نگاهی به مدیریت ۵ساله عباس ولایتی در آبفای سقز

امروز با پذیرش استعفای عباس ولایتی از مدیریت آب و فاضلاب سقز، احمد حیدری، به عنوان سرپرست جدید این اداره معرفی شد.

اگر نگاهی به کارنامه ولایتی بیندازیم و ببینیم آبفای سقز تا قبل از او در چه وضعیتی بود و در طول پنج سال مدیریت وی به چه وضعیتی درآمده و اولویت‌های مدیر بعدی چه می‌تواند باشد، شاید بهتر بتوان در این‌باره قضاوت کرد.

در سالهای اخیر انتقادهای زیادی از سوی شهروندان به حوزه آب و فاضلاب وارد شده است. شکستگی‌های پی در پی به دلیل فرسودگی شبکه آب و تغییر رنگ آب در هنگام تعمیر شکستگی‌ها ، تغییر در طعم و بوی آب بویژه در یک ماه اخیر و قطعی‌های گاه و بیگاه آب از جمله این انتقادهاست.

اما در مقابل، گسترش شهر و اضافه شدن محله‌ها و شهرک‌های جدید و آبرسانی به این مناطق، بازسازی بخشی از شبکه فرسوده آب شهری و نوسازی و خرید برخی تجهیزات از نقاط قوت این اداره در سالهای اخیر بوده است.

رئیس سابق آبفای سقز در ارتباط با عملکرد خود گفت: زمانی که به سقز آمدم کیفیت آب، کم آبی و ساماندهی فاضلاب چند بحث اصلی بود که با اقداماتی توانستیم کم آبی بسیاری از محله‌ها از جمله تپه ذاکر، صالح‌آباد، انتهای بهارستان، قه‌وخ و حتی شهرک‌هایی از جمله فرهنگیان، صنوف آلاینده و… که در گوشه و کنار احداث شدند را ساماندهی کنیم.همچنین در بحث خروج فاضلاب، اقدامات خوبی در چند نقطه از شهر از جمله تازه‌آباد، قه‌وخ، نشمیلان و مسکن مهر زاگرس (کوهدشت)، میدان مادر و… صورت گرفته است.

به گفته‌ی وی، در محله‌ی تازه‌آباد که تازگی به شهر الحاق شده بود هیچگونه اقدام زیرساختی برای آب شرب و خروج فاضلاب انجام نشده بود ولی در این مدت بیش از ۲۵ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در آنجا احداث شده است.

همچنین مسیر کوهدشت و فرهنگیان به دلیل عدم رفع مشکل فاضلاب تحویل آن غیر ممکن بود که با استفاده از اعتبار تملک دارایی‌ها و بدون دریافت هزینه از مردم مشکل برطرف و اکنون فاضلاب وارد رودخانه نمی‌شود.

خروجی فاضلاب محله قه‌وخ و عدم دسترسی نقاط بالادست به آب شرب معضل این محله بود که رفع شد و با اینکه شهرداری حاضر به واگذاری معبر برای خروج فاضلاب نبود ما با تعامل، این مشکل بزرگ را حل و فاضلاب این محله وارد کلکتور و سپس وارد تصفیه‌خانه فاضلاب می‌شود. همچنین محله‌هایی همچون تپه مالان، سرچنار، جاقل، انتهای ملقرنی، شهرک شهرداری و… محله‌هایی بودند که با مشکل کمبود آب مواجه بودند و ما در توسعه شبکه مشکل این محله‌ها را مرتفع کردیم.

ولایتی می‌گوید: برای آب و فاضلاب بیمارستان شفا که کسی حاضر به قبول مسئولیت در آنجا نبود ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ما توانستیم با ۶۰۰ میلیون تومان تأسیسات آب و فاضلاب این بیمارستان را انجام دهیم.

در بحث فرسودگی شبکه و لزوم نوسازی و بازسازی آن، ولایتی گفت: در این مدت بیش از ۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه صورت گرفت که البته ضروری است تا در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

خرید دستگاه واترجت با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، خرید بابکت (مینی لودر) با تجهیزات مورد نیاز، دستگاه بیلبکهو و همچنین نصب دستگاه الکترولیز نمک طعام جزو تجهیزاتی بود که به گفته‌ی ولایتی در این مدت برای سقز خریداری شده است.

مدیر سابق آبفای سقز در مورد تصفیه خانه شماره ۲ گفت: این تصفیه خانه تصفیه در آینده بیشتر به کار نیاز دارد، در این راستا بحث کد آب سد شهید کاظمی را مطرح کردیم که نباید از ۱۴۰۳ پایینتر بیاید و در این صورت باید اعتباراتی جهت جبران به شهرستان داده شود که خوشبختانه این اعتبار مصوب و برای ۵ و نیم کیلومتر پیمانکار آماده است و آبفای سقز فقط منتظر مجوز شهرداری است تا عملیات خط ۶۰۰ _از پایین زندان سقز تا میدان دخانیات و از آنجا تا تصفیه‌خانه شماره ۲_ آغاز شود و در صورت اتمام این طرح به طور قطع تا ۲۵ سال آینده سقز به لحاظ تأمین آب بدون مشکل خواهد بود.

ولایتی در پایان رفع بوی نامطبوع مسیر کانی جشنی تا پیریونس را یکی از اقدامات خود عنوان کرد و گفت: با عوض کردن فرآیند و رفع مشکلات توانستیم بوی نامطبوع این مسیر را حذف کنیم. همچنین در سال ۹۶ کلنگ فاز ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب را بر زمین زدیم که اکنون دارای پیشرفت ۸۰ درصدی در ابنیه و ۲۰ درصد مکانیکال است.

به نظر می‌رسد با توجه به سخنان ولایتی، سه موضوع از جمله: اتمام خط انتقال، فاز ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب سقز و تلاش برای بازسازی و نوسازی شبکه آب شهری می‌تواند جزو اولویت‌های مدیر جدید باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا