تاکسی‌های زرد؛ با مشکلات انبوه در برابر انتقادهای شهروندان

کافی است غروب در یکی از ایستگاههای شلوغ و پرتردد تاکسی منتظر بمانید، صف‌های طویل از مسافرانی که منتظر تاکسی هستند تشکیل شده، رانندگان کمتر خود را به چنین مسیرهایی می‌زنند، اگر گشت‌های تاکسیرانی حضور داشته باشند آنها را به مسیر هدایت و در غیر اینصورت دنبال مسافران دربستی خواهند بود. چنین موضوعاتی باعث شده نگاه‌ها به رانندگان تاکسی عمدتا انتقادی باشد، اما این افراد خود نیز دلایلی دارند. “آکو عبدی” رئیس اتحادیه تاکسیرانی سقز “عدم فرهنگ سازی و نگاه طعنه آمیز شهروندان” از یک سو و “بی توجهی شهرداری به خواسته‌های رانندگان” را عمده‌ترین مشکلات این قشر می‌داند.

در ادامه گفتگوی واکاوی با رئیس اتحادیه تاکسیرانی سقز را می خوانید:

 

تخریب وجهه رانندگان

رئیس اتحادیه تاکسیرانی سقز در ابتدای سخنانش از عدم فرهنگ سازی و نگاه طعنه آمیز شهروندان به شغل رانندگی تاکسی اشاره کرد و گفت: رانندگی یک شغل خدماتی است و روزانه به هزاران نفر از شهروندان خدمت ارائه می شود اما کمتر کسی قدردان این زحمات است و چهره راننده چهره مخدوشی در میان مردم است و حتی ممکن است گاهی از این فراتر رفته و صفت های نادرستی را برای راننده به کار ببرند، این درحالی است که رانندگی تاکسی یکی از سخت ترین شغل ها بوده و در جوامع دیگر ارج و قرب خاصی نزد مردم دارند. انتظار است مسئولین حداقل در یک بروشور حقوق شهروندی در باب حمل و نقل را برای شهروندان منتشر و نظام آموزشی نیز این موضوع را برای دانش آموزان در دوران تحصیل لحاظ کند. “آکو عبدی” افزود نمی توان منکر برخی رفتارها که دور از شأن هر انسانی است از سوی رانندگان شد و ممکن است تعداد انگشت شماری نیز خطاهایی مرتکب شوند، در تمام این سالها سازمان تاکسیرانی از برگزاری یک کلاس آموزشی و نحوه معاشرت با مسافرین دریغ کرده است، اما اتحادیه تاکسیرانی در دور جدید فعالیت خود توانسته چند کلاس در این راستا برای رانندگان برگزار کند که نتایج مثبت آن را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

 

حضور گسترده‌ی ماشین های شخصی

رئیس اتحادیه می گوید: اماکنی از جمله بیمارستان، ترمینال و … از حساسیت ویژه ای برخوردارند و اعتماد و اطمینان به راننده یکی از شروط مسافران است، اما این مکان ها به نحوی به قلمرو ماشین های شخصی تبدیل شده و رانندگان تاکسی کمتر جرأت ورود به محدوده آنها را پیدا می کنند و این مسأله مورد غفلت مسئولین نیز واقع شده است. به طور قطع راننده ای که تمام مراحل و فیلترها را گذرانده باشد به نسبت شخصی ها قابل اعتمادتر خواهد بود، اما مسافرکش های شخصی پا در کفش ما کرده اند و هیچ ارگانی نیز جلودار آنها نیست.

آژانس های تلفنی و اینترنتی

رانندگان تاکسی معتقدند که گشت آزاد تاکسی های آژانس به نوعی غیر قانونی است. این دسته از رانندگان بایستی در دفتر محل آژانس منتظر تماس تلفنی مشتریان باشند ولاغیر، حال آنکه رانندگان آژانس آزادانه در هر کوچه و خیابانی مسافرین را سوار و به مقصد می رسانند. واگذاری های شخصی، سلیقه ای و بیش از حد امتیاز آژانس در سالهای گذشته هم اکنون دامن شهرداری و رانندگان را گرفته و با خرید و فروش امتیاز آژانس بازار سیاهی را برای خود راه انداخته اند. همچنین تاکسی های اینترنتی نیز موضوع دیگری در این راستا هستند، درست است تاکسی های سنتی توان رقابت با تاکس های اینترنتی را ندارند و باید خود را مجهز و به روز کنند اما چون حمایتی صورت نمی گیرد این رقابت سخت شده است.

عدم شرکت دادن نماینده رانندگان تاکسی در شوراهای مختلف

از نگاه این راننده تاکسی تصمیم گیری های سلیقه ای بدون شرکت دادن رانندگان و نمایندگان آنها باعث شده تا آسیب های جدی به این قشر وارد شود. در شورای نرخ گذاری و شورای ترافیک نماینده رانندگان حضور ندارد و بعضا تصمیماتی اخذ می شود که ممکن است به ضرر رانندگان باشد.

عدم همکاری شورا و شهرداری

آکو عبدی افزود: افزایش قیمتی که اخیرا صورت گرفت به پیشنهاد اتحادیه و تصویب شورا و تأیید هیأت تطبیق بود، منوط به اینکه در طول یکسال شهرداری تاکسی ها را به دستگاه کارتخوان مجهز کند اما شهرداری به دلیل بار مالی حاضر به این کار نشده، این در حالی است که مشابه این کار برای آژانس ها و اتوبوس های سطح شهر انجام شد، در عین حال این دستگاهها عملا بلا استفاده هستند و توسط این دو دسته از مسافرکشان استفاده نمی شود. در مقابل اتحادیه تاکسیرانی با حسن نیت برای تجهیز تاکسی ها به دستگاه کارتخوان اقدام و پیش قراردادهایی نیز تهیه شده اما شهرداری حتی در این زمینه نیز حاضر به همکاری نیست.

افزایش هزینه ها و عدم بیمه

رانندگان می گویند افزایش هزینه ها دمار از روزگارمان درآورده است و صدای ما به هیچ جایی نمی رسد، اما موقعی که کمترین افزایشی در کرایه صورت می گیرد صدای همه بلند می شود. در صورتی که اگر مقایسه ای منصفانه صورت بگیرد متوجه خواهیم شد که کلیه قطعات  و هزینه های ماشین افزایشی چند برابری به خود دیده اند، اما کرایبه ماشین هیچوقت بیشتر از بیست درصد نبوده، در مورد پول خورد نیز می گویند: پول خورد را باید از هزار جا جور کنیم تا بتوانیم جوابگوی مردم باشیم، وقتی به مسافر می‌گویم پول خورد نیست با اوقات تلخی در تاکسی را می‌کوبند و باعث می‌شود خسارت تعمیر «درِ تاکسی» چندین برابر شود. بیمه نیز تنها برای رانندگانی است که قبل از سال ۹۳ راننده ربوده اند به این شرط که تا قبل آن در هیچ جایی سابقه بیمه نداشته باشند و اکنون دست رانندگان برای بیمه خالی است.

معضل ترافیک و راهکارها

رئیس اتحادیه تاکسیرانی در پایان سخنان خود از معضل ترافیک و راهکارهای این اتحادیه سخن گفت: بخش دیگری از مشکلات رانندگان تاکسی وضعیت حمل و نقل درون شهری است و ترافیک است، ترافیکی که اگر هم اکنون فکری به حال آن نشود در چند سال آینده به یک معضل لاینحل تبدیل خواهد شد. خیابان ها گنجایش خیل عظیم ماشین های سواری اعم از عمومی و شخصی را ندارند، شهروندان نیز اعم از راننده و عابر پیاده کمترین تلاشی برای روان شدن ترافیک و عبور و مرور ندارند. به گفته این راننده، اتوبوس هایی که در سطح شهر وجود دارد همگی آنها باید در مردادماه سال جاری از رده خارج شوند و از این بابت تا کنون سه بار با امضای رانندگان تاکسی عدم نظارت بر نحوه کار اتوبوس، تعداد قابل توجه آنها در خیابان هایی که گنجایش ندارند و احداث ایستگاههای سلیقه ای به مسئولین اعلام شده اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است. عبدی افزود: پیشنهاد می دهیم اکنون که تلاشی برای احیای پارک کودک صورت نمی گیرد آن را تبدیل به یک پارک سوار برای اتوبوس هایی کنند که در طول خیابان آزاد ترافیک ایجاد کرده اند. از سوی دیگر هیچگونه طرح و ایده ای از سوی ارگانها ی مربوطه برای کاهش ترافیک ارایه نشده، تنها طرح اجرایی زیرگذر آزادی بود تا به وسیله آن عابرین کمتر از عرض خیابان و میدان عبور کنند اما این طرح نیز شکست خورد. پیشنهاد می شود محدودیت ترافیکی در زمان های خاص برای مسیرهای پر تردد، جلوگیری از حضور اتوبوس ها در معابر شلوغ و یا یک طرفه نمودن برخی مسیرها از جمله خیابان معلم و نیز احداث خیابان دکتر وثوقی که چند سال پیش در دستور کار بود برای حل بخشی از معضل ترافیک اجرایی شود. شاید بگویند تاکسی‌ها به مسیرهای دور  نمی‌روند، بسیاری از مسیرها واقعا طولانی هستند و در بعضی از ساعات روز بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا رفت و برگشتی انجام داد، اما با این وجود رانندگان حتی‌الامکان مسافران را در این مسیرها نیز جابجا می‌کنند. علاوه بر این ما خود برای برخی محله‌ها داوطلبانه پیشنهاد دادیم مسیرها طولانی شود از جمله ادامه مسیر بهارستان بالا به سوی شهرک موکریان، تپه‌حالان تا سرچنار، بلوار کردستان و … . به طور حتم در صورت توجه به خواسته‌ها و اجرای برنامه‌های پیشنهادی از سوی اتحادیه، در عرض یک سال بخش عمده ای از ترافیک کنونی سقز حل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا