مردم در صف و نانوا به دنبال آرد

این روزها که جَوّ آزاد شدن قیمت برخی کالاها در بازار، اساسی گرم است، خبازی‌ها هم روزهای پُر دردسری را می‌گذرانند. از ازدحام جمعیت و صف‌هایی که قبل از ساعت شش صبح تشکیل می‌شود گرفته تا دم‌خور شدن نانوا با مشتری، از مواردی است که در نانوایی‌ها دیده می‌شود.

اما در حالیکه قیمت آرد مورد استفاده نانوایی‌های سنتی کماکان همان قیمت قبلی است چرا نانوایی‌های سنتی به چنین وضعی دچار شده‌اند؟ در گفتگوی واکاوی با چند تن از نانوایان سطح شهر مشخص شد که دلیل این ازدحام به همان آزاد شدن قیمت آرد در بازار آزاد بر می‌گردد.

یک نانوا در گفتگو با واکاوی با عنوان اینکه سهمیه مورد مورد استفاده آنها ۴ کیسه است گفت: سابق بر این برای تأمین نان مورد نیاز مشتری‌ها، علاوه بر این ۴ کیسه چند کیسه دیگر نیز در بازار آزاد با قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان تهیه و نان را با همان قیمت مصوب به مشتری می‌دادیم. اما اکنون و پس از آزاد شدن قیمت‌ها، تهیه آرد از بازار آزاد به حدود هر کیسه ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و تهیه آن برای نانوا نمی‌‌صرفد.

این فرد افزود: همچنین قبلا ستاد تنظیم بازار که تحت نظر اداره صمت بود چند کیسه مازاد بر سهمیه در اختیار خبازی‌ها قرار می‌داد و شیفت بعد از ظهر در برخی خبازی‌ها فعال بود، ولی اکنون نه از این مازادها خبری است و نه می‌توان آرد را با قیمتی که به صرفه باشد تهیه کرد و در نتیجه شاهد چنین وضعیتی هستیم.

یک مشتری نیز با تأیید این صحبت‌ها به واکاوی گفت؛ قبلا نان مورد نیاز را در تعداد بالا نیز می‌توانستیم از نانوایی‌های متعدد تهیه کنیم، اما اکنون نانوایی‌ها تنها پاسخگوی مشتریان ثابت خود هستند و حتی گاهی اوقات آن تعداد مورد نیاز هم به مشتری داده نمی‌شود.

اما ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی که اکنون زیرنظر اداره جهاد کشاورزی است می‌گوید سهمیه نانوایی‌ها بر اساس سرشماری سال ۹۵ است و به همین دلیل برخی مشتریان ممکن است آن تعداد نان که لازم دارند را دریافت نکنند. شاهرخ رحیمی عضو این ستاد به واکاوی گفت: برای تنظیم عرضه و تقاضای نان، روز شنبه (۲۴ اردیبهشت) ۲۱۰ کیسه آرد میان آن دسته از خبازی‌هایی که تخلف نداشته و یا بیشتر از سهمیه خود مشتری دارند توزیع شده است. رحیمی افزود: موضوع همچنین مابین جهاد کشاورزی، فرمانداری و اداره‌کل غله استان مطرح شده و از تمام ظرفیت‌ها برای تأمین آرد موردنیاز بهره می‌بریم.

با این حال شلوغی نانوایی‌ها و کمبود احتمالی نان موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و ضرورت دارد نهادهای مربوطه کما فی‌السابق و با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و اینکه ممکن است مصرف نان بیشتر شود در تأمین آرد مورد نیاز تلاش نمایند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا