آب‌تنی با بوی مرگ

با آمدن تیرماه و گرم شدن هوا، وسوسه یک آب‌تنی چند دقیقه‌ای بهانه‌ مناسبی برای ورود به آب رودخانه‌ها و سدهاست اما گاهی یک غفلت و بی احتیاطی سبب می‌شود روزی که قرار بود با کلی خاطره خوب به پایان برسد به غمناک‌ترین روز زندگی یک خانواده و تمام کسانی تبدیل شوند که در حین حادثه آنجا بوده‌اند.

در ۱۰ روزی که از تیرماه امسال گذشته است چهار نفر در شهرهای قروه، مریوان، سقز و بوکان جان خود را هنگام آب‌تنی از دست داده‌اند، جان‌های عزیزی که اگر غفلت و بی‌احتیاطی نبود شاید اکنون نزد خانواده‌هایشان بودند.

عدم آشنایی با فنون شنا تنها یکی از دلایل غرق شدن در آبهاست و چه بسا شناگران ماهری هم بوده‌اند که حین شنا دچار حادثه شده‌ و جان خود را از دست داده‌اند. دلایل این غرق شدن‌ها می‌تواند غفلت و بی‌توجهی به اصول ایمنی، نبود نیرو و تجهیزات نجات در محل، عدم توجه به تابلوهای هشدار، عدم آشنایی با سطح زیر آب، شرایط غیرقابل پیشبینی در زیر آب، تغيير دماى سطح آب، وجود جريان آب زير سطحى، مكش دريچه آب سدها، وجود رسوبات ته‌نشین شده، وجود شاخه درختان گياهان داخل آب، اشياى تيز و اشیای به جامانده همچون تور ماهیگیری و … همگی می‌توانند خطرات جبران ناپذيرى را ايجاد کنند.

برای کاهش خطرات و جلوگیری از حوادث ناگوار توصیه می‌شود؛ حداقلی از فنون شنا را یادبگیرید، به هيچ وجه به تنهايى شنا نکنید و فقط در اماكنى كه ناجيان غريق حضور دارند به شنا و تفريح بپردازید. حتی‌الامکان وسايل كمكى از قبيل بويه، توپ، جليقه نجات و … را به همراه داشته باشید و اگر نجات غریق نیستید برای کمک به ديگران وارد آب نشويد و در نهایت از آنجا که حادثه همیشه در کمین است در كنار رودخانه و سدها اتراق نكنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا