میدان هەڵۆ بدون نوستالژی روزنامه

شاید دکه‌های روزنامه‌فروشی را بتوان بعنوان یکی از نمادهای فرهنگی در هر شهر نام بُرد، در سقز هم از دهه‌ پنجاه به بعد این دکه‌ها در چند نقطه ازجمله جنب ژاندارمری سابق، میدان جمهوری (هەڵۆ) و بعدها میدان شهدا (شاناز) پا گرفتند و برای سال‌ها توانستند نقش مهمی در افزایش آگاهی شهروندان نسبت به وقایع روز ایفا کنند.

در چنین مواقعی شهروند حتی بدون اینکه بخواهد روزنامه‌ای بخرد با نگاهی به تیتر روزنامه‌ها چیزی از احوال زمانه دستش می‌آمد. در کنار روزنامه‌ها، چیدن چند کتاب داستان شاید برای لحظاتی نگاه دختر و یا پسربچه‌ای را به خود جلب می‌کرد. شاید هم پیرمردی با خرید چند جدول و روزنامه ولو تاریخ گذشته و تنها برای حل جدول‌های آن برای دقایقی سرگرم می‌شد، یا آنجا برخی چهره‌های فرهنگی همدیگر را ملاقات و مباحثی شکل می‌گرفت. اما حالا از هیچکدام از اینها خبری نیست.

اگرچه اکنون با گسترش رسانه‌های جمعی نقش و کارکرد روزنامه و مجله کم شده، اما احتمالا همه بر این متفق‌القول باشیم که این رسانه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی برای رسانه‌ها و مطبوعات کاغذی شوند.

با این وجود در سال‌های اخیر علیرغم برپا بودن این دکه‌ها جای خالی روزنامه‌، مجله و سایر سرگرمی‌های فرهنگی احساس می‌شود و شهرداری بعنوان متولی اصلی این دکه‌ها نسبت به این مقوله فرهنگی بسیار بی تفاوت بوده است.

یک فعال فرهنگی هم در این رابطه می‌گوید: دکه‌های میدان هەڵۆ در پنج دهه اخیر ضمن ایجاد حس نوستالژیک و یادآوری روزهای روزنامه‌خوانی، یک مکان فرهنگی نیز محسوب می‌شدند، ضمن آنکه این دکه‌ها تنها به مجلات و مطبوعات و نهایتا به نوشت‌افزار تعلق داشت، اما اکنون اینها نقش یک سوپرمارکت را بازی می‌کنند.

وی افزود: از قدیم‌الایام میدان هەڵۆ یک برند و یک نماد فرهنگی برای سقز بود، نهادهای مربوطه می‌بایست این نام و نماد را حفظ می‌کردند و حتی آرشیوی از تغییرات میدان در طول این سال‌ها را اکنون در اختیار شهروندان می‌گذاشتند. شاید احداث پیاده‌راه و استقرار دکه‌های فرهنگی در انتهای پیاده‌راه و پایین‌تر از میدان هەڵۆ می‌توانست در این راه کمک حال باشد، اما گویا دغدغه‌های فرهنگی در هیچ کجای برنامه‌های شورا و شهرداری که یکی از کارویژه‌های آنها توجه به مقوله فرهنگ است، جایی ندارد.

در این ارتباط شهردار سقز ضمن تأکید بر کاربری فرهنگی و مطبوعاتی این دکه‌ها هم گفت: دکه‌های میدان هەڵۆ و شاناز به صورت سرقفلی واگذار شده‌اند و از آنجا که کاربری آنها تغییر یافته به زودی به صاحبان آن‌ها اعلام می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن کاربری فرهنگی را مجددا در آنجا اعمال کنند، در غیر این صورت دکه‌ها جمع‌آوری خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا