طلایی‌ترشدن کردستان با اجرای طرح معدن قلقله سقز؟

چنور صادقی خبرنگار اقتصادی ایرنا در گزارشی با عنوان “طلایی‌ترشدن کردستان با اجرای طرح معدن قلقله سقز” از تثبیت جایگاه نخست کردستان در تولید این فلز گرانبها در کشور سخن گفته است و اینکه کردستان افزون بر ۵۰ درصد طلای کشور را تولید می‌کند.

در این گزارش ضمن بررسی روند احداث کارخانه طلای قلقله، آمده است که در معادن گروه ۶ (شامل طلا، منگنز و آهن)، در استان ۲۶ معدن فعال، ۶ معدن غیرفعال، سه معدن در مرحله مزایده و یک معدن هم در حال تجهیز است و جالب توجه اینکه بیشترین معادن استان در گروه ۶، در شهرستان سقز با ۱۰ معدن واقع است و شهرستان سقز با ۵۹ میلیون تُن رتبه چهارم ذخیره قطعی مواد معدنی را در استان به خود اختصاص داده است.

از طرفی، از فروردین ۱۴۰۱ تا آذر همان سال حدود ۹۷۳ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در استان وصول و به حساب خزانه واریز شد که بر اساس قانون باید ۱۵ درصد آن یعنی ۱۴۶ میلیارد تومان به حساب استان بازگردانده میشد، اما تنها ۳۲ میلیارد آن بازگردانده شده است.

اگر همین میزان پول به استان بازگردانده می‌شد می‌توانست تحولات عظیمی را در حوزه‌های مختلف ازجمله اشتغال به دنبال داشته باشد، اما می‌بینیم مطابق آنچه مرکز آمار چندی پیش منتشر کرد در پاییز ۱۴۰۱ استان کردستان با ۱۳.۸ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا