پروژه‌هایی که ماندند برای قرن پانزدهم

سقز- واکاوی- در سال‌های اخیر هر وقت و هر جا که فرصت بوده به بهانه احداث پروژه‌‌های مختلف کلنگی به زمین زده شده که شاید ذکر تعداد دقیق این پروژه‌ها و صحبت درباره آنها از حوصله همه ما بیرون باشد، اما گفتیم با پایان سال ۱۴۰۰ و شروع سال و قرن جدید، ضمن نگاهی مختصر به تعدادی از این پروژه‌ها، این امیدواری را داشته باشیم که در آغاز قرن پانزدهم پیشرفتی در آنها ایجاد و اگر عُمرمان قد داد افتتاح آنها را ببینیم.

فرودگاه سقز:

گل سر سبد این پروژه‌ها فرودگاه سقز است که با اینکه در تابستان گذشته شاهد پرواز هواپیمای فلایت‌چک در آن بودیم اما اکنون در سکوت و رکود کامل است. معاون عمرانی فرماندار سقز از گفتن اینکه این پروژه اکنون چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد امتناع کرد، اما می‌گوید: “تجهیزات ناوبری و ترمینال این پروژه کامل است ولی محوطه‌سازی آن هنوز هم وارد پیمان نشده است”. برای این پروژه در بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و به علاوه ۲۰ میلیارد اعتبار تخصیصی نیز برای برداشتن دکل‌ها موجود است، اما پرواز کماکان ناپیداست.

دانشکده علوم و فنون:
وجود دانشگاه سراسری محرکی برای توسعه در یک شهر محسوب می‌شود. اما تا این لحظه ما آرزو به دل ماندیم که سقز را شهری دارای دانشکده یا دانشگاه سراسری ببینم، این پروژه نیز که با نام دانشکده علوم و فنون شناخته می‌شود از سال ۸۶ شروع شده و ساختمان آن تنها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

ساختمان شماره ۲ فنی و حرفه‌ای:

ساختمان که لابه‌لای مسکن مهر شهرک دانشگاه گم شده و به گفته همسایه‌ها بطور غیر رسمی محل اسکان معتادان متجاهر شده نیز از یادگاری‌های سفر دولت مهرورز است و اکنون پس از ۱۶ سال ۶۰ درصد پیشرفت دارد. با اینکه مجری آن اداره‌کل راه و شهرسازی است اما چند وقت قبل مدیرکل سابق فنی و حرفه‌ای استان در حیاط فرمانداری با فرماندار دیدار و هر دو آرزو کرده بودند که در سفر رئیس جمهور به استان، به جد! پیگیر جذب اعتبار برای اتمام آن باشند.

 

هتل ورزش:

هتلی که قرار بود محلی برای استراحت ورزشکارانی باشد که از سراسر ایران به سقز می‌آیند، در سال ۹۵ کلنگ‌زنی شد (در تصویر به اشتباه ۹۲ قید شده) اما تنها ۴۵ درصد پیشرفت داشته و لنگ اعتبار است.

 

پل مالیات:

این پُل قرار بود گره‌گشای ترافیک شهر باشد سال ۹۴ شروع شد، مردم خوشحال بودند که مالیاتی که می‌پردازند بلأخره یه جایی از این شهر به درد خورد و قرار است پُلی زده شود و بلوار پُرتردد کردستان را با بلواری ۴۵ متری به بلوار سنندج وصل نماید و اینگونه از بار ترافیکی هسته مرکزی شهر نیز کاسته شود، اما نه تنها خبری از بلوار ۴۵ متری نشد، بلکه همین پُل نیز که ۴۵ درصد پیشرفت دارد اگر اینگونه پیش برود باید تخریب و مالیات ما نیز دود شود.

 

باند دوم جاده سقز بوکان:

نزد مردم به قتلگاه مشهور است از سال ۱۳۹۶ شروع شد و با تمام خاک‌ریزی و خاک‌‎برداری‌هایی که انجام گرفت تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته، البته پیمانکار از همان دو سال قبل به علت بدهی زیاد خاتمه پیمان داد و ما ماندیم و جاده‌ای با تلفات بالا در رانندگی.

دوست نداریم بیشتر از این خون به دل شهروندان کنیم، وگرنه اگر از حاشیه رودخانه سقز و ساختمان‌های نیمه کاره و استخرهای بتنی که در آن رها شده و یا دهها پروژه دیگر که شاید کلنگ زنندگان حتی به یاد نداشته باشند کی و کجا کلنگ زدند بگوییم شاید مثنوی هفتاد من شود.

به هر حال ما نیز مانند شما امیدواریم این پروژه‌ها در قرن پانزدهم شمسی (اوایل یا اواخر آن فرقی ندارد!) به بهره‌برداری کامل برسند و یا حداقل تعیین تکلیف شوند.

سقز- واکاوی-زاهد شریف‌پور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا