فرودگاه سقز در توقف شصت‌و‌یکم؛ از گفتاردرمانی تا سکوت در برابر رکود پروازی

در حالی‌که معاون عمرانی استاندار کُردستان در سمینار جذب سرمایه‌گذار از نقش راهبردی فرودگاه‌ها در توسعه اقتصادی سخن گفته و بر ضرورت مدیریت کارآمد برای بهره‌گیری از این ظرفیت تأکید کرده است، فرودگاه سقز همچنان در وضعیت رکود قرار دارد؛ وضعیتی که با گذشت ۸۷ هفته از افتتاح رسمی و تنها ۶۱ پرواز، سؤالات جدی درباره کارآمدی سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت اجرایی این زیرساخت مهم منطقه‌ای را مطرح می‌کند.

روز گذشته در سمینار جذب سرمایه‌گذار که در شهر سقز برگزار شد، معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اهمیت فرودگاه‌ها به‌عنوان زیرساختی کلیدی برای توسعه، گفته است: «فرودگاه می‌تواند نقش مهمی در تسهیل سرمایه‌گذاری ایفا کند و باید با مدیریت کارآمد، در خدمت توسعه اقتصادی استان قرار گیرد.»

با این حال، مرور وضعیت فعلی فرودگاه سقز تصویری متناقض با این سخنان ارائه می‌دهد. در حالی‌که هفته سی‌وششم از دومین سال فعالیت فرودگاه به پایان رسیده، تعداد کل پروازهای انجام‌شده از این فرودگاه تنها به ۶۱ مورد رسیده است. این یعنی تنها ۶۱ پرواز در طول ۸۷ هفته، و بدتر از آن، تنها ۷ پرواز در کل سال ۱۴۰۴ تا این لحظه.

در حال حاضر محدودیت باند فرودگاه یکی از اصلی‌ترین موانع پیش‌روی گسترش فعالیت‌های پروازی است. باند فعلی تنها امکان نشست و برخاست هواپیماهای کوچک نظیر ATR را دارد و امکان جذب پروازهای شرکت‌های بزرگ‌تر را سلب کرده است. ضرورت اصلاح این باند اکنون به یکی از مطالبات جدی مردم منطقه تبدیل شده است.

از سوی دیگر، پس از توقف پروازها در جریان جنگ ۱۲روزه و اعمال محدودیت‌های امنیتی پروازی، فرودگاه سقز هنوز به روال عادی بازنگشته و همچنان در وضعیت توقف کامل قرار دارد. این در حالی‌ست که از مسؤولان مؤثر در تصمیم‌سازی و اجرا انتظار می‌رود در قبال این رکود پاسخگو باشند؛ به‌ویژه آن‌ها که از تریبون‌های رسمی، بر اهمیت فرودگاه‌ها در مسیر توسعه اقتصادی تأکید می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا