شماره ۱۲۷۷ هفته‌نامه سیروان؛ سه تیتر و یک دوگانگی

هفته‌نامه سیروان از نشریه‌های باسابقه در چهار استان آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام است که با پرداختن به مسایل مختلف و بویژه برجسته کردن دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی، با بهره‌گرفتن از نویسندگان توانمند و اهل قلم در این استان‌ها توانسته است جایگاه ویژه‌ای در جامعه و خصوصا میان دغدغه‌مندان این مسایل پیدا کند.

اما در شماره ۱۲۷۷ این نشریه که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد شاهد یک دوگانگی بودیم. سیروان علاوه بر تیتر یک و دو صفحه اصلی که به استاندار اختصاص داده است، در مطلبی دیگر و از زبان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، از اسماعیل زارعی‌کوشا بعنوان مصداق سرمایه انسانی نام برده است.

دو موضوع اول (تأمین زمین برای مسکن ملی و حضور کردستان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴) را می‌توان در راستای توسعه استان و اقدامات استاندار دانست که هر دو اتفاقا از موضوعات مطرح و توسعه ساز در استان هستند. اما در مطلب دیگر نشانه‌هایی از ضد توسعه بودن پیداست.

فارغ از تعارفات مرسوم اداری که مسئولان خطاب به یکدیگر بکار می‌برند، به نظر می‌رسد انتشار چنین موضوعاتی در یک نشریه ممکن است در صورت ادامه‌دار بودن به کیش شخصیت فرد منجر شود که در آن با استفاده از رسانه و تبلیغات، به مرور شخصیتی فوق بشری از وی ساخته شود.

شکی نیست که استاندار کردستان ویژگی مردمی بودن را داراست و قطعا دغدغه توسعه کردستان را هم دارد، بر همین اساس پیشنهاد می‌شود تا استاندار خود مانع انتشار چنین مطالبی شود زیرا برخلاف قول شاعر “هرآنچه که بر دیده‌ نشیند لاجرم بر دل نمی‌نشیند”، اجازه دهد این صفات و عناوین را، نه مسئولان و رسانه‌هایی که ممکن است تعارفاتی با او داشته باشند تشخیص دهند، بلکه مردم به عنوان یک امر واقع درک کنند چون مطمئنا زمانیکه مردم به چنین نتیجه‌ای برسند این موضوع را فریاد خواهند زد و قطعا برای استاندار نیز خوشایندتر خواهد بود.

اما در مورد نشریه خوش نام سیروان، نیز مانند هر رسانه دیگری ممکن است هر از گاهی دچار آفت شود که اگر دست‌اندرکاران آن که از روزنامه‌نگاران توانمند نه تنها در منطقه بلکه در سطح کشور هستند مواظبت لازم را به خرج ندهند ممکن است این جایگاه خدشه‌دار شود.

وضعیت مالی نامناسب این نشریه بر کسی پوشیده نیست، اما همینکه تأمین مالی آن از سوی یک ارگان دولتی (سازمان همیاری شهرداری‌ها استان) صورت می‌گیرد کافی است که با یک رسانه خصوصی که ممکن است نیازمند برخی رپورتاژ آگهی‌ها باشند متفاوت باشد و در یک کلام بایستی با استفاده از جایگاهی که دارد کماکان مأمنی باشد برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات و معضلات این چهار استان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا