هیولای تخریب محیط زیست در کردستان

در روزهای گذشته انجمن سبز چیا ویدیویی از یک انفجار مهیب در میان جنگل‌های مریوان منتشر کرد و از آن بعنوان کوه خواری با انفجار مهیب و اعلان جنگ علیه جنگل‌ها و منابع طبیعی این سرزمین نام برده بود.

انفجار مذکور مربوط به کارخانه شن و ماسه اطراف روستای ساوا از توابع بخش خاو میرآباد شهر مریوان بود که بدون درنظر گرفتن اصول زیست محیطی صورت گرفته بود و بازتاب زیادی در میان افکار عمومی داشت.

این واکنش‌ها موجب شد تا مسئولان شهرستان مریوان روز گذشته در محل حضور یابند و به گفته مدیرکل محیط زیست اگرچه کارخانه شن و ماسه مجوز انفجار داشته است ولی بیش از ظرفیت و وسعت اعلام و تایید شده اقدام به انفجار کرده و از همین‌رو دادستان بلافاصله حکم پلمب این واحد را صادر کرده است. اقدامی که با استقبال حامیان محیط زیست ازجمله انجمن سبز چیا روبرو شده است.

نکته جالب توجه این است که ۱۰ روز قبل از این اتفاق، همایش روز جهانی خاک در دانشگاه کردستان برگزار شده بود و در آن از “مظلوم واقع شدن کردستان در مسائل خاک‌شناسی” و نیز “کشاورزی پایدار در گرو توجه به منابع طبیعی” صحبت شده بود. پیش از آن نیز مدیرکل محیط زیست کردستان اعلام کرده بود که میزان فرسایش خاک استان کردستان پنج برابر میانگین کشوریست.

با این وجود و علیرغم اعلام هشدارها و برگزاری همایش‌ها شاهدیم که هر روز در گوشه‌ای از این استان محیط زیست مظلوم واقع میشود تخریب آن کماکان ادامه دارد و اگر انجمن‌های محیط زیستی و حساسیت افکار عمومی نبود مشخص نبود که چه بر سر محیط زیست می‌آمد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا