رویِ پول گندم حساب کرده بودیم، اما تاکنون چیزی دست‌مان را نگرفته است

“در یک حالت عادی در چنین روزهایی کشاورز می‌بایست با دریافت پول گندمی که تابستان گذشته تحویل داده بود چرخ زندگی را می‌چرخاند، فرزند محصل‌اش را به مدرسه می‌فرستاد، دخترش را راهی خانه بخت می‌کرد، عروسی پسرش را برگزار و بعد از کمی استراحت خود را برای کشت سال بعد آماده می‌کرد، اما از هیچکدام اینها خبری نیست”.

اینها صحبت‌های یکی از کشاورزان سقزی است که هنوز پول گندم تابستان گذشته را دریافت نکرده است. این کشاورز با بیان اینکه چهار روز است که وارد سال زراعی جدید شده‌ایم و هنوز تکلیف خودمان را نمی‌دانیم می‌گوید که از وعده‌های متعدد کلافه شده است.

مسئولان در حالی وعده‌های متفاوت به مردم می‌دهند که سه ماه از آغاز خرید تضمینی گندم گذشته و کردستان با تولید بیش از یک میلیون تُن گندم رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است، ولی بسیاری از کشاورزان با شروع سال زراعی جدید، هنوز پول گندم سال قبل را دریافت نکرده‌اند و این موضوع آنها را نسبت به کاشت محصولاتی با خرید تضمینی (گندم، کلزا و…) مردد کرده است.

برخی از کشاورزان تاکنون هیچ پولی دریافت نکرده‌اند

کشاورز سقزی می‌گوید: با نام خرید تضمینی و با اعتمادی که داشتیم تمامی تولید خود را به مراکز خرید تحویل دادیم و درحالیکه صحبت بر خرید هرکیلو ۱۵ هزار تومان بود برخی کشاورزان تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده‌اند و خبری از ۱۵۰۰ تومان یارانه و ۲ هزار تومان جایزه تحویل نیست و علاوه بر این کشاورزانی که گندمشان را در آخر تحویل داده‌اند هیچ پولی دریافت نکرده‌اند.

سال زراعی آغاز شده اما پول خرید بذر را نداریم

سوی دیگر موضوع سال جدید زراعی است که چند روزی است آغاز شده است. این کشاورز با اشاره به این موضوع می‌گوید: در حال حاضر می‌بایست با تهیه بذر و کود لازم خود را برای کاشت گندم در سال جدید حاضر می‌کردیم، اما حتی نتوانسته‌ایم بذر را تهیه کنیم، چون پول گندم را دریافت نکرده‌ایم و مراکز توزیع بذر حاضر به فروش آن بصورت قرض چند روزه نیستند، این در حالیست که برخی کشاورزان سه ماه است گندم خود را تحویل داده‌اند.

روی تومان به تومان پول حساب باز کرده بودیم

یک کشاورز دیگر با بیان اینکه روی تومان به تومان پول حساب باز کرده بودیم، اما پرداخت قطره‌چکانی باعث به هم خوردن حساب و کتاب‌مان شد می‌گوید: حتی نتوانستم آنگونه که شایسته یک دانش‌آموز است فرزند محصلم را راهی مدرسه کنم، بماند اینکه یکی از فرزندانم در آستانه ازدواج است و با توجه به تورم موجود در بازار و نبود نقدینگی نتوانستیم سر وقت زمینه عروسی را فراهم کنیم.

تردید در کاشت محصولات با خرید تضمینی برای سال بعد

یک کشاورز دیگر با اشاره به اینکه خرید تضمینی به معنی اعتماد به دولت است و اکنون با وعده‌های متفاوت مواجهیم این تردید در برخی کشاورزان ایجاد شده که آیا برای سال بعد گندم بکاریم یا خیر؟ هرچند داستان در مورد کاشت دانه روغنی کلزا (در دهستان سرا و ترجان) نیز داستان همین است، اما کشاورز واقعا خود را بلاتکلیف می‌داند که آیا گندم و کلزا که خرید تضمینی دارند کشت کند یا زمین را به محصول دیگری اختصاص دهد که البته پشت آنها هیچ برنامه ریزی منسجمی جهت امیدواری کشاورز به کشت هیچ محصولی وجود ندارد.

در پایان باید تأکید کرد که مسئولان خوب می‌دانند قوت غالب مردم گندم است و خلف وعده در مورد پرداخت مطالبات با حمایت از تولید همخوانی ندارد، بنابر این مناسب است این معوقات مطابق با وعده اخیر که ۱۵ مهر است پرداخت شود.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا