روند کند پروژه مسکن ملی در سقز

با وجود گذشت دو سال از آغاز طرح مسکن ملی، شواهد حاکی از پیشرفت کند پروژه‌های سقز و چشم انتظاری متقاضیان است. مسئولان مهم‌ترین چالش‌های ساخت مسکن ملی را تأمین زمین، هزینه‌های سنگین آماده سازی و زمان‌بر بودن عنوان می‌کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان، این چالش‌ها اجرای عملیات ساخت را نسبت به سایر استان‌ها به تأخیر انداخته و بار مالی زیادی را نیز به متقاضی تحمیل کرده است.

فارغ از وضعیت کلی استان، مشاهدات در سطح شهرستان سقز نشان می‌دهد که متقاضیان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند و همین موضوع سبب شده تا عده‌ای از شهروندان قید این موضوع را بزنند.

در حال حاضر پروژه نهضت ملی مسکن در سقز از دو جبهه پیش می‌رود. بخش اول آن پروژه ۱۱۹۷ واحدی در دامنه کوه جاقل است که توپوگرافی منطقه و خاکبرداری عظیم برای رسیدن به بستر مناسب بخشی از توان و هزینه پیمانکار را گرفت. مشاور پیمانکار پروژه در گفتگو با واکاوی با اشاره به پیشرفت ۲۷ درصدی پروژه اظهار امیدواری کرد که در صورت همکاری مردم (متقاضیان) و تأمین منابع مالی، تا آخر امسال ۲۳ بلوک از مجموع ۴۶ بلوک آماده تحویل به مردم شود.

اما بخش دیگری از پروژه بر خلاف پروژه ۱۱۹۷ واحدی توسط پیمانکار ساخته نمی‌شود بلکه بر اساس تصمیماتی که اخذ شده است ۱۱۲ هکتار زمین متشکل از چند قطعه در اطراف جاده ملقرنی، شهرک گوڵان و … در قالب ۱۳۳۷ قطعه مسکونی و حدود ۱۰۰ قطعه تجاری، اداری، آموزشی و … میان گروه‌های پنج نفره قرعه‌کشی شده است و شرکت کارگزاری طرح نهضت ملی مسکن تنها کار آماده‌سازی زمین و فراهم کردن زیرساخت‌ها را انجام می‎دهد و کار ساخت هم بر عهده متقاضیان خواهد بود.

موضوع مهم در این مورد وجود معارض در این بخش از زمین‌هاست و حدود ۶ هکتار آن دارای معارض است و موضوع میان اداره راه و شهرسازی سقز و معارضین در دادگستری شهرستان در حال پیگیری است و این مهم بر دامنه نگرانی متقاضیان افزوده است.

اما تمام اینها نه تنها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ۳۴ هزار متقاضی باشد بلکه برای حدود ۱۲ هزار متقاضی که تأیید نهایی شده‌اند نیز کفاف نمی‌دهد، چرا که در پروژه دامنه جاقل ۱۱۹۷ واحد و در ۱۱۲ هکتار نیز ۵۴۹۵ واحد ساخته می‌شود و هنوز تکلیف زمین برای مابقی متقاضیان مشخص نیست.

عزیزپور نماینده شرکت کارگزاری طرح نهضت ملی مسکن در گفتگو با واکاوی و با اشاره به عملیات سخت خاکبرداری و آماده‌سازی اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال کار آماده‌سازی به اتمام برسد و از سال بعد کار ساخت توسط متقاضیان و با استفاده از وامی که برای این منظور در نظر گرفته شده است شروع شود.

عزیزپور به آورده متقاضیان اشاره کرد و گفت: تاکنون امور خاکبرداری و اخذ امتیازات آب و برق و گاز (۵۴ میلیون تومان) + هزینه جواز (۱۶.۵ میلیون تومان) جمعا قریب به ۷۰ میلیون هزینه بر روی دست هر متقاضی گذاشته است که البته این به معنای اتمام هزینه‌ها نیست چرا که توپوگرافی سخت منطقه ممکن است هزینه را بالاتر ببرد که البته مددجویان کمیته امداد از پرداخت هزینه جواز (۱۶.۵ میلیون تومان) و مددجویان بهزیستی از پرداخت هزینه خاکبرداری، اخذ امتیازات و اخذ جواز معاف‌اند.

با این حال تمام این اقدامات نتوانسته است امید چندانی در دل بسیاری از متقاضیان روشن کند و همین موضوع سبب شده است تا تعدادی از آنها از خیر صاحب مسکن شدن از این طریق بگذرند.

یک شهروند با اشاره به مبالغی که تاکنون پرداخت کرده می‌گوید: هر از گاهی مبالغ ریز و درشتی را بایستی پرداخت کنیم و این در حالی است که کار جدی‌ای را شاهد نیستیم و از آنجا همگی متقاضیان مستأجر هستند در ماهی که گذشت در تأمین ودیعه‌ای که صاحب خانه از آنها خواسته بود مانده‌اند و بیش از این تاب و تحمل تأمین آورده‌های مالی را ندارند.

شهروند دیگری می‌گوید: طبق آخرین پیامی که به دست من رسیده است درخواستم برای ثبت مسکن ملی تحت عنوان فاز ۶ تأیید شده است اما هنوز هم از زمین و محل ساخت خبری نیست و این یعنی امید واهی.

همه اینها نشان می‌دهد که علاوه بر هزینه‌های کمرشکن این طرح، عدم فراهم سازی بسیاری از زیرساخت‌ها و نبود زمین مناسب باعث ریزش شمار زیادی از متقاضیان مسکن حمایتی شده است و درحالیکه که مسئولان ابتدا به ساکن می‌بایست به فکر تأمین زمین مناسب باشند، مردم را امیدوار کردند و زمانیکه به مرحله اجرا رسید و چالش‌ها را دیدند آنگاه به فکر راهکارهای رفع چالش افتادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا