رؤیای مسکن

اگرچه نهادهای متولی تاکنون یک گزارش از تغییرات قیمتی و اجاره مسکن در چند سال اخیر در اطراف سقز ارائه نداده‌اند و اساسا قایل به چنین رویه‌ای نیستند، اما مشاهدات و واقعیت‌ها نشان می‌دهد که خرید و حتی ساخت خانه برای بسیای از اقشاری که درآمد حداقلی دارند به یک رؤیای دست‌نیافتنی تبدیل شده است. در این میان تعلل در وعده‌ها و چشم‌انتظار نگه‌داشتن انبوه متقاضیان مسکن در قالب مسکن ملی بر نگرانی‌ها افزوده است.

چند وقت قبل در سقز و پس از آنکه قرعه‌کشی برای ۸۴۳ گروه پنج نفره انجام شد، متقاضیان که پیشتر یک قسط ۴۰ میلیون تومانی را پرداخت کرده‌بودند امیدوار شدند که مجریان هرچه سریعتر زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و آنها (متقاضیان) در قالب گروه‌های چند نفره با هزینه خود به اضافه وام ۵۵۰ میلیون تومانی که دولت در مراحل مختلف کاری در اختیارشان قرار می‌دهد کار ساخت و ساز را آغاز کنند.

اگرچه مسئولان روز گذشته در شورای مرکز استان اعلام کرده‌اند که عملیات اجرایی آماده‌سازی ۶ هزار واحد در سقز به زودی آغاز می شود، اما به نظر می‌رسد مجریان در این بخش نیز آنگونه که مورد انتظار متقاضیان است پیش نمی‌روند.

در این‌باره یکی از متقاضیان به واکاوی گفت: پس از قرعه‌کشی امیدوار بودیم روند اداری امور تسریع و ما قبل از شروع بارندگی‌ها حداقل یک مرحله از کار را پیش می‌بردیم، اما آنگونه که پیداست حداقل تا قبل از سال جدید نمی‌توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم و مشخص است که آن موقع با افزایش هزینه‌ها مواجه می‌شویم.

همچنین متقاضیان می‌گویند اخذ برخی هزینه‌ها مانند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت هزینه‌های اداری و … و احتمال تکرار آن در آینده بر بار مالی‌ای که روی دوششان است می‌افزاید. یک متقاضی دیگر می‌گوید: جمع این مبلغ در چند هزار واحد مبلغ قابل توجهی است و این در حالی است که ما پیش از این هم۴۰ میلیون تومان پرداخت کرده بودیم و نمی‌شود هر روز یک مبلغ تحت عناوین مختلف از متقاضیان دریافت و کار نیز مدام به تعویق بیفتد.

از طرفی، در زمان قرعه‌کشی مشخص شد که بخشی از زمین‌هایی که برای مسکن ملی سقز در نظر گرفته شده دارای معارض و مشکلات حقوقی است و آنها را در قرعه‌کشی شرکت ندادند ولی به دلیل وجود شائبه، متقاضیان اصرار داشتند که تمامی قطعات باید به صورت قرعه‌کشی تقسیم شوند و اکنون مشکلات آن دامن متقاضیان را گرفته است.

در این ارتباط، عزیزپور، نماینده شرکت کارگزاری طرح نهضت ملی مسکن، ضمن بیان روند طرح در سقز گفت در حال حاضر امور اداری قطعات مذکور در حال انجام است و اگرچه پیمانکار برای آماده‌سازی زمین‌ها تعیین شده و تا دو هفته آینده کار خاکبرداری آغاز می‌شود اما شرط پیشرفت کار، همکاری مردم و متقاضیان است.

با این حال مشخص است که ساخت مسکن ملی هنوز در گام اول است و مشکلات پیش‌روی این طرح زیاد است، اما نباید فراموش کرد که دو سال از وعده‌ها می‌گذرد و اگر کار به همین منوال پیش برود ممکن است کار ساخت این ۶ هزار واحد بیش از آنچه مسئولان و متقاضیان فکر می‌کردند زمان ببرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا