یک روز در هفته؛ خاموشی اجباری در شهرک صنعتی سقز

روز گذشته شهرک صنعتی سقز شاهد اتفاق جالبی بود، حوالی ساعت ۱۰ صبح اعلام شد که تا دقایقی دیگر برق شهرک قطع و این قطعی تا ساعت ۷ صبح روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و منبعد تا اطلاع ثانوی روز شنبه هر هفته داستان همین است.

این در حالی بود که مسئول روابط عمومی اداره برق دو روز قبل از این تصمیم به خبرنگار واکاوی گفت که هنوز چنین تصمیمی از سوی شرکت شهرک‌ها و همچنین شرکت توزیع نیروی برق استان به ما اعلام نشده و به محض اعلام به شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی و به رسانه‌ها اطلاع داده می‌شود.

اما در کمال ناباوری اداره برق و واحدهای تولیدی، برق قطع و بسیاری از این واحدها یا مجبور شدند کار خود را تعطیل و یا از برق اضطراری استفاده کنند و این برق اضطراری نیز در خوشبینانه‌ترین حالت شاید دو ساعت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اگرچه مطابق روال دو سال گذشته پیش‌بینی میشد که این قطعی برق اتفاق بیفتد، اما ذکر چند ملاحظه در این رابطه خالی از لطف نیست؛

۱️⃣ اعلام قطعی آنهم دقایقی قبل از اعمال آن، مسبوق به سابقه است. چنین اقدامی بارها موجب ایجاد نوسان در دستگاه‌های برقی واحدهای تولیدی شده و ضررهایی را متوجه صاحبان کارگاه‌های تولیدی کرده است. روز گذشته نیز پیامک اعمال خاموشی در ساعات پایانی روز یعنی چند ساعت بعد از آنکه کارگاه‌ها تعطیل شده بودند به دست صاحبان واحدها رسید. این خود نشانه بارزی از ناهماهنگی میان دستگاه‌های متولی با بخش تولید است.

۲️⃣ خاموشی برق در شهرک صنعتی سقز و ناحیه صنعتی صاحب در سال‌های گذشته از ۱۱ صبح تا ۲۳ (۱۱ شب) همان روز اتفاق می‌افتاد، اما امسال ۲۴ ساعت تمام برق قطع است. جالب است که برعکس سالهای گذشته که دوشنبه را انتخاب می‌کردند امسال روز شنبه یعنی اولین روز هفته را به این کار اختصاص داده‌اند که با تعطیلی روز جمعه می‌توان گفت قریب به یک سوم هفته چراغ تولید خاموش است.

۳️⃣ در پیامک ارسالی شرکت توزیع نیروی برق استان آمده است؛ “سایر روزهای هفته بدون محدودیت مجاز به استفاده از برق می‌باشید”. مسئولان شاید پیش خود فکر کرده‌اند می‌توان کارگر را روز جمعه به کارخانه فراخواند که البته در یک شرایط عادی این کار امری طبیعی است و بخشی از نیروی تولید در برخی واحدهای تولیدی روزهای تعطیل را هم داوطلبانه سر کار حاضر می‌شوند، اما این با یک اجبار که کارگر باید جمعه بر سر کار حاضر شود و روز شنبه تعطیل باشد متفاوت است. چه بسا برخی واحدها روزی که برق قطع است را به مرخصی اجباری بفرستند که این هم باز به ضرر کارگر تمام می‌شود.

۴️⃣ مهمتر از این موارد، خانواده‌ها، کارگران و افرادی هستند که در کارخانه‌ها نگهبان هستند، فلسفه حضور آنها نگهبانی و پاسداری از اموال و متعلقات کارخانه‌ها در شب است، قطع برق در تمام طول شب چه همخوانی‌ای با این فلسفه دارد؟ و آیا پاسداری و نگهبانی از اموال در تاریکی شب اصلا امکان‌پذیر است؟

۵️⃣ و در آخر، دیوار کوتاهِ تولید کننده است، در سالی که جهش تولید نامگذاری شده است ناترازی برق و متعاقب آن خاموشی ۲۴ ساعت برق چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ این موضوع تنها به تولید ختم نمی‌شود، یک زنجیره آسیب می‌بیند، چون وقتی تولیدی وجود نداشته باشد قطعا زنجیره‌های خدماتی مرتبط با آن هم قطع می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا