدیریتی استان نظر بدهم، ولی با تمام محدودیت‌های مالی موجود انصافا تیم مدیریتی استان و در راس آنها استاندار محترم با تمام توان و دلسوزی فعالیت می‌کنند. بهتر است قضاوت در این زمینه را به نخبگان و مردم شریف استان واگذار کنیم که قطعا این عزیزان با درک شرایط موجود قضاوت منصفانه‌ای خواهند داشت.

واکاوی: به عنوان سؤال آخر؛ در برخی محافل، از شما به عنوان گزینه احتمالی استاندار بعدی نام برده می‌شود، خودتان در این‌باره چه می‌گویید؟

ورمقانی: پا جای پای بزرگانی همچون دکتر رمضانزاده، دکتر رازانی، مهندس زاهدی و مهندس مرادنیا آسان نیست .از طرفی، در این استان فرهنگی آنقدر افراد نخبه، توانمند و دلسوز برای استاندار شدن وجود دارد که من انگشت کوچک آنها هم نمی‌شوم.

این را هم بگویم؛ متاسفانه سهم کردستانی‌ها که غالبا انسان‌های پاک دست و توانمندی هستند در مدیریت کشور بسیار اندک است، مخصوصا در ستاد وزارتخانه‌ها جای مسئولین کردستانی خالیست. اگر واقع‌بینانه موشکافی شود استان‌هایی که در ستاد وزارتخانه‌ها مسئولینی داشته‌اند در جذب اعتبارات و تعریف پروژه‌ها موفق‌تر از سایر استانها بوده‌اند و این واقعیتی است که قابل انکار نیست.

 

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

بستن
بستن