جاده‌های سقز روی موج تصادف

آماری که از تعداد کشته و زخمی‌ها در تصادفات منتشر می‌شود تنها یک آمار نیست، جان‌های عزیز و ارزشمندی است که تا دقایقی قبل از تصادف خیلی‌ها چشم به راهشان بوده‌اند و شاید گمان نمی‌کردند که عزیزشان به چنین سرنوشتی دچار شود.

۷ فوتی و ۳۵ زخمی در جاده‌های سقز طی شهریورماه

بر اساس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در حوزه تصادف‌های جاده‌ای و آماری که واکاوی از طریق منابع مختلفی همچون آتش‌نشانی، اورژانس و شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده است، تنها در محورهای مواصلاتی و برون‌شهری سقز، طی شهریور۱۴۰۲ دست کم هفت نفر کشته و حدود ۳۵ نفر مصدوم شده‌اند. اگرچه ممکن است آمار بیشتر از این تعداد تصادف با کشته و زخمی برجامانده باشد و تعدادی از آنها حتی اطلاع‌رسانی نشده باشند، اما نباید به سادگی از کنار این آمار و ارقام گذشت.

فارغ از خطاهای انسانی که ممکن است بخشی از عوامل این تصادف‌ها باشد، در هنگامه‌ای که مردم منطقه از امکانات همچون فرودگاه و راه‌آهن بی‌بهره هستند نباید نقش کیفیت خودرو و وضعیت نامناسب جاده‌ها را هم نادیده گرفت.


میزان خطای انسانی در جاده‌ها: بیش از ۵۰ درصد

در زمینه خطاهای انسانی همه ما چه در داخل و چه در برون شهر دیده‌ایم که بسیاری از رانندگان نه تنها حرکات خطرآفرینی را در جاده انجام می‌دهند بلکه بر بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی مسلط نیستند و این خود موجب تصادف‌های خطرناکی شده است که هیچ جای توجیه ندارد. البته بیان آمارهای موجود از سوی مسئولان در این زمینه نیز جالب توجه است. برخی آمارها حاکی از این است که بیش از ۵۰ درصد حوادث رانندگی در کردستان بر اثر خطای انسانی به وقوع می‌پیوندد. البته این آمارها در مقاطع گوناگون متفاوت است و مسئولان آن را تا ۸۰ درصد نیز برآورد کرده‌اند ولی هرچه باشد آمار ثابتی در این زمینه وجود ندارد. ولی با اینحال یک ارزیابی اساسی در مورد

کیفیت پایین خودروها عامل یک سوم فوتی‌ها

در کنار خطای انسانی کیفیت خودروها نیز قابل توجه است. در بسیاری از تصادف‌ها، اگرچه عامل اصلی خطای انسانی است، اما این یک واقعیت است که کیفیت مناسب خودرو می‌تواند مانع از یک فاجعه شود. اما وضعیتی که در بازار خودرو حاکم است مشخص می‌کند که خودروهای موجود به دلیل استاندارد پایین نه تنها نتوانسته‌اند از بار تلفات انسانی کم کنند بلکه بر آن نیز افزوده‌اند، موضوعی که محل جدل میان برخی از مسئولان نیز شده است. با این وجود و بنابر اعلام رسمی پلیس، کیفیت خودرو، عامل ۳۴ درصد از فوتی‌ها در تصادفات است.

عدم بهره‌مندی از امکانات ریلی و هوایی در کردستان

از هرچه بگذریم نباید از نقش امکان‌های ارتباطی در یک منطقه گذشت. در شهرستان سقز و استان کردستان نقش ریل و هواپیما در جابجایی مسافر در حد صفر است و اگرچه امیدها برای راه‌اندازی فرودگاه سقز وجود داشت اما تاکنون این امر محقق نشده است و خدمات‌دهی فرودگاه سنندج نیز به دلیل تعطیلی‌های پی‌درپی بسیار کمرنگ شده است. همچنین راه‌آهن سنندج همدان نیز کماکان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وضعیت جاده‌های مواصلاتی سقز

با این وجود تنها راه ارتباطی برای مسافرت و جابجایی مسافر در حال حاضر جاده است. اما این مهم آنچنان که باید و شاید است مورد توجه قرار نگرفته است. کریدور شمالغرب به جنوبغرب در کردستان بسیار به کندی پیش می‌رود و در محدود سقز و خصوصا دو مسیر سقز بوکان و سقز دیواندره (خصوصا در حوالی ایرانشاه) هیچ فعالیتی ضورت نگرفته است. اگر در برخی محورها همچون سقز_دیواندره کوهستانی بودن منطقه دلیل کندی عملیات باشد، در مسیر سقز_بوکان که این مسأله مطرح نیست، ولی کم توجهی مسئولان و بهانه کمبود اعتبار موجب شده است این مسیرها بیشترین تلفات را داشته باشند.

فوت یک نفر در تصادف یسیار غم‌انگیز است. به همان میزان و شاید هم بیشتر مصدومیت شدید بسیاری از مصدومان هم غم‌‌انگیز است. چه بسیار کسانی که به دلایلی مشابه زمین‌گیر و دیگر حتی توان جابجایی خود را هم نداشته باشند. از هزینه‌هایی که به دلیل مسایل درمان، بیمه و … نیز بر دوش مردم و سیستم می‌افتد نباید غافل شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا