مراغه-هشترود؛ سال نو، راه نو/ سقز-بوکان؛ همچنان جاده مرگ

امروز سهشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۳، از ۲۹ کیلومتر آزادراه مراغه-هشترود با شعار سال نو، راه نو و با حضور وزیر راه و شهرسازی بهرهبرداری شد.
بر اساس اطلاعات موجود، این پروژه ۱۱۰ کیلومتری در سال ۱۳۸۳ تصویب شد که با بهرهبرداری از آن، خسارات ناشی از سوانح جادهای به میزان تقریبی ۶۰۰۰ میلیارد ریال در سال کاهش خواهد یافت. صرفهجویی ۱۵ میلیون لیتر سوخت در سال و کاهش زمان سفر به میزان ۲۴ دقیقه برای خودروهای سواری و ۴۳ دقیقه برای خودروهای سنگین از دیگر مزایای این پروژه است.
پروژه مذکور را میتوان با کریدور میاندوآب-کرمانشاه و بویژه مسیر سقز-بوکان مقایسه کرد. حالا سؤال مردم از مسئولان و نمایندگان سابق و فعلی این است که چرا پروژهای که به اندازه کریدور میاندوآب-کرمانشاه اهمیت راهبردی ندارد و حجم ترافیک آن هم کمتر است ذیل عنوان آزاد راه تأمین اعتبار و افتتاح میشود، اما نوبت که به کردستان میرسد کمبود اعتبار حرف اول و آخر میشود و تازه بعد از چند دهه به فکر رفع نقاط حادثهخیز (ازجمله ورودی شهرک صنعتی که در تصویر است) میافتند؟
قابل توجه مسئولان ازجمله استاندار کُردستان، نماینده، فرماندار، مدیران بانکها و… که؛ ۲۰ درصد از منابع طرح مراغه-هشترود از سوی قرارگاه خاتمالانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تأمین میشود و این یعنی همکاری!