دست کلزاکاران در پوست گردوی جهاد کشاورزی

کشت دانه روغنی کلزا در سال‌های اخیر با توجه به آب‌بری کمتر و افزایش بهره‌وری، بعنوان کشت متناوب با گندم در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت و برنامه‌های حمایتی ازجمله یارانه بذر، ادوات کشاورزی، بیمه، کمک به آموزش، انتقال تکنولوژی، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات را در دستور کار قرار داد.

اما ظاهرا بیشتر این موضوعات امسال با مشکل مواجه شده و در حال حاضر نه تنها مطالبات کلزاکاران طی ۵۰ روز اخیر پرداخت نشده بلکه ظاهرا بذری که کشاورزان در چند روز گذشته برای کاشت دریافت کرده‌اند دارای مشکلاتی است و جهاد کشاورزی اعلام کرده که این بذرها باید آزمایش شوند.


کشاورزان: برنامه‌های حمایتی دولت لنگ می‌زند

یکی از کلزاکاران مسیر سقز_بوکان در این باره به واکاوی گفت: کلزا محصولی است که در زمین‌های آبی کشت می‌شود و نمی‌توان انکار کرد که جایگزین مناسبی برای گندم است، یعنی کشاورز می‌تواند در زمین تحت مالکیت خود یک سال گندم و یک سال کلزا بکارد و اینگونه به بهره‌وری بیشتر برسد.

این کشاورز افزود: اما امسال برنامه‌های حمایتی دولت آنچنان که لازم است اجرا نشده، ازجمله در جریان خرید تضمینی کلزا، هیچ پولی در پنجاه روز اخیر به کشاورزان پرداخت نشده است. همچنین برخی کشاورزان در چند روز اخیر جهت دریافت بذر به مراکز مرتبط مراجعه کرده‌اند و اگرچه بذر را تحویل گرفته‌اند اما به یکباره اعلام شده که بذر مربوط به سال ۹۸ است و هرکسی آن را کاشت کند مسئولت بر عهده خودش می‎باشد، این در حالی است که کشاورز بابت هر کیلو بذر بیش از ۷۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرده است.

همچنین کشاورزان می‌گویند کود مورد نیاز برای بخش زیادی از محصولات در بازار پیدا نمی‌شود و هرآنچه هست کیفیت لازم را ندارد. همچنین مراکز توزیع به شرطی کود با کیفیت را به کشاورز می‌دهند که به همان میزان کودی که کیفیت ندارند را با خود ببرند و اینگونه مشکلاتی را متوجه کشاورزان کرده‌اند.

جهاد کشاورزی: طبق وعده‌ها، مطالبات تا ۱۰ روز دیگر پرداخت می‌شود

معاون مدیرکل و رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سقز در توضیح این موارد گفت: برداشت کلزا در سقز زودتر از سایر شهرها بوده و اگر در سقز بخشی از مطالبات پرداخت شده در سایر شهرها همین میزان نیز پرداخت نشده است و در مجموع بحث پرداخت مطالبات از سوی وزارتخانه انجام می‌گیرد و مطابق وعده‌ها تا ۱۰ روز دیگر انجام می‌شود.

حمیدرضا وزیری در مورد بذر تحویلی نیز گفت: قوه نامیه (توانایی بذر برای خروج جوانه از جنین بذر و تشكیل گیاهچه سالم و قوی تحت شرایط مساعد) باید ۸۵ درصد باشد و بذر تحویلی که تولید داخل و متعلق به سال ۹۸ است تأییدیه ۸۶ درصد را هم داراست، منتهی جهت اطمینان خواستیم در شهرستان نیز تست کنیم که همان میزان کسب شد، اما برای اینکه محصول مناسبی برداشت شود پیشنهاد دادیک که کشاورز در هر هکتار یک کیلو بیشتر از میزان معمول کاشت کند. همچنین بذر جدید ۲۰۲۳ که تولید کشور آلمان است مشکلی ندارد، منتهی قیمت آن مقداری از بذر داخلی بیشتر است.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین در بحث کود موردنیاز کشاور گفت: کود معمولی (۱۳ درصد) و کود سوپرفسفات (۲۶درصد) در دسترس است و نمی‌توان به برخی کود معمولی و به برخی کود سوپرفسفات تحویل داد، درنتیجه باید ترکیبی از این دو به کشاورزان داد و کشاورز جهت بهره‌وری بیشتر می‌تواند میزان کود را در زمین بیشتر کند.

رنج کشاورزان نباید نادیده گرفته شود

با این وجود کشاورزان بر این باورند که تأخیر دوماهه در پرداخت مطالبات به معنی بی‌توجهی به تولید و زحماتی است که کشاورز در طول یکسال متحمل می‌شود و پولی که در زمان مناسب و به موقع به دست آنها نرسد به معنی خسارت بیشتر و کاهش ارزش آن است. همچنین توجیه استفاده بیشتر از کود و بذر در زمین کشاورزی نیز به معنی تحمیل بیشتر هزینه روی دست آنهاست و جهادکشاورزی با این اقدامات در جهت دلسرد کردن کشاورزان گام بر می‌دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا