واکنشها به احداث سرعتکاه در دوربرگردان قیلسون

دستاندازهای داخل شهر سقز کم بود که باید منتظر اقدامات مشابه در جادهها هم باشیم که اولین نمونه آن را اداره راهداری شهرستان سقز روز پنجشنبه ۲۷ دیماه در دو طرف دوربرگردان قیلسون رونمایی کرد. اقدامی که با واکنش گسترده شهروندان و کارشناسان مواجه شدند.
آنها امیدوارند مسئولان مربوطه به جای انجام اقداماتی که کمتر رنگ و بوی کارشناسانه دارد نسبت به اصلاح اصولی دوربرگردان اقدام کنند تا بیش از این شاهد حوادث ناگوار و مرگبار در این مسیر نباشیم.
این دوربرگردان در سال ۱۳۹۹ و پس از جدیتر شدن اتمام فرودگاه سقز و انتقال بخشی از جاده مریوان به مسیر اصلی سقز_دیواندره احداث شد. دستاندرکاران به جای احداث روگذر جهت انتقال ورودی و خروجی جاده فرعی مریوان به لاین برگشت اتوبان، در بالادست اقدام به جانمایی دوربرگردان قیلسون کردند و اینگونه یکی از خسارتبارترین نقاط حادثهخیز مسیر را ایجاد کردند.
در این چند سال اقداماتی برای ایمنسازی مسیر انجام شده است اما هیچکدام نتوانسته جایگزین احداث روگذر باشد و آخرین آن هم احداث سرعتکاه در دو طرف دوربرگردان مذکور بود که موجب واکنشهای گسترده شد.
در این رابطه علی محمدیان معاون عمرانی سابق فرماندار سقز در گفتگو با واکاوی ضمن زیرسؤال بردن احداث سرعتکاه، چند اقدام را برای ایمنسازی مسیر لازم و ضروری برشمرد.
محمدیان گفت: در مطالعات این مسیر احداث زیرگذر و روگذر پیشبینی شده است و اکنون که این کار امکانپذیر نیست و به یک رؤیا تبدیل شده است برای ایمنسازی این دوربرگردان چند اقدام باید انجام گیرد که احداث سرعتکاه آخرین آن هم نمیتواند باشد.
این کارشناس حوزه عمران افزود: تأمین حداقل عرض مورد نیاز در این مسیر ۵۴ متر است تا بتوانیم دسترسی به دور دادن در طرفین ایجاد کنیم که در حال حاضر حداقل ۱۵ متر دیگر لازم است و راهداری و یا هر ارگان دیگری باید زمینهای این محدوده را برای ایجاد این دسترسی خریداری نماید. همچنین از نظر طولی هم نیازمند ۳۵۰ تا ۵۰۰ متر برای احداث رمپها و پهلوگیریهای طرفین هستیم که این رمپ و پهلوگیریها احداث نشده است.
در ادامه این دو اقدام مهم ایجاد روشنایی مقطع در ابتدا و انتهای دوربرگردان ضروری است. همچنین ایجاد نقوشی با استاندارد و کیفیت بالا روی آسفالت، جانمایی تابلوهای راهنما و جهتنما برای هدایت کاربران ضروری است.
محمدیان نهایتا نصب چراغ چشمکزن و دوربینهای نظارتی را از دیگر اقداماتی دانست که به طور حتم بر احداث سرعتگیر اولویت دارند.
اگرچه همگی امیدواریم که دیگر شاهد حوادث ناگوار در این مسیر و دوربرگردان نباشیم اما اینها نگرانیهایی است که کاربران اعلام کردهاند و کارشناسان هم راه حلهای جایگزین را ارائه دادهاند.