تنها ۲۲۶۵ نفر در حوزه صنعت و معدن سقز شاغل هستند

شهرستان سقز که برعکس برخی شهرهای دیگر استان از مزایای مرزی بودن و یا گردشگری در ایجاد اشتغال سهمی ندارد، در حوزه صنایع و معادن نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد و تنها ۲۲۶۵ نفر در حوزه صنعت و معدن سقز شاغل هستند.

روز گذشته و به مناسبت روز صنعت و معدن، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آماری از وضعیت واحدهای صنعتی و معدنی و میزان اشتغال در این واحدها ارائه داد که محل بحث است. در این آمار آمده است که جمعا ۱۰۰ واحد صنعتی در شهرستان سقز فعال است که ۴۵ واحد آن در شهرک صنعتی، ۵ واحد در ناحیه صنعتی و مابقی نیز خارج از این دو فعالیت دارند و جمعا ۱۵۵۹ نفر در این واحدها به اشتغال مشغول‌اند. این در حالی است که بسیاری از این واحدها کمبودنقدینگی را بزرگترین عامل مؤثر در مشکلات خود می‌دانند.

در حوزه معادن نیز که نقطه امید توسعه شهرستان هستند وضعیت چندان مناسب نیست و جمعا ۳۲ معدن در شهرستان سقز دارای پروانه بهره‌برداری هستند. اگرچه ۵۴ فقره پروانه اکتشاف معدنی و ۳ فقره گواهی اکتشاف، صادر شده است اما اشتغال ایجاد شده در تمام معادن شهرستان سقز ۷۰۶ نفر است.

تمام اینها نشان می‌دهد که واحد صنعتی و یا معدنی که تأثیر اساسی در اشتغال داشته باشد در سقز وجود ندارد و برای شهرستانی با قریب به ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، اشتغال تنها ۲۲۶۵ نفر در حوزه صنعت و معدن عددی به حساب نمی‌آید.

از طرف دیگر بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نسبت اشتغال در استان کردستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن نیز به ترتیب ۳۷ و ۳۷.۳ بوده است. به عبارت دیگر از هر سه نفری که در استان کردستان در سن کار قرار دارند، تقریبا حدود یک نفر دارای شغل است، ضمن آنکه نسبت اشتغال در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریبا ۰.۳ کاهش داشته است.

این آمار اگرچه به جزئیات آماری شهرستان‌ها اشاره نکرده، اما در مجموع نسبت اشتغال در حوزه صنعت در استان کردستان از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ درصد اشتغال در حوزه صنعت از ۲۷.۶ به ۲۷.۱ کاهش یافته است. همچنین درصد اشتغال در حوزه کشاورزی در این دو سال هم از ۲۲.۴ به ۲۰.۷ کاهش یافته است.

در مقابل، اشتغال در بخش خدمات از ۵۰ به ۵۲.۲ افزایش پیدا کرده است که البته و با توجه به تعریف شاغل بودن (افراد ۱۵ ساله و بیشتر كه در طول هفته مرجع، طبق تعریف كار، حداقل یک ساعت كار كرده و یا بنا به دلایلی به‌طور موقت كارشان را ترک كرده باشند) می‌توان حدس زد که آن تعداد شاغلی که در کشاورزی و صنعت به سمت خدمات رفته‌اند بیشتر در شغل‌های کاذب و فصلی و … سرگرم شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا