رویارویی نابرابر حمل و نقل سنتی و مدرن

✍یحیی محمدیان ـ بازرس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری سقز
از یکصد و بیست و سه سال پیش که اولین خودرو توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران شد تا دههها بعد از آن خودرو یک کالای لوکس و تجملی مخصوص اشراف و اعیان بود و کسی فکرش را نمیکرد به وسیله تامین معاش خیلی از خانوادههای ایرانی تبدیل شود.
اکنون و پس از گذشت سالها از آن زمان، درآمد ناکافی شاغلین و بازنشستگان، گرانی سرسامآور و افزایش بیقاعده قیمتها، بیکاری جوانان جویای نان، ارزانی حاملهای انرژی، عدم کنترل و نظارت جدی و بیبرنامگی در بخش حمل و نقل مسافر، سبب شده اکثر کسانی که یک دستگاه سواری دارند به مسافرکشی روی بیاورند و این در حالیست که به رغم افزایش جمعیت، به علل مختلف تقاضای سفر بین شهری با سواری کاهش یافته است.
در این میان جدال حمل و نقل سنتی و مدرن و ظهور تاکسیهای اینترنتی بعنوان مهمانان ناخوانده بر سفره رانندگان سواری بین شهری که سالهای عمر خود را بر این کار گذاشته و اکنون امنیت شغلیشان از دست رفته است، مشکلات عدیده بخش مسافربری بین شهری را دوچندان نموده است. از طرفی ارزان و در دسترس بودن تاکسیهای اینترنتی سبب استقبال از آنها در میان برخی اقشار شده و از طرف دیگر عدم نظارت و کنترل و نبود قوانین خاص این حوزه سبب سودجویی و سواستفاده تاکسیهای اینترنتی از این خلاء قانونی شده است.
رانندگان تاکسیهای اینترنتی مانند رانندگان سواریهای کرایه بین شهری آموزشهای لازم را دریافت نمیکنند الزام به دریافت کارت سلامت مخصوص رانندگان ندارند، مجوز و مدارک هویتی آنان در هیچ سازمان و تشکیلات دولتی ثبت نشده و مورد بررسی قرار نمیگیرد و دیگر اینکه عوارض و مالیات و هزینه سند حمل مسافر پرداخت نمیکنند و همین عدم پرداخت حقوقات دولتی سبب شده بتوانند ارزانتر ارائه خدمات نمایند.
لذا به منظور رفع تبعیض، رفع خلاء قانونی، چاره مشکلات پیش آمده و نیز ساماندهی تاکسیهای اینترنتی و ایجاد نظم در زمینه حمل و نقل بین شهری با سواری، پیشنهاد میشود همانند سایر کشورها در این مورد قوانین ساده و روشنی وضع گردد و رانندگان تاکسیهای اینترنتی مانند رانندگان سواریهای بین شهری موظف به دریافت کارت سلامت، کارت آموزش سالانه، کارت هوشمند رانندگی بین شهری و پرداخت عوارض، مالیات و حقوقات دولتی شوند و همچنین خودرو آنها کیفیت و امنیت لازم سفر بین شهری را داشته باشد.
به این ترتیب علاوه بر رفع تبعیض و نابرابری و ایجاد عدالت بین تاکسیهای اینترنتی و تاکسیهای سنتی ، امنیت و اطمینان مسافر تامین، پرداخت حقوقات دولتی تضمین و آرامش و نظم به حمل و نقل بین شهری مسافر بازخواهد گشت و البته با ادامه وضع موجود دیری نخواهد پایید و عواقب ناگوار از جمله عدم سرمایهگذاری و افول صنعت حمل و نقل مسافر، بیکاری گسترده و نارضایتی به دنبال خواهد داشت.