زیرخاکی منحوس؛ مین همچنان بە خاک و خون میکشاند

با گذشت ۳۵ سال از اتمام جنگ هنوز هم قربانی می‌گیرد، بنابر این مقابله و هوشیاری در برابر آن باید لحظه‌ای و مداوم باشد.

با توجه به آلودگی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هكتاری پنج استان مرزی كشور، استان كردستان با ۱۵۰ هزار هكتار پس از ایلام، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی آلوده‌ترین منطقه به مین است که از سال ۶۹ عملیات پاكسازی میادین مین در استان آغاز شد و تا سال ۷۶ بیش از ۳۶۰ پایگاه آلوده پاكسازی شد.

اگرچه در سال ۱۳۹۰ مسئولان وقت استان کردستان در صدد برگزاری جشن پاکسازی استان از مین‌های برجا مانده از دوران جنگ بودند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع بیشتر به یک رویا می‌ماند چرا که سالانه موارد متعددی از انفجار مین گزارش می‌شود که معمولا با تلفات همراه است. موضوعی که نشان می‌دهد برخی مناطق علیرغم پاکسازی اما همچنان مواردی از مین در آنها مشاهده شده است.

در این ارتباط معاون سیاسی فرماندار سقز به واکاوی گفت: در سالی که گذشت (۱۴۰۲) ۲۷ نقطه در شهرستان سقز پاکسازی شدند، ولی این به معنی عاری شدن این مناطق از مین نیست چراکه تجربه نشان داده است که در برخی مناطق علیرغم دو بار چِک و پاکسازی اما همچنان شاهد رؤیت و یا انفجار مین هستیم.

ناصر خامی با اشاره به اینکه بیشتر اتفاقات مرتبط با انفجار مین در فصل بهار و تابستان رخ می‌دهند افزود: در سال ۱۴۰۰ شاهد چهار اتفاق بودیم که که یک مورد آن در اردیبهشت و سه مورد دیگر در تیرماه رخ داد. در اردیبهشت‌ماه انفجار مین در روستای اسحاق‌آباد تلفات دامی به‌جا گذاشت، در تیرماه همان سال انفجار یک خمپاره موجب مرگ دو چوپان در نوار مرزی شد و همچنین انفجار مین در روستای کانعمت  و سنته رخ داد در کانعمت تلفات دامی بود و در سنته نیز تراکتور از روی آن رد شده بود.

در سال ۱۴۰۱ نیز دو اتفاق در اردیبهشت ماه رخ داد که در یک مورد در روستای مێرگه‌نەخشینه یک خانم بانه‌ای هنگام چیدن گیاهان بهاری دچار آسیب شد و در قشلاق (ئاغا گه‌وره) تلفات دامی به جا گذاشت.

خامی افزود: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ شاهد انفجار مین نبودیم اما در چند روزی کە از ۱۴۰۳ گذشت دو مورد مین منفجر نشده در یکی از روستاهای منطقه مشاهده شد که با هوشیاری افراد حاضر در صحنه شاهد اتفاق ناگواری نبودیم و تیم عملیات مین‌روب بلافاصله با حضور در منطقه مین‌ها را جابجا کردند و پاکسازی مسیر هم در دستور کار قرار گرفته است.

معاون سیاسی فرماندار سقز با تأکید بر نقش آموزش به مردم افزود: شهرستان سقز تنها شهرستان در استان کردستان است که تیم عملیات مین‌روبی بطور دائم در آن مستقر هستند و این تیم‌ بعد از هر عملیات پاکسازی و خنثی‌سازی، آموزش‌های مرتبطِ مقابله با مین را به مردم ارائه می‌دهند.

نظر به توپوگرافی منطقه و جابجایی مین‌ها و فقدان یا یا عدم دسترسی به مناطق مین‌گذاری شده نمی‌توان سکانس پایانی این نبرد را پیش‌بینی کرد. با این‌حال پاکسازی مناطق آلوده به مین راهکار مطلوبی برای مقابله با مین است، اما به نظر می‌رسد آموزش و آگاه‌سازی مردم در دسترس‌ترین راهکار موجود برای کاهش تلفات و خسارات باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا