کمبود نیرو در آموزش و پرورش سقز

اینکه با گذشت ۱۰ روز از آغاز سال تحصیلی هنوز بخش قابل توجهی از مدارس در شهر و روستاهای سقز فاقد معلم هستند این پرسش را به ذهن می‌رساند که آیا سه ماهه تابستان فرصت کمی برای جابجایی، سازماندهی نیرو، تجهیز و آماده‌سازی مدارس و هماهنگی بین بخشی برای سامان امور بود که اکنون با چنین وضعیتی در مدارس روبرو هستیم؟

در چند روز گذشته واکاوی سعی داشت در گفتگو با مدیر آموزش و پرورش شهرستان تصویر دقیقی از این وضعیت به مخاطبان ارائه دهد، اما مشغله کاری و رسیدگی به اموراتی که می‌بایست در چند ماه گذشته صورت می‌گرفت تا این لحظه امکان این کار را فراهم نکرده است، که البته قول این نشست در روزهای آینده از سوی آقای مدیر کماکان پابرجاست.

با اینحال، درست است که کمبود نیرو مشکلی نیست که یک شبه بوجود آمده باشد و حل یک شبه آن نیز انتظار نادرستی است، اما آنچه در حال حاضر در مدارس مشاهده می‌شود نامی جز بی‌اهمیت تلقی کردن امر آموزش و پرورش نزد بسیاری از مسئولان از گذشته دور تاکنون ندارد و قابل پیشبینی بود که این زخم کهنه دیر یا زود سر باز می‌کند و کار را به شرایط فعلی می‌رساند.

بر اساس اخبار موجود و منابع مطلع نزد واکاوی، در حال حاضر کلاس‌های بسیاری از مدارس با اضافه‌کاری معلمان پُر شده است، ازجمله در مدارس ابتدایی هرچند کلاس بدون معلم وجود ندارد اما تمامی این کلاس‌ها یا با نیروهای ماده ۲۸ یا با اضافه‌کاری معلمان پُر شده‌اند.

بر اساس همین اخبار در چند روز گذشته حدود ۸۰ نفر در قالب ماده ۲۸ جذب شده‌اند. این افراد بدون هیچ دوره‌ای در کلاس‌ها حضور پیدا کرده‌اند و تنها روزهای پنجشنبه با حضور در دانشگاه فرهنگیان برخی آموزش‌ها را کسب می‌کنند. همچنین اضافه‌کاری برخی معلمان در دوره ابتدایی سر به فلک کشیده، بطوریکه برخی معلمان در روز تا ۱۲ ساعت در کلاس حضور دارند. یا در مدارس روستایی که دو نفر معلم نیاز است کلاس‌ها را تنها با یک معلم پُر کرده‌اند.

برای دوره متوسطه اول (پایه‎های هفتم، هشتم و نهم) نیز وضعیت به همین منوال است و به زور اضافه‌کاری و استفاده از نیروهای بازنشسته برخی از کلاس‌ها را پُر کرده‌اند. بعنوان مثال تا ابتدای همین هفته تنها در یک مدرسه ۱۶۰ ساعت خالی و بدون معلم وجود داشت و با استفاده از اضافه‌کاری همکاران این کمبود را تا ۴۰ ساعت کاهش داده‌اند اما بازهم کمبود نیرو به چشم می‌آید.

در دوره متوسطه دوم اگرچه مشکلات کمتر هستند اما در هنرستان‌ها وضعیت مقداری محل نگرانی است، چرا که بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان این دسته از هنرستان‌ها و خصوصا کاردانش قبولی‌های شهریور هستند و هنوز بطور کامل فرآیند ثبت‌نام و دریافت کتاب و .. را طی نکرده‌اند.

از طرفی، به دلیل تأخیر در اعلام نتایج کنکور، اگرچه تعداد کسانیکه قرار است در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شوند هنوز مشخص نشده است و پروسه اعلام نتایج، مصاحبه، پذیرش و … حداقل یک ماه دیگر زمان می‌برد اما آموزش و پرورش قصد دارد از همین ابتدا به ساکن از این نیروها استفاده کند بنابر این بخشی از این کمبودها با نیروهای بازنشسته، سرباز معلم، دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸، خرید خدمتی و… جبران شده است، اما کماکان کمبودهای موجود چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

چیزی که بیشتر محل نگرانی است این است که این شرایط در حالی رقم می‌خورد که این شهر مملو از نیروی جوان و با استعداد و علاقمند و جویای کار است، اما تدبیر امور به نحوی رقم خورده که این جوانان از کار و دانش‌آموزان سقزی از نیروی جوان و کارآمد در کلاس درس محروم شوند.

تمامی اینها را اگر در کنار یکدیگر بگذاریم باید این واقعیت را قبول کنیم که جملگی ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متوجه نهاد تعلیم و تربیت کند و اگرچه سالهاست که جامعه معلمان، رسانه‌ها و والدین کمبود معلم را فریاد می‌زنند، ولی مشخص است این صداها به جایی نرسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا