چالش تکراری آموزش و پرورش کُردستان؛

کسری ۵۰ هزار ساعت معلم!

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، بار دیگر موضوع تکراری کمبود معلم در مدارس مطرح شده است. سید فؤاد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کُردستان، از کسری ۵۰ هزار ساعت معلم برای سال‌تحصیلی پیش‌رو خبر داده و تأکید کرده است که تلاش می‌شود این کسری از طرق مختلف جبران شود.

هرچه به مهرماه نزدیک می‌شویم اخبار حول آموزش و پرورش بیشتر شنیده می‌شود. سرویس مدارس، لباس فُرم، کتاب‌های درسی، ثبت‌نام در مدارس مختلف، کمبود کلاس، کمبود معلم و… ازجمله این اخبار هستند. در جدیدترین خبر نیز مدیرکل آموزش و پرورش استان کُردستان در گفتگو با تسنیم از کسری ۵۰ هزار ساعت معلم در این استان و از اتخاذ روش‌های مختلف برای جبران این کسری خبر داده است. البته این راهکارها در نوبه خود محل نقد جدی کارشناسان حوزه آموزش و پرورش هستند و معتقدند عدم رفع ریشه‌ای این مشکل به مسائل دیگری دامن زده است که نمونه آن را در کارنامه‌های تحصیلی و معدل دانش‌آموزان و ترک تحصیل‌ها می‌بینیم.

راهکارهای آموزش و پرورش برای جبران کمبود

به گفته حسینی، یکی از روش‌ها برای جبران کمبود، افزایش ساعات تدریس معلمان شاغل است. برای نمونه، معلمی که موظف به ۲۰ ساعت تدریس در هفته است، می‌تواند تا ۶ ساعت دیگر نیز به‌صورت اضافه‌کار و با دریافت حق‌التدریس، کلاس‌های خالی را پوشش دهد. بخشی دیگر از کمبود نیز با به‌کارگیری معلمان بازنشسته جبران می‌شود. به این ترتیب، پس از ارزیابی توانمندی‌ها، از این نیروها برای اداره کلاس‌ها استفاده خواهد شد.

جذب نیروهای جدید؛ اما با تأخیر

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان همچنین از پیوستن ۴۵۱ دانشجومعلم فارغ‌التحصیل به جمع معلمان استان در مهرماه خبر داد. افزون بر این، ۴۵۱ نفر دیگر نیز از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ جذب خواهند شد. نتایج این آزمون هفته اول شهریور اعلام می‌شود اما فرآیند اداری شامل تحویل مدارک، مصاحبه و گزینش ممکن است تا میانه مهرماه هم به طول انجامد.

چالش‌ها و انتقادها

با وجود راهکارهایی که از سوی مدیرکل مطرح شده، اما کارشناسان آموزشی نسبت به این راهکارها که خود بخشی از چالش موجود هستند انتقادهایی دارند. ازجمله استفاده از بازنشستگان که به باور منتقدان، اجحاف در حق جوانان جویای کار و البته مستعدی است که نتوانسته‌اند جذب آموزش و پرورش شوند.

همچنین در مواردی در سال‌های گذشته دیده شده که دانشجو معلمان از همان ماه‌های اول مجبور به حضور در مدارس شده‌اند. از آنجا که این افراد تجربه کافی برای مدیریت کلاس ندارند خود موجب کاهش کیفیت آموزش می‌شوند.

از طرفی، استخدامی‌های جدید نیز به‌دلیل روند طولانی جذب و گزینش، عملاً نمی‌توانند از ابتدای سال تحصیلی وارد کلاس‌ها شوند.

بنابر این هرچند هر ساله مسئولان وعده می‌دهند که هیچ کلاسی بدون معلم نمی‌ماند، اما تجربه سنوات نشان داده است که در هفته‌های ابتدایی مهرماه، به‌ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، همچنان کلاس‌های خالی وجود دارد.

چالش انرژی و احتمال غیرحضوری شدن مدارس

افزون بر مسئله کمبود معلم، امسال بحث ناترازی انرژی و احتمال غیرحضوری شدن بخشی از کلاس‌ها نیز به نگرانی‌ها دامن زده است. کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند برای دانشجومعلمان و معلمان تازه‌استخدامی، چالش‌های بیشتری در آغاز مسیر کاری‌شان ایجاد کند.

بنابر این کمبود معلمان و کلاس‌های خالی که نتیجه آن در سنوات گذشته معدل‌های پایین و افت وضعیت آموزش را رقم زده همچنیین به‌عنوان یک دغدغه مطرح است و امید است با برنامه‌ریزی مناسب این دغدغه‌ها به حداقل خود برسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا