خان ضمانت در هفت‌خوان وام گرفتن

شرایطی را در نظر بگیرید که شدیدا به پول احتیاج دارید، می‌خواهید کسب و کاری راه‌ بیاندازید، خانه یا ماشین‌تان را عوض می‌کنید و یا گیر و گرفتی در زندگی‌تان پیش آمده و باید در مدت زمان کمی مقداری پول به دست بیاورید.

از آن طرف، کسی نمی‌تواند کم یا زیاد دست‌تان را بگیرد، کسب و کارتان به گونه‌ای نیست که در مدت زمان کمی پول مورد نیاز را به دست بیاورید و هزاران درد و مشکل دیگر. در این شرایط شاید منطق‌ترین و البته سخت‌ترین راه دریافت وام از بانک باشد،ولی به هر حال تصمیم گرفته‌اید وام بگیرید.

اما اخذ وام موضوعی نیست که به همین راحتی صورت بگیرد، هفت خان رستم باید طی شود و این تازه شروع ماجراست. از آنجا که بانک‌ها با درجات کم و زیاد روی این مسأله حساسیت‌های ویژه‌ای دارند و قوانین سفت و سختی برای این موضوع مطرح می‌کنند و شرایط را برای متقاضی به شدت سخت می‌کنند.

در حال حاضر کمتر بانکی را می‌توان سراغ داشت که کمترین مبلغ وام را بدون ضامن معتبر ارائه دهد. سپرده‌گذاری چند ماهه، سند واحد ملکی و کارگاهی، ضامن کارمند، بازاری معتبر و خوش حساب و بدون جک برگشتی، چک، سفته و… همگی جزو ضمانت‌هایی است که بسته به شعبه بانک معرفی شوند و هرچه وام بزرگتر این ضمانت‌ها نیز باید معتبرتر باشند.

در این میان یک مورد جالب توجه ضمانت بازنشستگان است. بسیاری از بانک‌ها بازنشستگان را بعنوان ضامن بانکی قبول نمی‌کنند و این بر دامنه مشکلات متقاضیان و حتی خود بازنشستگان برای دریافت وام افزوده است و متقاضی در چنین مواردی مجبور است یک فقره چک و یا یک بازاری دیگر را در کنار ضامنین بازنشسته بگذارد.

از طرفی در مورد کارمندان ضامن نیز برخی ارگان‌ها حاضر به ارائه گواهی کسر حقوق و… نیستند و آن را تنها به نزدیکان درجه یک ضامن ارائه می‌دهند. این ضامن شاید ضمانت چند نفر دیگر را هم قبول کرده باشد و احیانا یکی از آنها یک قسط از برنامه عقب افتاده است. در استعلام‌هایی که گرفته می‌شود ضامن را قبول نمی‌کنند و هزار مشکل دیگر.

سوی دیگر این ماجرا اعتمادی است که به دلیل سهل‌انگاری برخی متقاضیان از بین رفته است. فرد پس از آنکه وام خود را دریافت کرد و به اصطلاح خرش از پُل عبور کرد در پرداخت اقساط وام سهل‌انگاری کرده و همین باعث می‌شود تا ضامن پشت دست خود را داغ و دیگر سراغ ضمانت کردن نرود.

همه اینها (قوانین سخت‌گیرانه، کمبود اعتبارات بانکی، سخت‌گیری در ضمانت، بی‌توجهی در پرداخت اقساط) سبب شده تا در جریان وام گرفتن، پیدا کردن ضامن یکی از سخت‌ترین مراحل مطرح شود.

در چنین مواقعی اطلاع و آگاهی از قوانین بانکی و تشریح کامل آن توسط کارمندان برای متقاضی و ضامن، تسهیل و اکتفا به حداقل‌ها و مهمتر از همه تلاش متقاضی در پرداخت به موقع اقساط در جهت بالابردن اعتماد در میان جامعه از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا