کاک شریف و کاک شریف‌ها

در کنار تراژدی‌هایی که در روزهای گذشته و در جریان آتش‌سوزی جنگلهای اطراف شهر مریوان روی داد شاهد حماسه‌ آفرینی‌هایی بودیم که نمونه آن را کمتر دیده بودیم. حضور افراد و گروه‌های مختلف مردمی در قالب انجمن‌های محیط زیستی از دیگر شهرهای کردستان و ابراز همدردی و روانه کردن کمک‌های مردمی به سمت مریوان تنها گوشه‌هایی از این حماسه‌ها بود.

جدا از این، تصاویری از افرادی که در امر اطفای حریق فعال بودند نیز جالب توجه بود، تصاویری از “سالار آذری”، کسی که با دستان خالی مشغول خاموش کردن آتش بود، “کامران دوپلورەای” کسی که در حین کولبری پاهایش را از دست داده بود، زنان و کودکانی که هر کدام به نحوی در مهار آتش نقش آفرینی می‌کردند تصاویری بود که دست به دست میشد.

همه اینها در حالی است که امروز سوم شهریور پنجمین سالروز جانباختن شریف باجور و دیگر همراهانش است، کسی که در روزی مانند این روزها متعهدانه و جان بر کف به مقابله با آتش رفت و دست آخر جان خود را برای جلوگیری از جان باختن بیشتر بلوط‌های زاگرس فدا کرد.

مشخص است که راه و روش شریف باجور به تمامی کردستان گسترش یافته و در این بین اعضای انجمن سبز چیای مریوان با پیروی از مرام‌نامه کاک شریف در پی تجلی این شرافت و جان بر کفی برای جنگل‌های کردستان هستند.

این انجمن با سازماندهی مناسبی که داشته نقش مهمی در جلوگیری هرچه بیشتر آتش جنگل‌های مریوان داشته است. نکته جالب توجه در فعالیت‌های این انجمن این است که تنها به مقابله با آتش نپرداخته است، بلکه با اطلاع‌رسانی دقیق و حساب شده مردم را در جریان وضعیت قرار داد. علاوه بر آن در گزارش‌های متعددی که منتشر کرده مطالبه‌گرانه خواهان ورود جدی هر آنکس شده که دل در گرو کردستان و چنگل‌های زاگرس دارد. گزارش‌های این انجمن از مکان آتش‌سوزی، ابعاد آتش‌سوزی، خسارت‌ها و سایر موضوعات مرتبط با آن قابل توجه و محل استناد است.

اینها نشان می‌دهد که اگرچه کاک شریف در بین ما نیست و شاید یک بلوط از ما کم شده، اما هزاران کاک شریف و هزاران بلوط در کردستان روییده و می‌روید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا