وضعیت بحرانی تونل گردنه خان
رئیس ادراه راهداری و حمل و نقل جاده ای بانه در گفتگو با واکاوی و در تشریح وضعیت تونل گردنه خان گفت: موضوع اصلی در تونل گردنه خان، ایجاد فاصله بین دیواره تونل و کوه است و اگر قطعه ای از کوه جدا و بر روی تونل ریزش کند ممکن است فاجعه ایجاد شود، بنا بر این باید بررسی گردد که پشت دیواره تونل در چه وضعیتی است؟ این کار از طریق آزمایش و سونداژ کردن امکان پذیر است و اگر واقعا خالی باشد بایستی اقدامات پیشگیرانه از جمله بتن ریزی در حد فاصل دیواره و کوه در دستور کار قرار گیرد. از همین رو سال گذشته درخواست شد تا اکیپی از تهران در محل تونل گردنه خان حاضر و از نزدیک در جریان آن وضعیت بحرانی آن قرار گیرند و این تیم نگرانیهای ما و وضعیت بحرانی تونل را تأیید کردند. تونل بایستی ابتدا باید توسط مشاور مطالعه و مشکلات بررسی گردد، سپس برآورد هزینه شود که قطعا نیاز به اعتبار میلیاردی دارد چون ابتدا باید جاده کنار گذر بازسازی و ایمن سازی شود.
طاطایی افزود: از سوی دیگر روشنایی تونل که همان سیستم قدیمی است، ورق کوبی سقف تونل، بتن ریزی دیوارۀ داخلی آن به جهت جلوگیری از ریزش آب و نیز ضرورت ایجاد هواکش به دلیل حجم زیاد رفت و آمد ماشین ها و ایجاد گازهای سمی خطرناک مجموعه اقداماتی است که باید انجام گیرد.
رئیس ادراه راهداری و حمل و نقل جاده ای بانه افزود: در صورت بروز هر نوع اتفاقی برای تونل، جاده قدیمی سقز بانه مجددا جایگزین خواهد شد که این مسیر نیز وضعیت مناسبی ندارد و علاوه بر زیرساخت های لازم، تنها آسفالت این چند کیلومتر نیازمند بیش از دو میلیارد بودجه و اعتبار است.
طاطایی در پایان گفت: به لحاظ استانداردهای موجود هم اکنون این تونل قابل تردد است و آنچه گفته می شود صرفا حدسیات و در حد احتمال است و اکنون با گذشت ۳۵ سال از افتتاح آن مشکلی بوجود نیامده اما این دلیلی بر بی توجهی به این موضوع نیست.
عملیات احداث تونل گردنه خان بانه به طول ۹۸۰ متر در سال ۵۷ آغاز شد و سال ۶۳ نیز به بهره برداری رسید.