مامە ڕەوف؛ پەرستاری بێ وچان

هەموومان پیاوه رۆح سووکو سەروڕووخۆشەکەی ناوقەڵا ئەناسین. فریاڕەسەو تەنانەت ئەگەر نوێژەکەشی بڕیوە ئەگاتە ژوورسەری نەخۆش و برینداران. دەسی سووکەو و دڵی گەورە، بۆیە ئەمجار یادێک ئەکەین لە باڵندەیەکی سپی باڵ.

یادێک ئەکەینەوە لە نیوسەدە تێکۆشانی مرۆڤێک لەپێناوی هەتوانی هەیاران و هەژاران / لەگەڵمان بمێنن بۆ بیستنی چیرۆکی سەربەمۆری حاجی ڕەوفی نیک ئەندیش ناسراو بە مام ڕەوفی دەرزی وەشێن.

 

متن فارسی

حاج رئوف نیک‌اندیش که نزد سقزی‌ها به مامه رئوف مشهور است سال ۱۳۳۱ در محله ناوقەڵای سقز جاییکه اکنون حسینیه سقز بنا شده است به دنیا آمده است و خاطرات مامه رئوف از قلعه قدیمی سقز که اکنون اثری از آن نمانده است واقعا شنیدنی است.

پیر نیک‌اندیش ما مراحل تحصیل را در مداری رازی، سینا و بیدهندی گذرانده است و بعدا فوق دیپلم کمک جراحی را در کرمانشاه گذرانده است. بیست سالی را در بیمارستان‌های کرمانشاه خدمت کرده و از سال ۱۳۷۳ به سقز برگشته و در بخش‌های مختلف بیمارستان امام مشغول به خدمت شده است.

آن زمان که سقزی‌ها برای درمان به کرمانشاه می‌رفتند و مامه رئوف به آنان خدمت می‌کرد باعث شد که برگشتنش به سقز با استقبال سقزی‌ها مواجه شود. او در کنار پزشکان زیادی به مردم خدمت کرده است، ازجمله دکتر امین‌اف که ارتوپد و اصالتا اهل جمهوری آذربایجان بود و یا دکتر “عبدالله کریمی” که خدمات او به سقزی‌ها ماندگار بود.

مامه رئوف از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ در بیمارستان سقز فعالیت داشت و پس از آن بازنشسته شد، با این حال او که از قبل مرکز جراحی صغیر و یا تزریقات و پانسمان دایر کرده بود خود را بازنشسته نمی‌دید و تجارب خود از اتاق عمل را با انجام جراحی‌های صغیر در اختیار شهروندان گذاشت و یا با انجام تزریقات و پانسمان خصوصا در دوران کرونا دین خود را بعنوان عضو مهمی از کادر درمان به شهروندان ارائه داد.

اکنون نیز مرکز تزریقات و پانسمان مامه رئوف در کنار مطب دکتر بهاری و در نزدیکی همان قلعه و محله‌ای که آنجا به دنیا آمد دایر است. روزانه شهروندان زیادی با مراجعه به او از خدماتش بهره می‌برند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا