رونق در صنعت حمل و نقل سقز، سخت اما ممکن
✍️هیوا نوروزی
توسعه تجاری، صنعتی، کشاوزی و خدماتی شهرهای همجوار و روند معکوس آن در سقز به روشنی قابل مشاهده است. اما پیشرفت در هر زمینهای مستلزم وجود استعداد و تلاش همزمان است.
اگر عواملی نظیر مرکزیت استان، گشایش مرزی، فرهنگ نسبتاً بهتر کاری، منابع آبی، دشتهای پهناور و آب و هوای مساعد روی خوش به دیگران نشان دادهاند، ما همزمان دارای ترکیبی ناقص از این مزایا هستیم که ارتقای مجموعه این عوامل نیازمند برنامه و تلاش مضاعف دولت با محوریت مردم و صاحبان فکر و سرمایه است.
شکل گیری بازارهای جدید تجاری و خدماتی در بیخ گوش ما میتواند نقطه عطفی برای انگیزش عمومی و خروج از انفعال همشهریان باشد تا عادات کهنه و مغایر با زندگی مدرن را کمرنگ کنیم.
الگوبرداری از چند شهر در کویر مرکزی ایران نظیر اصفهان، یزد و کاشان که همسایهاند و نه تنها در سایه توسعه و ترقی روزافزون منزوی و تسلیم نشدهاند، بلکه بخش وسیعی از خدمات مورد نیاز کشور را تأمین و تدارک میبینند را میتوان گزینهای متناسب با شرایط حال حاضر سقز دانست.
نوسازی، تجهیز و توسعه پایانههای حمل و جابجایی مسافر، بار تجاری، صنعتی، کشاورزی با رویکرد تخصصی تولیدی (یخچالدار میعانات گازی دستگاههای راهسازی و …) میتواند سقز را به پایانهای منطقهای و مطمئن در محدوده جغرافیای شمال استان کردستان و جنوب آذربایجان غربی تبدیل نماید.
اما پیش نیاز جذب سرمایهگذاران و کارآفرینان بخش خصوصی به عنوان محور تولید و تبادل مالی گسترده، وجود نیروی کار ماهر و رقابتی است. تسهیل و راهاندازی مراکز آموزش رانندگی پایه یکم و ماشین آلات بارگیری راهسازی و صدور مدارک مرتبط باعث میشود هم آموزش و اشتغال جوانان متقاضی از این طریق مهیا شود و هم خطرات فراوانی که تاکنون برای تردد بە سنندج و شهرهای دیگر با آن مواجه بودهاند کاهش چشمگیر یابد و اینگونه ضمن ایجاد جذابیتهای کارآفرینی برای سرمایهگذاران خرد و کلان، بار سنگین آموزش بیکاران در مراکز کمبهره آموزش دولتی و هزینههای گزاف آن هم از دوش دولت برداشته میشود.
به نظر میرسد حمل و نقل صنعتی است که اگرچه به نیروی انسانی وابستگی مسقیم دارد، اما مستقل از آموزش بلندمدت، گران و دانشگاهی است. در این راستا شروع بکار آموزشگاە رانندگی پایە یکم سقز میتواند مکانیزم خوبی برای تبدیل سقز بە قطب صنعت حمل و نقل و خدمات وابستە در منطقە باشد و با وجود تأکیدات زیاد بر رونق و رفع موانع تولید، تأخیر در گشایش این مرکز جای تامل است. البته پیششرط اصلی همهی اینها آمادهسازی برخی زیرساختهای اساسی همچون راههای چند بانده از سوی دولت است.
چنین تدابیر اقتصادی و قابل اجرایی در حوزە شهرستان میتواند سوت قطار توسعە را بە صدا درآورد، قبل از آنکه کلید احداث و راهاندازی پایانه و گمرکات متمرکز سنندج در ابتدای جاده سنندج به مریوان زده شود.