مدرسه هر ۱۵ نفر اول کنکور، پولی و غیر دولتی است

وقتی نگاهی به نفرات برتر کنکور امسال و مدرسه محل تحصیل‌شان می‌اندازیم، این‌گونه برداشت می‌شود که تنها با هزینه‌کردن می‌توان به موفقیت در کنکور امیدوار شد، موضوعی که باعث زیرسوال بردن عدالت آموزشی در کشور می‌شود.
با معرفی نفرات برتر کنکور ۹۷، دفتر این دوره از آزمون سراسری نیز بسته شد و حالا داوطلبان شرکت‌کننده در این آزمون که نتیجه عملکرد یک‌ساله‌شان را دیده‌اند، می‌توانند فارغ از رتبه‌شان نفسی راحت بکشند و تا حدودی آینده خود را متصور شوند؛ البته در این میان نفرات برتر وضعیت متفاوت‌تری نسبت به سایر داوطلبان دارند، نفراتی که با خیال راحت‌تری نسبت به سایرین می‌توانند دست به انتخاب رشته و دانشگاه بزنند و مطمئن باشند که حتما گزینه اول‌شان را قبول می‌شوند؛ انتخاب بدون دلهره‌ای که تنها نصیب ۳۶ نفر از داوطلبان شرکت‌کننده می‌شود.

وقتی اسم از کنکور و رفتن به دانشگاه می‌آید، اکثر خانواده‌ها تصور می‌کنند تنها با رفتن به موسسات کنکوری یا شل‌کردن سر کیسه و خرج کردن در مدارسی که با عناوین مختلف در جایگاه بالاتری نسبت به مدارس معمولی قرار دارند، می‌توانند این آرزوی فرزندشان را برآورده کنند، در غیر این صورت دانش‌آموز باید تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌اش را در رویا ببیند و امکان تحقق آن در واقعیت وجود ندارد؛ موضوعی که ما را بر آن داشت تا به سراغ ۱۴ نفر برتر کنکور امسال برویم و از آنها درباره نقش مدارس محل تحصیل‌شان در کسب جایگاه فعلی‌شان بپرسیم، افرادی که ۱۱ نفرشان در مدارس تیزهوشان و استعدادهای درخشان و سه نفر دیگر در مدارس غیرانتقاعی، نیمه‌دولتی تحصیل کردند.

سیدمحمدصادق کشاورزی، رتبه دوم گروه ریاضی که در مدرسه علامه‌حلی ۱۰ درس خوانده است، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «بحث کنکور برای ما در سال سوم دبیرستان به‌صورت جدی از سوی مدرسه پیگیری می‌شد، به‌گونه‌ای که به ما تکالیف تستی می‌دادند و آزمون‌ها نیز به‌طور مرتب برگزار می‌شد. همچنین ترازمان در هر آزمون برای مدرسه مهم بود.»

آذین دهقان‌منشادی، رتبه دوم گروه هنر نیز دراین‌باره به ما گفت: «سه‌سال پایانی دبیرستان را در مدرسه فرزانگان یک تحصیل کردم و قطعا حضورم در این مدرسه تاثیر زیادی در موفقیت در کنکور داشته است، هرچند شاید نتوان آن را به‌طور مستقیم احساس کرد، اما به‌صورت غیرمستقیم تحصیل در این مدرسه کمک زیادی به من کرده بود.»

علیرضا فتحی، رتبه ۱۰ گروه علوم‌انسانی نیز که در مدرسه شهدای ۲۹ آبان ساری درس خوانده، می‌گوید: «مدرسه ما جزء مدارس هیات‌امنای دولتی است ولی از آنجاکه این مدرسه در شهرستان ما جزء بهترین مدارس محسوب می‌شود، برنامه‌ریزی خوبی را برای ما در نظر گرفته بود و این مهم نقش بسزایی در موفقیت در کنکور داشته است.»

به‌رغم اینکه هیچ‌کدام از این داوطلبان در مدارس دولتی تحصیل نکرده‌اند، اما اگر بخواهیم به‌طور قطع درباره تاثیرگذاری مدارسی مانند سمپاد که جزء مدارس خاص کشور به شمار می‌روند، در رتبه داوطلبان صحبت کنیم، نیازمند جامعه آماری گسترده‌تری هستیم و نمی‌توان با در نظر گرفتن ۱۱ سمپادی دراین‌باره به‌طور قاطع صحبت کرد؛ هرچند نگاهی گذرا به نفرات برتر سال‌های گذشته، نشان می‌دهد اکثر آنها جزء استعدادهای درخشان بوده‌اند، اما آنچه مانند روز روشن است اینکه برای رفتن به دانشگاه خوب و تحصیل در رشته مورد علاقه باید در مدرسه خوب تحصیل کرد، مدارسی که وقتی اسم دولتی از آنها برداشته می‌شود، برای رفتن به آنها باید دست به جیب شد و همین موضوع باعث می‌شود عدالت آموزشی زیر سوال برود و این‌گونه برداشت شود که اگر برای تحصیل هزینه نکنید، شانس کمی برای کسب رتبه خوب در کنکور دارید و تنها تعداد معدودی از دانش‌آموزان مدارس دولتی که نسبت به سایر مدارس جمعیت بالایی نیز دارند، می‌توانند به رتبه خوبی در کنکور دست یابند و درنهایت در دانشگاه قابل قبولی به تحصیل بپردازند؛ در حالی که مسئولان ذی‌ربط برای برقراری عدالت آموزشی آن‌هم به معنای واقعی‌اش باید گام‌های بلندتری بردارند.

 

منبع: روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا