کاهش ۴۰ درصدی مصرف گوشت در سقز

بر اساس اعلام مرکز آمار کشور، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۲ جمعاً ۴۱ هزار و ۷۳ تن گزارش شده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (مرداد ۱۴۰۱) که ۵۵ هزار و ۶۰۵ تُن بود ۲۶ درصد کاهش داشته است. همچنین گوشت مصرف شده در مردادماه در مقایسه با ماه قبل از آن (تیرماه) ۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی مصرف گوشت در سقز

جالب توجه است که این آمار در سقز به مراتب بیشتر است و بر اساس آمار موجود، شهریور و مرداد امسال میزان ذبح و درنتیجه مصرف گوشت (گاو و گوسفند) نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته است.

رئیس اتاق اصناف سقز می‌گوید: میزان ذبح در هر ماه، میزان گوشتی که در قصابی‌ها توزیع می‌شود و میزان مصرف در رستوران‌‌ها، غذاخوری‌ها و سایر مصارف به ما می‌گوید که کاهش مصرف در سقز بیش از ۲۶ درصد کشوری و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است و طبیعی است وقتی که قیمت افزایش یابد و قدرت خرید نیز پایین بیاید، مصرف کم می‌شود.

افزایش بیش از دو برابری قیمت طی یک سال

همه اینها در حالی است که قیمت گوشت در شهریور سال گذشته حوالی ۲۰۰ هزار تومان بود، اما در حال حاضر قیمت هرکیلو از این ماده پروتئینی ۵۴۰ هزار تومان است که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

شاید اینگونه تصور شود که مردم مصرف طیور (مرغ، بوقلمون، بلدرچین، بوقلمون و …) را جایگزین مصرف گوشت قرمز کرده باشند اما آمارهای مرکز آمار می‌گوید که وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور در مرداد ۱۴۰۲ جمعاً ۱۸۵ هزار و ۶۵۵ تُن گزارش شده که نسبت به مرداد سال گذشته تنها ۵ درصد و نسبت به ماه قبل (تیر ۱۴۰۲) ۱۱ درصد افزایش داشته است.

عوارضی کاهش مصرف گوشت

یک متخصص تغذیه در این‌باره به واکاوی گفت: می‌گوید: عوارض کاهش مصرف گوشت بیشتر از آنچه است که در تصور می‌گنجد، چراکه گوشت قرمز نیمی از پروتئین لازم بدن را تامین می‌کند و از این رو کاهش مصرف آن عوارضی همچون کاهش سطح پروتئین بدن، کم‌خونی، کاهش سوخت و ساز بدن، از بین رفتن بافت عضلانی و… از جمله این عوارض است که ممکن است برای سنین مختلف متفاوت باشد که عدم وزن‌گیری جنین در زنان باردار، کوتاه‌قدی جبران‌ناپذیر، کاهش قدرت باروری در زنان و مردان، از کار افتادگی بیشتر در سالمندان و … جزو مواردی است که در سنسن مختلف و در صورت کاهش مصرف گوشت با آن مواجه می‌شویم.

جلال زارعی با اشاره به اینکه برخی‌ها برای جبران این موضوع به مصرف کربوهیدرات روی می‌آرورند گفت: این کار باعث افزایش چاقی شکمی و چاقی بدون عضله، فشار خون، ضعف مداوم و در نتیجه تخریب عضله و از بین رفتن بافت عضلانی و در نهایت عوارض مانند سکته می‌شود.

این متخصص در پایان گفت: هیچ ماده‌ای نمی‌تواند جایگزین گوشت شود، اما با این وجود می‌توان مصرف تخم‌مرغ و حبوبات را جهت جبران بخش اندکی از این کمبود در سبد غذایی افزایش داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا