غربالگری تعداد ۲۱ هزار و صدو بیست و دو نوزاد در استان شناسایی

از ابتدای شروع اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان(سال ۱۳۸۵) تا پایان سال ۱۴۰۲، مجموعا ۴۸۱ هزار و صدو بیست و شش نوزاد در سطح استان کردستان غربالگری شده اند.

به گزارش واکاوی و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر فرزام بیدارپور به مناسبت فرراسیدن هفته تیروئید، گفت: پنجم خرداد مصادف با روز جهانی تیروئید ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مه ۲۰۲۴ میلادی است که یکی از روزهای مهم در تقویم سلامت جهانی بوده و هدف آن افزایش آگاهی عمومی درباره مشکلات و بیماری‌های تیروئید است.

وی با بیان اینکه، تیروئید غده ای به شکل پروانه در جلوی گردن، پایین حنجره و بالای استخوان ترقوه است، ادامه داد: این غده دو هورمون به نام های T3 و T4 را ترشح می کند که کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه، در واقع تیروئید مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن است، ابراز داشت: عملکرد تیروئید توسط غده هیپوفیز در مغز  تنظیم می گردد که با ترشح هورمون محرک تیروئید، باعث افزایش ترشح هورمون های تیروئید می گردد.

دکتر بیدار پور ابراز نمود: فقـط با غربالگری، می‌توان در زمان مناسب بیماری کم کاری تیروئید نوزادان را تشخیص داده و با درمان به هنگام از بروز عوارض آن پیشگیری کرد و انجام اینکار در سنین ۳ تا ۵ روز بعد از تولد اهمیت بسیار زیـادی دارد.

وی به اجرای برنامه غربالگری تیروئید در نوزادان از سال ۱۳۸۵ تاکنون در استان خبر داد و تصریح نمود: از ابتدای شروع اجرای برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲، مجموعا ۴۸۱ هزار و صدو بیست و شش نوزاد در سطح استان کردستان غربالگری شده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه گفت: در این مدت نزدیک به دو دهه از شروع اجرای برنامه، ۲۵۷۶ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئیدی در استان شناسایی و وارد فاز پیگیری و درمان شده اند.

دکتر بیدارپور به شناسایی ۱۷۵ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در سال ۱۴۰۲ در استان کردستان اشاره نمود و گفت: این آمار از غربالگری تعداد ۲۱ هزار و صدو بیست و دو نوزاد در استان شناسایی و ثبت شده است.

وی ادامه داد: کم کاری تیروئید در نوزادان شایعترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است که  درهنگام تولد بدون علامت بالینی است و  تاخیردر تشخیص موجب کاهش ضریب هوشی می شود.

معاون اممور بهداشتی دانشگاه بیان داشت: اگر کم کاری تیروئید درهنگام تولد تشخیص داده شود، عوارض آن قابل پیشگیری بوده و درمان آن، سریع و کارآمد است.

دکتر بیدارپور اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده در تمامی شهرستان های استان کردستان، مرکز غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان فعال بوده و الحمدلله شاخص غربالگری در این برنامه صد در صدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا