زمین را آباد نمیکنید، آسمانمان را نیز خراب نکنید

در حالی که شهرداری سقز طی چهار سال گذشته نتوانسته هیچ طرح سرمایهگذاری پایدار یا پروژه درآمدزای قابل توجهی را به سرانجام برساند، حالا با نصب بیلبوردهایی بدقواره و بیهویت در سطح شهر، نه تنها نتوانسته زمین را آباد کند، بلکه نشان داده در زشت کردن چهره آسمان سقز نیز دست بالایی دارد.
وضعیت میادین سقز به خودی خود بهمریخته و آشفته است و در دو دهه اخیر شهرداران نه تنها نتوانستهاند به نحو مناسبی در راستای زیباسازی آن بکوشند بلکه در جای جای آن با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی تا توانستهاند میادین را از قواره انداختهاند.
حالا بر اساس فراخوان اخیر شهرداری سقز ۲۱ بیلبورد و تابلوی تبلیغاتی دیگر در میادین و معابر شهر جانمایی شده است که ۱۵ مورد آن به سرمایهگذار و ۵ تابلو سهم شهرداری خواهد بود. اما ابعاد این تابلوها، شیوه جانمایی آنها و حتی تعددشان در برخی میادین محل انتقاد است. در برخی موارد، دو بیلبورد در یک میدان نصب شدهاند که نه تنها از نظر بصری آزاردهنده خواهد بود، بلکه احتمالا فاقد منطق تبلیغاتی نیز هست.
با این حال، آنچه بیشتر جای سؤال دارد، تأیید چنین طرحی از سوی کمیته تطبیق مصوبات شوراست؛ گویی دغدغه درآمدزایی شهرداری، بر اصول زیباسازی و عدالت شهری غلبه کرده است و اعضای کمیته تطبیق نیز با کمترین توجه به فضا و منظر شهری سقز، به دیدگاه درآمدزای شهرداری مهر تأیید زدهاند.
از طرفی موضوع تابلوهای تبلیغاتی، اجاره و بهرهبرداری از آنها از قدیمالایام محل نقد فعالان حوزه تبلیغات بوده است. مدیر یکی از کانونهای تبلیغاتی سقز در اینباره به واکاوی میگوید؛
“این شیوه تبلیغات در بسیاری از شهرها منسوخ شده و روشهای مدرنتری جایگزین آن شدهاند، ولی شهرداری همچنان بر این شیوه اصرار دارد”. او همچنین از مواردی گفت که تابلویی را با قرارداد رسمی اجاره دادهاند، اما چند روز بعد، بنر دیگری با دستور فلان مدیر در شهرداری یا خارج از شهرداری، روی آن نصب شده است.
با همه این اوصاف، واگذاری همزمان ۱۵ تابلو به یک سرمایهگذار، این شائبه را تقویت میکند که عدالت در توزیع فرصتها رعایت نشده است. شهرداری میتوانست برای هرچند تابلو یا بیلبورد یک بسته جداگانه پیشنهاد دهد تا رگههایی از عدالت در این واگذاری هم دیده شود.