رد پای مدیریت شهری در بحران مسکن

پُر بیراه نیست اگر بگوییم بخش زیادی از مشکلات و معضلاتی که در سطح شهرستان وجود دارد ناشی از نظام تصمیم‌گیری از سوی مدیران و مسئولان است. بعنوان مثال در حوزه مسکن این موضوع واضح و روشن است که عدم تصمیم‌گیری به موقع و ناهماهنگی میان مجموعه مدیریت شهری و استانی باعث و بانی بخشی از مشکلات این حوزه است.

بطور مشخص زمین‌های پشت شهرک دانشگاه سالهاست منتظر تصمیم نهایی و مصوبات مجموعه مدیریت شهرستان و استان است. سالهاست سرمایه هزاران شهروند در گوشه‌ای از شهر افتاده و کسانی که زمانی امیدوار بودند با اندکی پس‌انداز و قرض و وام و… و به مرور مسکنی مناسب بسازند حالا به دلیل اهمال در تصمیم‌گیری از سوی مدیران آن اندک پس‌انداز را هم از دست داده‌اند و دیگر امیدی برای ساخت مسکن ندارند.

مسئولان نیز به جای پاسخگویی و اقدام مناسب در این زمینه هرکدام توپ را به زمین دیگری انداخته و اینگونه شهر و شهروندان را در دور باطل می‌چرخانند. غافل از اینکه اگر از حدود پنج هزار قطعه زمین نصف آنها می‌توانستند در این یک دهه مسکن بسازند اکنون شاید چند هزار نفر مستأجر کمتر داشتیم که خود بر وضعیت اجاره نیز تأثیرگذار بود. همچنین رونق ساخت و ساز و اشتغال را به دنبال داشت و بسیاری موضوعات دیگر.

دولت حالا که خود در تهیه مسکن مانده و مسئولان خود بر روند کند مسکن ملی و مشکلاتی ازجمله تأمین زمین اقرار کرده‌اند و هزاران شهروند را منتظر پیامک‌های طرح مذکور گذاشته‌اند خوب است حداقل تسهیلگری لازم را برای کسانی که خود صاحب زمین هستند و توانایی ساخت مسکن را دارند انجام دهند تا اندکی از آشفته بازار مسکن کاسته شود وگرنه با وضعیت تورم و کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و تقاضای بالای مسکن از سوی دیگر، مشخص نیست در سال‌های آینده چه بر سر این حوزه می‌آید.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. حرف دل اعضای تعاونی های مسکن پشت شهرک دانشگاه سقز را به حق تکرار کردی باشد که مورد توجه مسئولان قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا