کردستانی‌ها در سال گذشته ۱۷ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال مالیات پرداخت کردند

به گزارش واکاوی و به نقل از پرتال سازمان امور مالیاتی استان کردستان، مدیرکل امور مالیاتی استان با اعلام اینکه طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال مالیات در استان کردستان وصول شده است گفت: این رقم مربوط به کلیه منابع مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

به گفته فعله‌گری، مالیات حقوق، با مبلغ ۳۹۰۰ میلیارد ریال، ۲۳ درصد و مالیات مشاغل (وکلا، پزشکان، مهندسان و بازار)، به میزان ۲۴۸۵ میلیارد ریال حدود ۱۵ درصد کل مالیات وصولی استان است.

در بخش مالیات بر ارزش افزوده نیز کردستان حدود ۶۲۵۱ میلیارد ریال وصولی داشته که بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد ریال آن به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان واریز شده است که در بین تمامی نقاط استان، شهرداری مرکزی سنندج با ۷۸۴  میلیارد ریال، شهرداری سقز با ۳۵۰ میلیارد ریال ، شهرداری مریوان با ۲۹۴ میلیارد ریال و شهرداری بانه با ۲۳۵ میلیارد ریال به ترتیب  بیشترین مبالغ را دریافت کرده‌اند. شهرداری قروه  ۱۶۵ میلیارد ریال، شهرداری کامیاران ۱۲۰ میلیارد ریال، شهرداری بیجار بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال، شهرداری دهگلان ۵۵ میلیارد ریال، شهرداری دیواندره ۷۲ میلیارد ریال و شهرداری سروآباد بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ دریافت کرده‌اند.

این رقم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به دو هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال بوده که از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده است.

به نظر می‌رسد با کاهش فروش نفت و افزایش تحریم‌‌ها، فشار بر مردم برای دریافت مالیات بیش از پیش خودنمایی کند، از همین رو بحث افزایش سهم مالیات در بودجه نیز همواره محل نگرانی کارشناسان اقتصادی است، بعنوان مثال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش حدود ۶۱ درصدی و در سال ۱۴۰۲ رشد ۴۹ درصدی درآمد ناشی از مالیات پیش‌بینی شده بود، یعنی دولت هر روز چتر مالیاتی را گسترده‌تر و منبع جدید درآمدی برای خود شناسایی می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا