گره ۳۰ ساله تعاونی مسکن فرهنگیان سقز

تعاونی مسکن فرهنگیان سقز در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد. در آن زمان بخشی از فرهنگیان سقز با پرداخت مبلغی، برگه واگذاری اولیه زمین را دریافت کردند. یک دهه بعد تعدادی دیگر از معلمان به عضویت تعاونی درآمدند، در این مدت و با روی کار آمدن اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل در دوره‌های مختلف اگرچه اقداماتی صورت گرفت و ساخت و ساز در زمین‌‍‌ها آغاز شد اما تفاسیر متفاوت از نحوه عضویت موجب اختلاف شد.

از طرفی خرید و فروش زمین به افراد دیگر، وجود معارض مالكیتی و پرونده‌های قضایی و… بر دامنه مشکلات افزود. اکنون تفسیر متفاوت از حقوق افرادی که در سالهای بعد به عضویت تعاونی درآمدند، برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیأت انحلال، قوانین ابلاغ شده‌ی اداره تعاون، تغییر در متراژ زمین‌ها، عدم آماده‌سازی زیرساخت‌ها و … محل گلایه‌مندی برخی از اعضا شده و تعدادی از آنها در گفتگو با واکاوی خواستار رفع این مشکلات شدند.

یکی از اعضا در گفتگویی که با واکاوی داشت ضمن انتقاد از هیأت مدیره فعلی گفت: یکی از انتقاداتی که هیئت مدیره فعلی نسبت به هیئت مدیره قبلی داشت عدم برگزاری مجمع عمومی بود و حالا همین افراد خودشان به این وضعیت رسیده‌اند و مجمع عمومی را برگزار نمی‌کنند تا اعضا نظرات خود را بیان و آنها نیز در جریان مشکلات قرار بگیرند.

این عضو تعاونی مسکن فرهنگیان افزود: هیئت مدیره بدون حساب و کتاب مشخص مبالغی را به بهانه‌های مختلف از اعضا درخواست می‌کند و درحالیکه ما باید بدانیم که هر مبلغ برای چه پرداخت می‌شود و در کجا خرج می‌شود، از نحوه مخارج بی اطلاعیم. از طرفی در این چند سال چند بار متراژ زمین‌ها تغییر و در حالیکه اعضا مثلا قبلا بابت دریافت ۲۰۰ متر زمین پول مشخصی پرداخت کرده بود اکنون این متراژ به ۱۸۴ و یا ۱۸۵ متر کاهش پیدا کرده ات و مشخص نیست این موضوع با چه رویه‌ای همخوانی دارد!

در مقابل حسن محمدی مدیرعامل تعاونی مسکن فرهنگیان در رابطه با این موضوعات توضیحاتی ارائه داد، ازجمله اینکه متراژ ۲۰۰ متر مطابق نقشه قبلی بود که مصوب نشده بود، اما در نقشه جدید که مصوب شد و قانونی بود این متراژ به ۱۸۵ متر تغییر پیدا کرد.

محمدی در مورد عدم برگزاری مجمع هم در این سال‌ها گفت: عدم برگزاری مجمع نه از جانب هیات مدیره‌ی حاضر، بلكه به دلیل شكایات قضایی و مشكلاتی بوده‌ كه در پی مطرح شدن یک تفسیر متفاوت از حقوق و عضویت اعضاء تعاونی ورودی سالهای متفاوت، از طرف دو نفر از هیات مدیره سابق، بلافاصله پس از عدم انتخاب مجددشان به همراه هیات مدیره حاضر و از سال ۱۳۹۴ به بعد بوجود آمد كه باعث تفرقه بین اعضاء و مشكلات متعدد قضایی (از جمله شكایت این افراد با هدف باطل كردن زمین واگذار شده‌ به بیش از ۴۰۰ معلم عضو در سال ۱۳۸۴) و غیره شده‌است، وگرنه هیات مدیره فعلی همیشه آماده‌ی برگزاری مجمع بوده و اقدام عملی هم كرده‌است، لكن بدلایل گفته شده، طی نامه های مكرر اداره تعاون از برگزاری مجمع منع شده‌است.

محمدی افزود: هیات مدیره‌، در چند ماه گذشته از پاییز ۱۴۰۲ تا اسفند ۱۴۰۲، دو بار مطابق نامه‌های ارسالی اداره تعاون سقز و اداره كل تعاون كردستان، اقدام به برگزاری مجمع عمومی نمود و تا مرحله‌ی اعلام روز برگزاری و چاپ و انتشار آگهی دعوت در روزنامه و بخشنامه به مدارس و تعیین و رزرو سالن مكان برگزاری نیز پیش رفتیم اما به دلیلی كه مختصراً ذكرش رفت و مشخصاً در مورد امسال بعد از رفت و آمدها و اعتراض‌های مكرر دو عضو هیأت مدیره قبلی و چند نفر از كسانیكه تفسیر و دیدگاه این دو عضو را پذیرفته‌اند به فرمانداری و اعتراض به اجرای قوانین ابلاغ شده‌ی اداره تعاون، چند روز قبل از برگزاری طبق دستور ابلاغ شده‌ از طریق رییس اداره تعاون سقز (كه ایشان هم دستور شخص فرماندار و مدیر كل تعاون استان را ابلاغ می‌كردند) برگزاری مجمع لغو و موكول به بعد شده‌است.

مدیرعامل تعاونی مسکن فرهنگیان در رابطه با تفاسیر مختلف از ورود اعضا گفت: اگر موضوع و ممانعت امسال حامیان «تئوری تفسیر حقوق اعضای مختلف الورود» را به زبان ساده بیان كنیم اینست كه: مطابق قانون و اساسنامه تعاونی و طبق ابلاغ كتبی اداره كل تعاون، ما هیات مدیره تعاونی، دستور گرفتیم كه باید برای تشكیل مجمع عمومی با «دستور كار انتخاب هیات تسویه» اقدام كنیم زیرا تعاونی باید «انحلال» پیدا كند و انحلال و انتخاب هیات تسویه به معنی ورشكستگی یا نابودی نیست بلكه یک پروسه قانونی و طبیعی است برای اتمام كار یک تعاونی و به این معناست كه كل اعضاء تعاونی، هر كدام یک قطعه زمین دریافت كرده و لذا از عضویت خارج شده‌اند و تعاونی باید پایان یابد و برای اجرای كارهای باقیمانده تعاونی (از جمله انجام امورات قانونی تعاونی با ارگانهای دولتی و همچنین اگر زمین یا دارایی‌ای باقی مانده‌ باشد بین اعضاء تقسیم گردد) به جای «هیات مدیره» باید «هیات تسویه» انتخاب شود و هیات تسویه هم عینا مانند هیات مدیره از بین كل اعضا انتخاب شده و كل اختیارات هیات مدیره و بلكه بیشتر را خواهد داشت، لكن به هر دلیلی باشد و آقایان تئوری تفرقه چرا از عنوان هیات تسویه و انحلال خوششان نیامده باشد لكن با رفت و آمدها و اظهار نظرهای متفاوت فرمانداری سقز را روی خط آورده‌ و بعد از چند جلسه بین فرمانداری و اداره تعاون و اداره كل تعاون كردستان، مجمعی كه در پاییز ۱۴۰۲ قرار بود برگزار شود لغو شده‌ و در اسفند ماه ۱۴۰۲ این هیات مدیره دستور گرفت كه این بار ابتدائاً یك مجمع فوق العاده برگزار كند تا اساسنامه تعاونی به نحوی تغییر یابد كه به جای انحلال تعاونی و انتخاب هیات تسویه، همان انتخاب هیات مدیره به رأی گذاشته شود و ماه هم عینا مطابق دستور اقدام كرده و با زحمت فراوان سالن ورزشی چندهزار نفری شهید آبدرم را برای روز ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ هماهنگ كرده و به كل مدارس بخشنامه و در روزنامه آگهی و … انجام شد، لكن روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ شخص رییس اداره تعاون سقز به نقل از فرماندار و مدیر كل تعاون كردستان به ما دستور دادند قعلا هیچ اقدامی برای مجمع نكرده و منتظر دستور بعدی باشیم. بنابر این باید منتظر اعلام نظر اداره تعاون بمانیم.

با این حال و علیرغم این توضیحات باید ذکر کرد که کم‌توجهی، تفاسیر متفاوت ذینفعان و حتی مدیران از قوانین و بسیاری موضوعات دیگر باعث شده تا بسیاری از فرهنگیان و اعضای این تعاونی خیری از آن نبینند و چه بسا بخشی از سرمایه‌شان نیز به دلیل پیچیدگی‌های مختلف دود شده باشد. بنابر این ضرورت دارد اعضا به جای اختلاف افکنی و رقابت‌های بی نتیجه به همفکری و اخذ چاره مناسب جهت برون رفت از مشکلات پرداخته و مدیران نیز با استفاده از نظرات کارشناسی و ایجاد وحدت رویه به جای تفاسیر متفاوت در کنار نظارت دقیق بر عملکرد تعاونی در حل مشکلات سهیم شوند.

 

*پ.ن: مدارک و اسنادی که مدیرعامل تعاونی مسکن از آن صحبت کرده است نزد واکاوی موجود و محفوظ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا