گفتگوی واکاوی با شهردار سقز؛

شهری با بدهی چند صد میلیاردی

آمدنرشید میرحسامی” از بوکان و تکیه بر صندلی شهرداری سقز پایانی بود بر بیش از یک سال بلاتکلیفی بر سر جانشینی کسی که برای اولین بار در طول پنج دوره شورای سقز، توسط منصوبین خود عزل شده بود.

هرچند در روز معارفه، بر سر اینکه بدهی شهرداری ۳۱۰ میلیارد است یا ۱۷۰ میلیارد اختلاف نظر وجود داشت، اما شهردار جدید خود را مرد بحران‌ها می‌داند و برای اثبات این ادعا بخش عمده‌ای از توان خود را صرف حل بدهی شهرداری به بانک شهر کرده که البته به نتایج خوبی هم رسیده است.اما در سایر حوزه‌ها شهردار سقز چه‌قدر موفق بوده است؟ هرچند میرحسامی از برنامه‌های مدون برای سال جاری خبر می‌دهد، اما موضوعاتی همچون لایروبی رودخانه، حل معضل ترافیک خصوصا با ایجاد بلوار ۴۵ متری، توجه بیشتر به حاشیه شهر، پرداخت معوقات پرسنل، نصب المان، اتمام ترمینال، ساماندهی ورودی‌های شهر و… از جمله مواردی هستند که شهروندان همچنان منتظر تغییر در آنها هستند. در این مصاحبه به صورت مفصل به این موضوعات پرداخته شده است.

 


ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت برای شما در مدت زمانی که فرصت خدمت به شهروندان سقزی را دارید، به عنوان سؤال اول؛ نظر به شناختی که در ابتدای قبول مسئولیت از وضعیت شهرداری و خصوصا روند شکل‌گیری بدهی سقز به بانک شهر کسب کرده بودید، بفرمایید اکنون این معضلی که دست و پای شهرداری سقز را بسته است در چه وضعیتی است؟

من نیز به نوبه‌ی خود ضمن تبریک سال نو به همشهریان سقزی‌ام، امیدوارم با خدمت صادقانه بتوانیم کارنامه قابل قبولی از خود به جا بگذاریم. همانطور که استحضار دارید روز معارفه من، سرپرست شهرداری اعلام کرد که این نهاد ۳۱۰ میلیارد تومان بدهی دارد، حال آنکه مطابق اطلاعات قبلی که به من رسیده بود شهرداری ۱۷۰ میلیارد تومان بدهی داشت.

روز معارفه

بخش عمده‌ی این بدهی متعلق به بانک شهر است. احتمالا استحضار دارید که مبلغ اولیه اوراق مشارکت بانک شهر ۲۰ میلیارد تومان بود که بعدها به دو وام و جمعا به بیش از ۴۰ میلیارد تومان تبدیل شد. اکنون آخرین آماری که از سوی این بانک در روزهای آخر سال ۹۹ به ما ارائه شد، شهرداری سقز بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان بدهی صرفا به بانک شهر دارد.

برای حل این بحران در شهرداری برنامه‌هایی داریم که امیدواریم با اجرای آنها این بار از دوش شهرداری برداشته شود، از جمله؛ شهرداری سقز یک سری مطالبات نزد ارگان‌های مختلف دولت دارد، با رایزنی‌هایی که داشتیم توانستیم ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این طلب را که نزد موسسه ملل است به اضافه ۲ و نیم میلیارد سود این پول را که سالها بلاتکلیف مانده بود به سرانجام مشخصی برسانیم. بر اساس تواقفنامه‌ای که منعقد شد، ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این پول در اسفند به شهرداری سقز پرداخت و طی روال قانونی جهت تسویه بدهی به حساب بانک شهر واریز شد و باقیمانده نیز به ترتیب در فروردین و اردیبهشت به حساب شهرداری واریز می‌شود.


از طلب شهرداری نزد ارگان‌های دیگر اسم بردید و طبق شنیده‌ها، ارتش حسن نیت و همکاری مناسبی در این زمینه با شهرداری داشته داشته است! سایر ارگان‌ها چطور؟

شهرداری سقز ۴۰ میلیارد تومان نزد ارتش طلب دارد که بانک شهر پذیرفته است ۲۵ میلیارد از این مبلغ را تهاتر کند که لازم است از همکاری ارتش صمیمانه تشکر کنیم. مجموع این مبالغ (۵۸ میلیارد تومان) به اضافه سایر طلب‌های شهرداری که حدود ۱۹ میلیارد تومان است می‌تواند بخش عظیمی از بدهی شهرداری به بانک شهر را تسویه کند و این مصوبه شورای شهر را نیز دارد که این مبالغ در قبال بدهی به بانک شهر پرداخت شود و کمیته تطبیق نیز این مصوبه را تأیید کرده است. تلاش‌هایی نیز در حال انجام است تا بخشی از سود و جرایمی که در این سالها اضافه شده شامل بخشودگی شود و ما بتوانیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم. چند مورد مکاتبه صورت گرفته که بانک شهر یک شماره حساب به ما اعلام نماید تا پول مستقیما به حساب بانک شهر در تهران واریز شود که در مرحله اول مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون طی روال اداری و قانونی به حساب بانک شهر واریز شده است.

نتایج خوبی که تابحال کسب شده با همراهی فرماندار و نماینده شهرستان سقز و همفکری مجموعه شورا و شهرداری صورت گرفته است که قطعا تا پایان کار ادامه خواهد داشت.

همچنین تحقق بودجه سال ۹۹ تعریف چندانی نداشت. بودجه شهرداری در سال گذشته ۷۱ میلیارد بود، روز معارفه سرپرست اعلام کرد که ۴۶ میلیارد از این پول تأمین شده است اما در فاصله دو ماه آخر سال ما این رقم را به بالای ۹۰ درصد رساندیم.


شما در روز معارفه از ۱۷۰ میلیارد و سرپرست از ۳۱۰ میلیارد بدهی سخن گفتید، این اطلاعات اولیه را چه کسانی به شما دادند و واکنش شما به این مبالغ چه بود؟ بدهی به بانک شهر که مشخص است، سایر بدهی‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

من رسما لیستی از بدهی‌ها دریافت نکرده بودم و صرفا اطلاعاتی بود که به صورت شفاهی از اعضای شورای شهر گرفته بودم، طرح دو برابر آن مبلغ در جلسه معارفه واقعا شوکه کننده بود و من بعدا لیست این بدهی‌ها را از سرپرست سابق دریافت کردم. اما نگرانی از این موضوع ندارم چرا که عمدتا در مواقع بحرانی شهرداری را تحویل گرفته‌ام، موضوع مهم در اینجا همراهی و همکاری درون سازمانی و بین بخشی است که اگر وجود نداشته باشد ادامه کار سخت است.

رقم بعدی بدهی که بسیار بالاست بیش از ۳۰ میلیارد تومان از ناحیه تأمین اجتماعی است که البته هر روز سود هنگفتی بر این مبلغ افزوده می‌شود. این نهاد دست بر روی بهترین ملک شهرداری در بلوار انقلاب گذاشته است. با مدیرکل تأمین اجتماعی این موضوع مطرح شد که ادامه روند فعلی هیچکدام از طرفین را به خواسته خود نمی‌رساند و پیشنهاد تعدیل خواسته‌های دو طرف را مطرح کردم، به این صورت که ما زمین را پس گرفته و از محل فروش آن بدهی تأمین اجتماعی را پرداخت کنیم چرا که ارزش آن بیشتر از بدهی تأمین اجتماعی است و به طور حتم اقدام بعدی من بعد از بانک شهر موضوع تأمین اجتماعی است.

همچنین بدهی به پیمانکاران و افراد حقیقی و حقوقی، ادارات خدمات‌رسان، پیمانکاران و حتی کارکنان شهرداری است که ۶ ماه اضافه‌کار پرسنل در سال ۹۸ پرداخت نشده است.


آیا واگذاری زمین بلوار انقلاب (متعلق به شهرداری) که بعد از چند مرحله به شهرداری سنندج واگذار شد صحت دارد؟

این قطعه زمین جدا از زمینی است که در گرو تأمین اجتماعی است. عرصه این زمین به نام شهرداری است، اما به دلیل اختلافی که بر سر اعیانی این زمین میان شهرداری و شرکت ملی فرش بوجود آمده، مرجع قضایی حکم به محکومیت کامل شهرداری داده است و شرکت ملی فرش نیز آن را به شهرداری سنندج و شهرداری سنندج نیز به بانک شهر در قبال بدهی‌های خود واگذار کرده است. من صراحتا به بانک شهر گفتم که پیگیر این زمین نباشند، درست است که سند در حال حاضر به نام تعاونی فرش است اما حقوقات شهرداری هنوز پرداخت نشده و ما با کمک یک وکیل حاذق مصرّ بر پیگیری حق شهرداری از این محل هستیم.


اگر از بحث بدهی‌ها دور شویم، مسأله دیگر بحث عمران شهری است، آنگونه که در شهرهای اطراف می‌بینیم هر ساله از پروژه‌های مهم عمرانی رونمایی می‌شود، اما چند سالی است در سقز هیچ پروژه‌ای آغاز نشده و نیمه‌کاره‌های زیادی نیز روی دست شهرداری مانده است، آیا شهروندان منتظر پروژه‌ی قابل توجهی در ۱۴۰۰ باشند؟

پروژه‌های بزرگ عمرانی معمولا زمان‌بر هستند. از همان روز عمران شهری را آغاز کردیم و بنا بر تأکید فرماندار پروژه ترمینال را فعال کردیم.


اما ترمینال دیگر یک پروژه چشمگیر محسوب نمی‌شود، مسئولان زیادی آمدند و رفتند و از آن به عنوان یکی از موارد در کارنامه خود یاد کردند
!

همین محوطه سازی ترمینال قریب به یک هکتار است و مغازه‌های جانبی نیز اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و این موارد بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه برداشته است.

نمایی از ترمینال مسافربری مرکزی سقز

همچنین عمران را در سایر نقاط شهری آغاز کرده‌ایم، بیشتر معابر و میادین ما تخریب و ناکارآمد شده‌اند، در این فاصله بدون هیچگونه تبلیغاتی واحد عمرانی و خدماتی شهر را فعال کرده‌‎ایم و تعدادی از میادین را بازسازی کرده‎ایم، همچنین لکه‌گیری‌های اساسی در سطح شهر انجام شده است.

اما برای سال ۱۴۰۰؛ مستحضر هستید که بودجه سال گذشته ۷۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که واقعا در شأن سقز با جایگاه ویژه‌ای که دارد نبود، تا قبل از ورود من، بودجه شهرداری برای سال ۱۴۰۰  نیز۷۷ میلیارد در نظر گرفته شده بود، اما با تغییراتی که با همفکری مجموعه در نظر داشتیم سرانجام بودجه را به ۱۲۲ میلیارد تومان افزایش دادیم که این مقدار اضافه صرفا به عمران شهری اختصاص پیدا خواهد کرد. تا قبل از این بخش زیادی از بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شد و در بودجه‌ی ۷۷ میلیاردی جایی برای عمران دیده نشده بود، ما با این کار سهم عمران را افزایش دادیم که شامل احداث خیابان، احداث معابر، آسفالت، توسعه فضای سبز و… می‌شود.

میدان ماموستا هیمن

مهمترین این پروژه‌ها شروع مطالعات و پس از آن اجرای زیرگذر یا روگذر در میدان ماموستا هیمن است که در کاهش ترافیک مؤثر است. شرکت مشاور برای این مسیر پنج سناریو مطرح کرده بود؛ سه سناریو بر مبنای ساماندهی وضعیت موجود با نصب علایم راهنمایی جدید است که پاسخگو نخواهد بود، در دو سناریوی باقیمانده نیز یکی زیرگذر یک بانده است و دومی زیرگذر دو بانده. در هیچکدام از این سناریوها روگذر پیش‌بینی نشده است، این در حالی است که روگذر هم هزینه‌های کمتری دارد و هم آسیب‌های کمتری به دنبال دارد، چرا که این مسیر شاهراه تأسیساتی هم برای شهر و هم برای استان‌های مجاور محسوب می‌شود. بنابر این از یک شرکت مشاور دیگر نیز کمک گرفته‌ایم تا دو سناریوی روگذر و زیرگذر را بررسی نمایند و هرکدام بهتر جواب داد مبنای کار ما خواهد بود که به محض انجام مطالعات، پروژه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

اجرای بلوار ۴۵ متری یکی دیگر از برنامه‌هاست که باز هم در راستای کاهش ترافیک است، اما با توجه به وجود تعدادی معارض، تملک و بازگشایی این مسیر مقداری سخت خواهد بود.

پل نیمه‌کاره‌ای که برای اتصال بلوار ۴۵ متری و میدان کانی‌نیاز طراحی شده است

احداث خیابان و معابر جدید از جمله سه خیابان در شهرک مکریان، ۲۴ متری جنب گورستان شهدا، ۱۸ متری اخوان، دو خیابان در نشمیلان و همچنین آسفالت چندین خیابان که در کاهش ترافیک مؤثر خواهند بود در دستور کار است. خیابان ۲۴ متری مکریان، خیابان ۱۶ متری قه‌وخ، تازه‌آباد و … در فصل عمرانی امسال آسفالت می‌شوند

احداث فضای سبز نیز جزو برنامه‌های عمرانی است که در سال جاری در نظر داریم، از جمله؛ ادامه پروژه گولان به میزان ۲۲ هکتار، ادامه پارک شهید شکوری در بهارستان، احداث پارک در محوطه قدیمی کارخانه آرد مؤیدی و تکمیل پارک تپه مالان.


شاید نگرانی‌هایی برای محل تأمین بودجه‌ای که اشاره کردید وجود داشته باشد، مثلا اینکه آیا قرار است این مبلغ با دریافت عوارض محقق شود و یا شما امیدی به دریافت بدهی‌ها و ارزش افزوده داشته باشید! آیا فکری برای تأمین آن کرده‌اید؟

ما در برنامه‌های تأمین بودجه سیاست‌های خاص خودمان را داریم، از اقشار محروم حتما عوارض کمتری دریافت می‌شود، اما کسانی که حقوقات شهرداری را پرداخت نمی‌کنند ما با آنها مماشات نخواهیم کرد. به مردم اطمینان می‌دهیم که نگران افزایش هزینه‌های پروانه و عوارض و … نباشند. محل‌های مناسبی برای تأمین بودجه در نظر گرفته‌ایم از جمله از محل اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها که موارد زیادی در حال نهایی شدن است و چندین میلیارد برای شهرداری درآمد خواهد داشت. همچنین  بخشی از آن از محل ارزش افزوده است که اخیرا مطابق قانون سهم شهرداری‌ها افزایش پیدا کرده است. همچنین قول‌های مناسبی از ستاد بازآفرینی شهری دریافت کرده‌ایم که هم تأمین قیر و هم احداث پارک و حتی ساخت مدرسه ۹ کلاسه در آن گنجانده شده است.


همکاری شما با ستاد بازآفرینی شهری چگونه است؟

این ستاد زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است اما امورات پیمانی آن را شهرداری انجام می‌دهد و در سقز تازه‌آباد و بخشی از قه‌وخ شامل طرح ستاد بازآفرینی شهری می‌شود.


کیفیت لکه گیری‌ها مورد نقد جدی مردم است و حتی در برخی محله‌ها انجام نمی‌شود، نحوه انتخاب پیمانکار و نظارت بر آنها چگونه است؟

بخش زیادی از سقز از ورودی‌ها گرفته تا هسته مرکزی شهر و محله‌ها لازم به لکه‌گیری هستند. در این فاصله که هوا مساعد بوده این کار شروع شده و قیر مورد نیاز برای این کار را تهیه کرده‌ایم. کار پیشرفت خوبی دارد و به حوزه عمران نیز تأکید کرده‎ایم که کار با اصول فنی پیش برود تا از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود.

یک واقعیت است که بین ارگان‌های خدمات‌رسان و مدیریت شهری هماهنگی‌های لازم وجود ندارد. بخش زیادی از حفاری‌های سطح شهر توسط ادارات خدمات‌رسان انجام می‌شود اما این ادارات هزینه‌ها را برنگردانده و یا کار ترمیم را انجام نمی‌دهند. با توجه به معضلاتی که ممکن است برای مردم بوجود آید شهرداری ترمیم‌ها را بدون توجه به این موضوعات انجام می‌دهد.

لکه‌هایی که شبیه آن در سطح شهر زیاد دیده می‌شود

بخش زیادی از حاشیه‌نشینان به امید ساخت و ساز در مناطق ارزان قیمت زمین خریده‌اند، اما اکنون با مانع مواجه هستند! مشکل زمین‌های قولنامه‌ای که اجازه ساخت به آنها داده نمی‌شود به کجا رسید؟

در دوران مدیریت قبلی بنا به دلایل قانون جلوی ساخت و ساز در زمین‌های قولنامه‎ای گرفته شده بود. بنابر رأی دیوان صدور جواز ساختمانی برای زمین‎های قولنامه‌ای منع قانونی دارد، اما با توجه به رایزنی‌هایی که شده امیدواریم این موانع برای مناطق ما برداشته شود و از ابتدای امسال به این زمین‌ها نیز مجوز ساخت داده شود.
ولی برای این کار چند موضوع ضروی است: نخست جلوگیری از تفکیک غیرمجاز زمین‌هایی که برابر ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها بالای ۵۰۰ متر هستند، مالکان این زمین‌ها باید مطابق قانون حق شوارع و معابر را به شهرداری پرداخت کنند، همچنین شهروندان و بنگاه‌ها باید از تفکیک مجدد و غیرکارشناسی قطعات خودداری نمایند در ساخت یک زمین موارد زیادی باید رعایت شود که شامل حقوق شهروندی می‌شوند. در زمین‌های با مساحت کم این قبیل موارد با مشکل مواجه می‌شود و بنابراین تفکیک مجدد زمین به قطعات کوکتر باید به حداقل ممکن برسد.


برای حل معضل ترافیک، غیر از تقاطع میدان ماموستا هیمن برنامه دیگری دارید؟

یک مشکل عمده در سقز روان نبودن شهر به لحاظ حمل و نقل است. ما در بودجه سال جاری برای ساماندهی حمل و نقل درون‌شهری هم مطالعات و هم راهکارهای عمرانی را پیش‌بینی کرده‌ایم، اما شهرداری به تنهایی در این راه موفق نخواهد شد، در کنار طرح‌هایی همچون تقاطع میدان ماموستا هیمن، بلوار ۴۵ متری، خیابان ۲۴ متری و … ما سعی داریم از طریق شورای ترافیک لوایح و طرح‌های لازم برای تردد روان شهروندان را ارائه دهیم،  از جمله اصلاح هندسی برخی تقاطع‌ها، نصب علایم راهنمایی جدید، نحوه عبور و مرور وسایل حمل و نقل شهری و… از جمله این موارد است.

غروب سقز و ترافیک خسته کننده میدان هەڵۆ

هیچوقت بحث تبدیل مسیر میدان آزادی تا میدان هه‌ڵو به پیاده راه مطرح شده؟

بله مطرح شده! اما می‌دانید که این مسیر از شریان‌های اصلی شهر است و در صورتی که چنین طرحی به صورت جدی از طریق مبادی زیربط مطرح شود من حاضر به انجام مطالعات آن خواهم بود.


بحث زیباسازی شهر؛ میادین ما هیچ رنگ و رویی ندارند و هیچ جای سقز دارای المان و مشخصه شهری سقز نیست، چه برنامه‌ای برای این موضوع خصوصا میدان هه‌ڵو و احیانا نصب مجسمه هه‌ڵو دارید؟

میدان هه‌ڵو در حال حاضر از لحاظ منظر شهری هیچ مشکلی ندارد، مسیرهای دیگری داریم که وضعیت بسیار نامناسبی دارند! از جمله میدان آزادی که حتی جدول و سنگ‎فرش‌های آن دارای ایرادات اساسی است. ساماندهی این میدان که شامل نصب المان هم می‌شود با مصوبه شورا در اولویت است و به زودی فراخوان آن منتشر می‌شود و قبل از پایان تابستان میدان آزادی دارای المان خواهد شد!

هەڵۆ
نمایی زیبا از مجسمه هەڵۆ که زوودتر در این میدان نصب بود

یکی از اقداماتی که برای ورودی‌های شهر در نظر دارم احداث سر درب ورودی است که در صورت توافق با فرمانداری و شورا بر سر محل قرارگیری، سر درب ورودی شهر در دو طرف (سنندج و بوکان) که مطالعات آن انجام شده در آینده نزدیک شروع می‌شود.

در کل به لحاظ زیباسازی، شهر نسبت به چند وقت قبل هم زیبا تر شده و هم تمیزتر شده است. گل کاری، لکه‌گیری، راه‌اندازی آبنماها و… در این مدت به صورت جدی شروع شده و ادامه خواهد داشت.


حاشیه رودخانه سقز در طی این سالها زخم‌های زیادی برداشته است، چند ساختمان نیمه‌کاره، چند طرح بلااستفاده از جمله آبنمای موزیکال و سینما روباز و… و اخیرا نیز قرار است زیپ‌لاین اجرا شود! آیا این مقدار تمرکز بر روی حاشیه رودخانه ضروری است و چه معلوم طرح زیپ‌لاین نیز به چنین سرنوشتی دچار نشود؟

میرحسامی: آنچه انجام شده قبل از حضور من بوده و ممکن است مسئولیتی از این بابت نداشته باشم، اما رودخانه سقز ظرفیتی است که باید به درستی از آن استفاده شود و برای همین هم لایروبی آن در دستور کار ما قرار دارد. اما در مورد پروژه زیپ‌لاین؛ مقدمات اجرای این پروژه در سنوات گذشته انجام شد و اعتبار آن نیز از طرف استانداری تأمین می‌شود که حدود دو میلیارد تومان پول برای این منظور اکنون در حساب شهرداری موجود است. با توجه به فرجه زمانی کمی که در اختیار بود و ممکن بود اعتبار برگشت داده شود مکاتبه با پیمانکار انجام شد که اگر پروژه انجام نشود ودیعه وی ضبط و به مراجع قضایی معرفی می‌شود که در نهایت پیگیری‌ها منجر به نتیجه شد و پروژه از سر گرفته شده است. اما اینکه به سرنوشت سایر پروژه‌های این مسیر دچار شود واقعیت این است که ما در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفته بودیم و انشالله خوشایند عموم شهروندان نیز خواهد بود. دو پروژه‌ای که از آن نام بردید ( آبنمای موزیکال و سینما روباز) نیز قبلا جانمایی شده است و اطلاعی از آنها ندارم.

نمایی از رودخانه سقز

بیشتر معابر ما چه برای سواره و چه برای پیاده‌ به نوعی صعب العبور شده‌اند، افراد دست فروش و میوه فروش و … بسیاری از مسیرها را مسدود و عبور و مرور را سخت کرده‌اند، شهرداری چه برنامه‌ای برای ساماندهی این افراد و حتی ساماندهی پیاده‌روهایی دارد که مردم از اشغال آن توسط مغازه‌داران گلایه دارند؟

یکی از وظایف شهرداری‌ها رفع سد معبر است. برخورد با این موضوع در برنامه کاری‌مان وجود دارد. اما چون بیشتر وسایل نقلیه هستند نیاز به همکاری و همراهی نهادهای مختلف است. بعد از تعطیلات نیز این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد و احتمالا مکان‌هایی در چند محله به آنها اختصاص یابد. همچنین رفع سد معبر پیاده‌روها نیز در دست اقدام است، اما بلأخره مردم و از جمله مغازه‌داران نیز خود باید به حقوق شهروندی پایبند باشند.

در مورد سایر صنوف از جمله صنوف آلاینده نیز یک موضوع قابل بحث است و آن فراهم کردن زیرساخت‌هاست. مکانی که برای صنوف آلاینده در نظر گرفته شده مشکلاتی از جمله عدم پرداخت عوارض کسر پارکینگ دارد که ابتدا باید اختلافات ما با مجامع صنفی حل و فصل شود و پس از آن وارد فاز اجرایی شود.


آمار دقیقی از نیروهای رسمی، پیمانی و شرکتی شهرداری دارید؟

بله؛ ما در حال حاضر ۲۶ کارمند رسمی، ۱۷ کارگر رسمی، ۲۸ کارمند پیمانی و ۷۷ کارمند موقت داریم. نیروهای شرکتی قبل از شروع فصل عمرانی و خدماتی ۴۵۰ نفر هستند که در فصل عمرانی حدود ۳۰ نفر به آنها اضافه می‌شود.


حقوق این افراد در چه وضعیتی است و نیروهای خدماتی چه مقدار حقوق معوقه دارند؟

روز اول کاری‌ام اولویت اول را پرداخت به موقع حقوق کارگران عنوان کردم. تا کنون نیز در این دو ماه حقوق و مزایای کامل و عیدی و پاداش تمام پرسنل را پرداخت کرده‌ایم. در حال حاضر کارمندان قرارداری، پیمانی و رسمی تنها حقوق اسفند را دریافت نکرده‎اند. اما مابقی پرسنل حقوق بهمن و اسفند را دریافت نکرده‌اند. ما سعی داریم به مرور این معوقات نیز پرداخت شود، کما اینکه در این دو ماه سه حقوق به نیروهای شرکتی پرداخت شده است. به این معوقات باید ۶ ماه اضافه‌کار سال ۹۸ نیز اضافه شود.


یک ایراد اساسی به شهرداری این است که احتمالا بسیاری از نیروها با توجه به توان و تخصصی که دارند در جای خود قرار نگرفته‌اند، شما چه میزان با این موضوع موافق یا مخالف هستید؟

میرحسامی: یک واقعیت است که به شایسته سالاری و تخصص گرایی توجه چندانی نشده است. از طرفی در حال حاضر بسیاری از شهرداری‌های مترقی سیاست‌های خود را بر مبنای کوچک‌سازی پیش می‎برند. یکی از کارهای اساسی برای رسیدن این مهم برون سپاری امورات اجرایی و خدماتی است که به آسانی می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود اما شهرداری سقز تابحال از آن غافل بوده است.

بسیاری عوامل باعث شده تا شهرداری روز به روز بزرگتر شود و عدم خدمت رسانی مناسب به مردم نیز بیشتر از همین ناحیه بوده است، چگونه؟ نهادی که بیشتر توان خود را باید بر کار عمرانی متمرکز کند به دلیل ترکیب ناموزون نیروهای مازاد، بیشتر هم و غم و حتی بودجه آن صرف هزینه‌‌های جاری و از جمله پرداخت حقوق می‌شود.

در آینده امیدواریم بتوانیم با کمک شورا و مسئولان شهرستانی بخشی از این برون‌سپاری را حداقل تا قبل از انتخابات انجام دهیم. اما فراموش نکنیم که در همین شهرداری نیروهای زبده و توانمند حضور دارند و ما امیدواریم که بتوانیم از تجربه و توان آنها به نحو مطلوب استفاده کنیم.


آیا در بخش اداری شهرداری نیروی مازاد وجود دارد؟ و آیا امکان تعدیل آنها هست؟

میرحسامی: بله نیروی مازاد وجود دارد، اما سیاست برون‌سپاری نیز برای همین است تا از این طریق و بدون اینکه این نیروها متضرر شوند از توان آنها در حوزه‌های نظارتی و…استفاده شود و شهرداری نیز به هدف خود برسد. به عنوان مثال؛ ما حداقل ۱۰ راننده داریم که حقوق و مزایایی دریافت می‌کنند تا خدمات جاری را در شهرداری انجام دهند، بخش خصوصی می‌تواند همین کار را با امکانات خودشان برای شهرداری انجام دهد منتهی با هزینه‌ای بسیار کمتر. این مُدل در همه بخش‌ها امکان‌پذیر است و یک بازی دو سر برد برای شهرداری است.


در سایر بخش
ها چی؟ مثلا چه تعداد نیرو و خودرو در اختیار اعضای شوراست؟ و آیا این تعداد نیرو کم یا زیاد نیستند؟

میرحسامی: علاوه بر نیروهای اداری، سه خودرو و سه راننده در اختیار شوراست. شورا دو وظیفه قانونگذاری در حوزه مدیریت شهری و نظارت بر اجرای آنها را بر عهده دارد. من بارها گفته‌ام سه نفر راننده برای شورا زیاد است! اما آنها استدلال می‌کنند که حوزه مدیریت شهری گسترده است و برای نظارت بیشتر این نیروها و امکانات لازم است.


واحد حقوقی یک بازوی اساسی برای هر ارگانی محسوب می‌شود، اما این واحد در شهرداری سقز ممکن است چندان موفق نبوده باشد و انتقادهای زیادی به آن وارد است که تاکنون در دعاوی‌ای که مابین شهرداری و طرف‌های دیگر است چندان قوی ظاهر نشده است! تقویت این واحد چگونه ممکن است؟

میرحسامی: تغییراتی اخیرا در این حوزه صورت گرفته که به طور حتم در راستای بهبود عملکرد خواهد بود. این یک واقعیت است که حوزه حقوقی یک فن است و ما باید از افراد توانمند در این موضوع استفاده کنیم، من در آینده تنها به واحد حقوقی خودمان اکتفا نخواهم کرد و در صدد هستیم از توان وکلای حاذق در پرونده‌های کلان شهری از جمله پرونده زمین بلوار انقلاب بهره ببریم که خوشبختانه دوستانی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.


اشاره به تأمین قیر مورد نیاز برای لکه‌گیری معابر کردید، همچنین چند خیابان و معبر را در دست آسفالت دارید که باید قیر آنها تأمین شود، آیا از گذشته و سابقه قیر در شهرداری خبر دارید؟ از جمله قیری که از شهرداری آرمرده دریافت شده و یا قیری که برای تازه‌آباد و از طریق ستاد بازآفینی اختصاص یافته بود، اینها به چه سرنوشتی دچار شدند؟

وقتی من به شهرداری آمدم استخر ذخیره قیر شهرداری خالی بود. در این دو ماه بالای ۱۰۰ تُن قیر خریداری کرده‌ایم که در برخی موارد از جمله لکه‌گیری معابر استفاده کرده‌ایم. راجع به دو مورد مذکور نیز من شنیده‌ام که تعهداتی از این ناحیه برای شهرداری ایجاد شده است، قیری که شما به آن اشاره کردید در معابر شهری استفاده شده اما اینکه دقیقا کجا استفاده شده در جریان جزئیات نیستم.


در دو ماه گذشته یک سری حواشی در مورد آتشنشانی مطرح شده است! از جمله تغییر مدیرعامل، بکارگیری نیرو به طرق مختلف و…، جریان از چه قرار است؟

میرحسامی: مدیر قبلی آتشنشانی قبل از آمدن من برکنار شده بود و با توجه به حساسیت جایگاه آتشنشانی ضروری دیدم این واحد هرچه زودتر سامان یابد، این بحث مطرح بود که مدیرعامل جدید آتشنشانی اهل بوکان است، که صحیح نیست، ایشان اهل یکی از روستاهای تابعه سقز و از همه مهمتر یکی از نیروهای توانمند شهرداری هستند که در این جایگاه منصوب شدند.

فرد دیگری که در حوزه آموزش با آتشنشانی همکاری داشت هم قبل از مدیریت من همکاری وی شروع شده بود که پس از حواشی مطرح شده همکاری به پایان رسید، البته وی از طریق قانون پیگیری کرد و قانون آتشنشانی را مؤظف به همکاری با وی تا پایان قرارداد (ابتدای نوروز ۱۴۰۰) دانست و در این راستا مکاتبات لازم با استانداری به عمل خواهد آمد.

بحث کارآموز و کارورز نیز همیشه در آتشنشانی مطرح بوده و در مورد فردی که اخیرا از وی نام برده شده نیز من از وی معرفی نامه دانشگاه را خواسته‌ام که تا این لحظه به دست من نرسیده است.


ارتباط شما با اعضای شورا چگونه است؟

سرلوحه کار من قانون است و روابط من با اعضای شورا نیز بر مبنای قانون پیش می‌رود. در این فاصله نیز همه‌آنها نقش نهاد بالادستی شهردار را داشته‌اند و ارتباط حسنه‌ای بین ناظر و مجری وجود دارد.


تعدادی از اعضای شورا برای دوره بعدی نیز ثبت‌نام کرده‌اند، هیچوقت برای مدیریت شهرداری در دوره بعدی صحبتی با شما شده؟

میرحسامی: رأی مردم مشخص کننده اعضای شورا در دوره بعد خواهد بود و کسی از آن خبر ندارد و بنابراین چنین صحبت‌هایی هم طبیعتا مردود است، اما در مورد مدیریت دوره بعد عملکرد ما باید مورد توجه قرار بگیرد. در ضمن همانگونه که عرض کردم دو طرف تا پایان دوره ملزم به رعایت قانون در مدیریت اجرایی و شورا به عنوان نهاد بالادستی هستیم.


مشورت پذیری یک اصل اساسی در مدیریت است و طبیعی است که مدیر در نهایت تصمیم خود را اجرایی کند! شما چقدر به این موضوع پایبند هستید و در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید از چه کسانی مشورت می‌گیرید؟

یکی از اختیارات من تصمیم‌گیری در چارچوب قانون و در حوزه اختیارات و وظایفی است که دارم، از جمله در انتصاب مدیران. با اینکه تابحال تمام احکام من برای مدیران حکم سرپرستی بوده اما با این وجود هم از اعضای شورا و هم ممکن است از خارج از شورا مشاوره‌هایی گرفته باشم که بیشتر برای کاهش درصد خطا بوده است، اما در نهایت تصمیم نهایی را خودم اخذ کرده‌ام.


شما در ابتدا به یک نکته مثبت اشاره کردید و آن اینکه خود را شهروند سقزی معرفی کردید! وقتی ما از شهردار  و مدیر شهرداری صحبت می‌کنیم و مادامیکه آن مدیر علیرغم غیربومی بودن خود را شهروند این شهر محسوب می‌کند طبیعتا شهروندان با توجه به حساسیتی که مدیریت شهری و نهادی مانند شهرداری وجود دارد  انتظار دارند مدیرشان ساکن همین شهر باشد تا در مواقع بحرانی کارها سریع‌تر پیش برود! با این حساب شما به عنوان یک مدیر غیر بومی ساکن سقز هستید؟

میرحسامی: من در سقز ساکن هستم و این را حضور من در مواقع بحرانی بهمن‌ماه ثابت می‌کند. خانواده‌ام نیز در اینجا حضور دارند منتهی به دلیل تحصیل فرزندم رفت و آمدهای موقتی هم دارند.


موضوع پایانی اگر در نظر دارید بفرمایید
:

میرحسامی: از نقش شما به عنوان عضوی از رکن چهارم دموکراسی و حلقه رابط مردم و مدیران سپاسگزارم و امیدواریم همگی بانی توسعه شهر باشیم. لازم می‌دانم در کنار تشکر ویژه از همکارانم در شهرداری و شورای شهر، از استاندار کردستان و فرماندار ویژه شهرستان سقز به صورت ویژه تشکر کنم که در این مدت همگی یاریگر مجموعه شهرداری بوده‌اند.

همچنین ضمن قدردانی از شهروندان دغدغه‌مند سقزی، از همین تریبون اعلام می‌کنم که شهر متعلق به همه آنهاست و درب شهرداری به روی همه‌ی آنها باز است و خوب است خواسته‌ها و مطالبات خود را مستقیم و یا از مراجع رسانه‌ای و قانونی به گوش شهرداری برسانند و من نیز به آنها قول می‌دهم تا زمانی که در خدمت آنها هستم از هیچ کوششی برای احقاق حق آنها دریغ نکنم. در آخر اینکه همه‌ی آنها شهر را با تمام جزئیات متعلق به خود بدانند و در راه اعتلا و آبادانی آن مشارکت فعالانه داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا