انتشار کتاب “آموزش چندفرهنگی و فلسفه برای کودکان: برنامه درسی تلفیقی”

این کتاب توسط معلم و پژوهشگر سقزی دکتر وریا نوروزی با همکاری دکتر یوسف ادیب استاد تمام مطالعات برنامه درسی دانشگاه تبریز منتشر شده و برای اولین بار الگوی برنامه درسی چندفرهنگی و فلسفه برای کودکان به صورت تلفیقی طراحی شده است.

در مقدمە کتاب می‌خوانیم: چندفرهنگی در تعلیم و تربیت با هدف رفع تبعیض و رسیدن به برابری آموزشی بدون توجه به نژاد، ملیت، زبان، جنسیت، توانایی جسمانی و… دانش آموزان، در تلاش است با ایجاد تنوع در اهداف، محتوا، روش های تدریس، ارزشیابی و به طور کلی عناصر برنامه درسی آنان را جهت زیست مسالمت آمیز و بدور از تنش‌ها در دنیای متکثر و متنوع امروزی آماده کند. موضوعی که بدون گفت وگوی انتقادی میان فرهنگ‌های مختلف و پذیرش تنوع و لزوم احترام از سوی افراد میسر نخواهد شد. فلسفه برای کودکان به عنوان رویکردی نوین در آموزش با دوری از آموزش مبتنی بر حافظه، با ایجاد اجتماع پژوهشی بر تقویت مهارت‌های تفکر از راه برقراری دیالوگ در میان دانش‌آموزان تاکید دارد.

بنابراین در این کتاب مولفان با تلفیق آموزش چندفرهنگی و فلسفه برای کودکان در قالب الگوی برنامه درسی ضمن عبور از رویکردهای سنتی و حافظه محور، برنامه درسی چندفرهنگی را در بستر فلسفه برای کودکان پیشنهاد خواهند کرد. به عبارتی به جای شعار “تفاوت را بشناس و ارج بنه” رویکرد و شعار “درگیر شو، بپرس و بیاموز” مورد تاکید قرار گرفتە است.

کتاب در ۸ فصل و ۲۳۶ صفحه. توسط جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا