خاموشی‌ها روی اعصاب؛ اداره برق خواستار رعایت الگوی مصرف شد

“قطعی‌های مکرر، نوسانات ناگهانی، نبود پاسخگویی شفاف و آسیب‌های اقتصادی ناشی از بی‌برنامگی” تنها بخشی از واقعیت تلخی است که در هفته‌های اخیر گریبان مردم سقز و استان کردستان را گرفته است. در حالی‌که شرکت توزیع برق خواهان همکاری مردم برای کاهش بار مصرف است، خود در اطلاع‌رسانی دقیق، برنامه‌ریزی منسجم و جبران خسارت‌ها ناتوان ظاهر شده است.

 

از امروز، ۱۲ مرداد، قطعی‌های برق وارد مرحله تازه‌ای شده‌اند. پیش از این، خاموشی‌ها تنها به ساعات ۹ صبح تا ۱۹ محدود می‌شد، به مرور بازه شبانه نیز مشمول این خاموشی‌ها شده و حالا بر اساس برنامه جدید، تمامی مناطق به طور یک‌دست، دو نوبت قطع برق در طول روز خواهند داشت؛ هر نوبت، دو ساعت خاموشی، در بازه ۹ تا ۲۳.

روند این خاموشی‌ها، نگرانی‌ها را افزایش داده است؛ به‌ویژه اینکه با پیش‌بینی تداوم گرمای شدید، احتمال می‌رود قطعی‌ها به بیشتر از چهار ساعت در شبانه‌روز نیز برسد. علاوه بر این نوسان‌های موجود در طول روز عملا خاموشی‌ها را در برخی محله‌ها به چند بار رسانده‌اند. همه اینها در حالی است که چند روز قبل وزیر نیرو اعلام کرد: “برنامه این است که در شب‌ها خاموشی نداشته باشیم و الگوی خاموشی‌ها نیز ۲ ساعت است. اگر برق جایی بیشتر قطع می‌شود به ما اعلام کنید”. حالا اما شرکت توزیع برق استان کردستان و به تبع شهرستان سقز، در اطلاعیه‌هایی، از مردم خواسته‌اند با کاهش مصرف، به کاهش بار شبکه کمک کنند.

خاموشی‌های بی‌برنامه، بی‌پاسخ و نگران‌کننده

اما موضوع تنها به قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده محدود نمی‌شود. قطعی‌های خارج از برنامه در برخی محله‌ها به معضلی جدی بدل شده که مردم را دچار سردرگمی و نگرانی کرده است.

یکی از شهروندان در میدان جامی در پیامی که برای واکاوی ارسال کرده می‌گوید: «شنبه، یازدهم مرداد، به جز دو نوبت قطعی برنامه‌ریزی‌شده، سه بار دیگر و هر بار به مدت نیم ساعت و بیشتر برق قطع شد. چرا؟ این وضعیت ناشی از زیرساخت‌هاست یا برخی مناطق نسبت به دیگران فراموش‌شده‌اند؟»

کسب‌وکارهایی در مرز آسب

در این میان، مشاغل آسیب‌پذیرتر از همیشه‌اند. یک فروشگاه محصولات غذایی و میوه‌جات می‌گوید: «در گرمای تابستان، نبود برق در این فروشگاه‌ها یعنی فاسد شدن کالا. برق که می‌رود، یخچال‌ها از کار می‌افتند و بخشی از محصولات نابود می‌شود. تازه نوسانات برق هم باعث سوختن چند وسیله در مغازه‌ام شده. اداره برق هم هیچ پاسخ روشنی درباره جبران این خسارات نمی‌دهد.»

اطلاعیه‌های اداره برق

در ده روز گذشته اداره برق در پاسخ به این وضعیت، چهار اطلاعیه صادر کرده که در آنها دلایلی مانند سوختن ترانس، خرابی کابل زمینی یا بار اضافی شبکه را مطرح کرده‌ است. نتیجه این اطلاعیه‌ها در نهایت به راه‌حل یکسان‌سازی قطعی چهار ساعته منجر شده است. همچنین از تمام مشترکان و همشهریان درخواست شده تا نسبت به رعایت الگوی مدیریت مصرف و کاهش بار، مدیریت را همراهی کنند.

وقتی سخنان وزیر با واقعیت نمی‌خواند

در این بین، ویدیویی از وزیر نیرو منتشر شده که در آن تأکید می‌کند: “صحبت‌های چند روز قبل وزیر نیرو در برابر واقعیت موجود به هیچ وجه همخوانی ندارد و نشان می‌دهد آنچه روی کاغذ وعده داده می‌شود، در عمل رنگی ندارد. مردم، شاهد خاموشی‌های طولانی‌تر و گاه خارج از برنامه‌اند؛ بی‌آنکه امکان پیگیری واقعی داشته باشند”.

استفاده از موتور برق؛ راه چاره‌ ولی نه برای همه

در شرایط فعلی، برخی واحدهای صنفی برای جلوگیر از خراب شدن محصولات و یا ادامه روند فعالیت، ناچار به تهیه موتور برق شده‌اند که صدای آنها را در جای جای شهر می‌شنویم. اما این راه‌حل، برای همه قابل دسترس نیست؛ چرا که هزینه‌های سنگین خرید و نگهداری موتور برق، از توان بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک خارج است.

حالا، سؤالی که در ذهن شهروندان شکل گرفته این است: آیا پایان این بی‌برنامگی نزدیک است؟ یا باید منتظر تابستان‌های سخت‌تر باشیم؟ پاسخی که فعلاً نه از سوی مسئولان و نه در عملکردها دیده نمی‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا