راه‌های کردستان پُرریسک‌ترین راه‌های کشور

بر اساس نتایج بررسی‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، شبکه زیرساخت و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان پُرریسک‌ترین راه‌های استان‌های ایران است.

این مطلب را که کیومرث حبیبی معاون عمرانی استاندار کردستان در اینستاگرام خود و پس از نشست‌های تخصصی حوزه راه استان با نمایندگان و مدیران کشوری منتشر کرده است سالهاست از زبان رسانه‌ها بیان می‌شود و مؤید آن نیز تصادفات متعدد و کشته و مجروحات ناشی از آن است.

این پِر ریسک بودن به موضوعاتی مانند نبود حتی یک کیلومتر آزادراه، وجود تنها ۳۷۱ کیلومتر بزرگراه با مشکلات متعدد، فرسوده بودن راه‌های اصلی، پایین بودن متوسط برخورداری از راه روستایی نسبت به کشور و نیز سختی کار راه سازی در برخی نقاط به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه برمی‌گردد که البته باید انفعال چند ساله مدیران و نمایندگان استان را هم اضافه کرد.

به گفته حبیبی اقداماتی مانند راه‌آهن همدان-سنندج، فرودگاه سقز، احداث ۳۷۰ کیلومتر راه روستایی جدید که از محل آن ضریب نفوذ ۶۴ درصد به ۷۱ درصد رسیده است، ایجاد دو تقاطع غیر همسطح مریوان_سنندج و کنارگذر سقز-بوکان ازجمله اقداماتی است که در سالهای اخیر انجام شده است.

با این حال همینکه مسئولان و ازجمله معاون عمرانی استاندار به این مشکل اذعان کرده و مسأله را تشخیص داده‌اند خود می‌تواند امیدی برای شروع حل مسأله باشد کما اینکه اقداماتی هرچند جزئی اما مناسب از قبل شروع شده و اگر قرار است از میزان این ریسک‌ها کاسته شود ضرورت دارد با جدیت بیشتر دنبال شوند.

بطور ویژه می‌توان مسیر سقز_بوکان با فاصله بسیار کوتاه حدود ۲۵ کیلومتری که بخش قابل توجهی از تصادف‌ها را به خود اختصاص داده است ازجمله مواردی است که سالهاست پشت گوش انداخته شده و در هر دوره نیز مدیران و نمایندگان از اقدامات خود در این راستا می‌گویند ولی هیچکدام از اینها تاکنون منجر به آسفالت یک متر از باند دوم مسیر نشده است.

همچنین فرودگاه سقز که محل مانور دولت سیزدهم بود هم کماکان بدون توجه به درخواست‌ها و استقبال شهروندان شهرهای اطراف کماکان با یک پرواز در هفته به کار خود ادامه می‌دهد. طرحی که ظرفیت نقش‌آفرینی بیشتری را در حوزه حمل و نقل منطقه می‌تواند ایفا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا