گرانی محسوس میوه در بازار

گزارش‌ها از سطح شهر حاکی است بسیاری از میوه‌ها در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی به خود دیده‌اند و این افزایش با شدت بیشتری شامل گوجه‌فرنگی و صیفی‌جات و… شده است. این اتفاق پس از آن می‌افتد که مصرف گوشت قرمز نیز کاهش محسوسی یافته است.

اگرچه کیفیت انواع میوه‌ها در بازار از درجه یک تا سه متفاوت است، اما بسیاری از شهروندان حتی در خرید میوه با کیفت متوسط نیز مانده‌اند. یک شهروند در تماسی که با واکاوی داشت و از وضعیت قیمت میوه گلایه‌مند بود می‌گوید: “مگر من با درآمد حدود ۱۰ میلیون تومان چند بار در هفته می‌توانم یک کیلو سیب، پرتقال یا نارنگی با کیفیت معمولی را با قیمت ۳۰ هزار تومان آن هم از وانتی بخرم؟ همین را مغازه‌دار با ۴۰ هزار تومان هم نمی‎فروشد. میوه به کنار، چرا یک کیلو گوجه که میزان مصرف آن زیاد است باید به ۳۵ هزار و ۴۰ هزار تومان برسد؟ این در حالی است که یک ماه قبل گوجه حدود ۱۰ هزار تومان بود؟”

این موضوع در کنار غیبت نظارت درست و درمان بر بازار، دلایلی دارد که محل توجه هستند. یکی از مغازه‌داران میدان تره‌بار سقز می‌گوید: “تمامی میوه‌هایی که در سطح بازار وجود دارد بسته به کیفیت، دارای درجه بندی متفاوت هستند و طبیعتا قیمت‌شان هم متفاوت است. اما اینکه در روزهای اخیر با افزایش قیمت روبرو شده‌ایم مختص سقز نیست و این شهر هم مانند خیلی جاهای دیگر میوه مورد نیاز را از سطح شهرهای مختلف کشور تأمین می‌کند. قیمت میوه‌ای همچون نارنگی با درجه کیفیت متفاوت در سطح تره‌بار از ۱۰ هزار تومان شروع و به ۲۲ هزار تومان ختم می‌شود و یا سیب از ۱۵ تا ۲۲ و ۲۲ هزار تومان متفاوت است. این میوه وقتی با یک یا دو واسطه به دست مصرف کننده می‌رسد افزایشی به خود می‌بیند که آن را نهاد نظارتی باید پاسخ بدهد”. این فعال میدان تره‌بار اضافه کرد: “موردی مانند گوجه‌فرنگی به دلیل فصلی که در آن قرار داریم و تولید آن فقط در یک نقطه از کشور در این فصل و نیز صادرات به کشورهای عربی در یک ماه گذشته از ۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان در همین میدان رسیده است”.

به این موضوعات باید فصل درست کردن تُرشی و تأثیر آن بر افزایش قیمت صیفی‌جاتی همچون خیار و خیارچمبر هم اضافه کرد که که خیار را از ۷ هزار تومان به ۲۰ و خیارچمبر را از ۱۵ و ۲۰ به بالای ۵۰ هزار تومان رسانده است.

یک مغازه‌دار در سطح شهر هم می‌گوید: بخشی از مغازه‌داران میوه را از تره‌بار سقز تهیه می‌کنند و برخی نیز خود مستقیم از شهرهای دیگر میوه را خریداری می‌کنند، با توجه به فصل پاییز و کمبود میوه، افزایش کرایه حمل بار در کنار اجاره مغازه و ده‌ها پرداختی دیگر، حاشیه سود باقیمانده چنان آش دهن سوزی نیست که بخواهیم میوه‌فروش را سرزنش کنیم”.

اینها تنها یکی از نتایج ناگوار وضعیت اقتصادی مردم است که یک فرد نمی‌تواند در ماه یک کیلو گوشت و چند کیلو میوه با کیفیت بر سر سفره داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا